اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

وصفی کوتاه از شهری با 2 هزار سال قدمت

تویسرکان نگین بی‌بدیلی از جاذبه‌‌های گردشگری است

تویسرکان با بیش از 2 هزار سال قدمت دارای 220 اثر ارزشمند تاریخی است که با وجود جاذبه‌های بکر گردشگری و طبیعت‌گردی به عنوان نگینی بی‌بدیل در غرب کشور محسوب می‌شود.

تویسرکان نگین بی‌بدیلی از جاذبه‌‌های گردشگری است

به گزارش خبرگزاری فارس از تویسرکان، یکی از شهرهای استان همدان با مساحت یک‌هزار و 555 کیلومتر مربع شهرستان تویسرکان است که از شمال به شهرستان‌های همدان، اسدآباد و بهار، از مشرق به ملایر، از مغرب به کنگاور، از جنوب به شهر نهاوند محدود می‌شود.

این شهرستان از سه شهر تویسرکان، سرکان و فرسفج تشکیل و دارای دو بخش مرکزی و قلقل‌رود و هفت دهستان و 111 روستا است.

شهرستان تویسرکان به سبب کوهستانی و مرتفع بودن از آب و هوای معتدل کوهستانی برخوردار است و منابع آبی آن شامل رودخانه‌های قلقل‌رود، کرزان رود، سرکان رود و سرابی می‌شود.

البته سد مخزنی سرابی هم که در قالب طرح مهر ماندگار آماده آبگیری است به منظور تأمین آب شرب مردم شهر تویسرکان و سرکان و آب کشاورزی و جلوگیری از سیلاب‌ها در منطقه گزندر سرابی احداث شده است.

زبان مردم تویسرکان فارسی اما برخی از روستاها به خاطر مجاورت با استان کرمانشاه و شهرهای ملایر و نهاوند به کردی و لری است.

آثار تاریخی و فرهنگی

شهرستان تویسرکان با بیش از 2 هزار سال قدمت  برخوردار از 220 اثر تاریخی و فرهنگی است.

از جمله جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی تویسرکان می‌توان به آرامگاه مطهر حضرت حیقوق نبی‌(ع)، آرامگاه میررضی‌الدین ارتیمانی، آرامگاه ابوالمعجن ثقفی(پیر کمر بسته) در شهر سرکان، قلعه اشتران واقع در این روستا، مسجد جامع تویسرکان در میدان امام(ره)، چنار مسجد باغوار، بازار سرپوشیده قدیمی(راسته بازار)، مدرسه شیخ علیخان زنگنه، امامزاده اسماعیل زرهان خانه مسعودی( محل موزه)، امامزاده زید بن علی(شاه زید) در شهرک شاهزید، امامزاده اسماعیل( امامزاده کوه)، امامزاده ناصر (ع) و کاروانسرای فرسفج و پل فرسفج اشاره کرد.

جاذبه‌های طبیعی

از مهمترین مناطق گردشگری طبیعی تویسرکان منطقه بکر و دست‌نخورده خانگرمز، شهر سرکان و منطقه شهرستانه است.

تمام مسیرهای تویسرکان برگرفته از فضای سبز و سرشار از زیبایی و نعمت‌های خدادادی است که فقط با حضور در این صحنه‌های بی‌بدیل می‌توان این منطقه توریستی را حس و لمس کرد که از جمله این مناطق شهر سرکان است.

*شهر سرکان با کمربندی از فضای سبز و باغات گردو، آلو، سیب، آبشاری بسیار زیبا به نام آبشار اللو را در هیاهوی حیات طبیعی و در دل صخره‌های سخت قرار داده است.

این آبشار در دره‌های بکر و دست نخورده کوه سرکان واقع شده که چشم هر بیننده‌‌ای را خیره و با وزش و خروش آب از لابه‌لای صخره‌ها وجود انسان را به تحرک و حرکت وا می‌دارد.

*مجتمع توریست‌پذیر «گوشه پیل» منطقه‌ای بسیار زیبا با چشم‌اندازی از فضای دست نخورده طبیعت، کوه و رودخانه جاری را در میان خود جای داده و با تمام امکانات ضروری مهیا برای پذیرایی مهمانان در فصول مختلف سال است.

روستای سرسبز گشانی که گویا گوشه‌ای از بهشت را در این منطقه برای به صحنه بردن قدرت لایزال خداوند، را به انسان گوشزد می‌کند.

سوغات و صنایع دستی

صنایع چوبی نظیر خراطی، ظریف‌کاری، منبت‌کاری از کارهای دست هنروران تویسرکانی که از گذشته دور تاکنون در بین علاقه‌مندان به این هنرها زنده است و تعداد زیادی از نسل کنونی به ویژه روستائیان با این هنر و حرفه کهن عشق ورزیده و به این هنرصنعت روی آورده‌اند.

اما سوغات تویسرکان که امروز در سراسر کشور حتی در خارج از مرزهای ایران اسلامی نیز شناخته شده محصول ارزشمند گردو است در کنار این محصول عسل، نقل، کشمش، شیره انگور و... نیز از سوغات مردمان شهر مذهبی، فرهنگی، تاریخی و مهمان‌نواز تویسرکان محسوب می‌شود.

مراکز عرضه سوغات برای علاقه‌مندان خرید در میدان امام خمینی(ره) و خیابان شهدا قرار دارد.

مراکز اقامتی و پذیرایی

مهمانپذیر «تدین» و « نگین»، خانه معلم، اردوگاه تفریحی و سیاحتی باقریه، تالار صدف، سفره‌خانه سنتی سراب واقع در حمام تاریخی سرابی یا موزه مردم‌شناسی، مجموعه پذیرایی باغ مهرگان، مجموعه پذیرایی هتل فاران در کنار آرامگاه میررضی‌ آرتیمانی و .... مراکز اقامتی تویسرکان پذیرای مهمانان و مسافران و گردشگران هستند.

خدمات بهداشتی درمانی

*داروخانه شبانه‌روزی، درمانگاه صادقیه و داروخانه کمکی در خیابان باهنر و بیمارستان و داروخانه حضرت ولی‌عصر(عج) در منطقه سرابی بخش ورودی تویسرکان ـ جوکار و درمانگاه روستای اشتران به صورت شبانه‌روز در این ایام خدمات‌دهی دارند.

*پایگاه‌های امداد و نجات نیز در میادین اصلی شهر تویسرکان و شهرهای فرسفج و سرکان در مدت ایام تعطیل فعال هستند.

*دو راهدارخانه شهرستان هم با فعالیت 40 نیروی انسانی و 20 دستگاه در تمام ساعات شبانه‌روز آماده ارائه خدمت به مهمانان نوروزی هستند.

انتهای پیام/89010/ت30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول