اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ورزش قزوین در سالی که گذشت

از مدال برنز لشگری در المپیک تا صعود تکماش به رقابت‌های سوپر لیگ

ورزش استان قزوین در سال 91 به نوعی توانست عملکرد مطلوبی را از خود بر جای بگذارد و از حق نباید گذشت که سال 91، سال پرباری به دلیل موفقیت‌های ارزشمند برای قزوینی‌ها بود.

از مدال برنز لشگری در المپیک تا صعود تکماش به رقابت‌های سوپر لیگ

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، شاید خوش‌بین‌ترین هواداران و گوش شکسته‌های کشتی قزوین و کشورمان هم فکر نمی‌کردند که مدال برنز المپیک 2012 لندن نصیب احسان لشگری خواهد شد، نه به این دلیل که بخواهیم به توانایی‌های لشگری لحظه‌ای شک داشته باشیم، بلکه قبل از آغاز مسابقات هیچ کس فکرش را نمی‌کرد احسان دوبنده ثابت تیم ملی را بر تن کند و در آوردگاه المپیک بتواند برای کشورمان افتخار آفرینی کند.

لشگری که تا مدت‌ها قبل از آغاز رقابت‌های المپیک تلاش‌های خستگی ناپذیری را از خود نشان داده بود و بارها در رقابت‌های برون مرزی از جمله رقابت‌های گزینشی المپیک توانسته بود سهمیه حضور در المپیک 2012 لندن را کسب کند به‌طور حتم با درخشش بی‌نظیر خود کادر فنی را مجاب کرد تا روی او حساب ویژه‌ای باز کنند.

البته لشگری جواب این حسن اعتماد را هم به خوبی داد و در حالی که قرعه سختی هم نصیبش شده بود بدون واهمه از نام حریفان آذربایجان و روسیه روی تشک رفت و جنگید و آن قدر خوب کار کرد که همه پهلوانان و قهرمانان سرزمین پهلوان خیز کشورمان به توانایی‌های احسان ایمان پیدا کردند.

حتی بسیاری از کارشناسان کشتی اعتقاد داشتند اگر لشگری این کشتی‌گیر دلاور قزوینی در کشتی رو‌در‌روی خود مقابل حریف آذربایجانی کمی با هوش‌تر عمل می‌کرد و به نوعی غفلت نمی‌کرد، می‌توانست با توجه به اینکه رقیبش از نفس افتاده بود به راحتی وی را شکست دهد و عنوان قهرمانی را در نخستین حضورش در آوردگاه المپیک به ویترین افتخارات ورزشی خود اضافه کند.

پس از عنوان با ارزش احسان لشگری در آوردگاه المپیک بدون شک باید از صعود تیم تکماش قزوین به رقابت‌های سوپر لیگ بسکتبال باشگاه‌های کشور به عنوان دومین موفقیت ورزش استان قزوین در سال 91 یاد کرد.

جوانان بی ادعایی که پس از چند سال حضور مداوم و مستمر در لیگ دسته اول بسکتبال باشگاه‌های کشور با برنامه‌ریزی منظم مسئولان هیئت بسکتبال استان و کادر فنی خود از جمله مهدی نوروزی و قاسم کیانی در سمت سرمربی و سرپرست موفق شدند با ارائه بازی‌های درخشان برای نخستین بار جواز حضور در مسابقات سوپر لیگ بسکتبال باشگاه‌های کشور را به دست آورند.

تیم تکماش که در این فصل به گفته ابوالقاسم کیانی سرمربی این تیم هدفش رسیدن به جمع هشت تیم پایانی رقابت‌های لیگ دسته اول بسکتبال باشگاه‌های کشور بود، پا را فراتر گذاشت و آن قدرها بیش از حد انتظار در مسابقات حاضر شد که به نوعی تحسین همگان را بر انگیخت.

جوانان تیم بسکتبال تکماش قزوین در مرحله مقدماتی با 10 پیروزی متوالی کاری کارستان کردند و آن قدرها خوب درخشیدند که در مرحله یک چهارم نهایی هم موفق شدند تیم مس کرمان را در مجموع سه دیدار مقتدرانه شکست دهند تا به جمع شش تیم پایانی مسابقات لیگ دسته اول باشگاه‌های کشور راه پیدا کرده و خود را آماده حضور در مسابقات سوپر لیگ کنند.

تیم بسکتبال تکماش قزوین برای صعود به مسابقات سوپر لیگ بسکتبال باشگاه‌های کشور کار سختی در پیش داشت به نحوی که باید مقابل تیم فولاد ماهان نوین اصفهان به میدان می‌رفت، دیداری که در بازی نخست شکست را نصیب کیانی و شاگردانش در تیم تکماش کرد.

اما بازیکنان متعصب و غیرتمند تکماش قزوین که چیزی را برای از دست دادن نداشتند و عزم خود را برای صعود به رقابت‌های سوپر لیگ بسکتبال باشگاه‌های کشور جزم کرده بودند، در دو بازی برگزار شده دیگر خود مقابل نماینده اصفهان سنگ تمام گذاشتند و با شکست این تیم موفق شدند برای نخستین بار حضور در مسابقات سوپر لیگ را جشن بگیرند.

حضور تیم تکماش قزوین در رقابت‌های سوپر لیگ از آنجا با ارزش تلقی می‌شود که این تیم با شایستگی بازیکنان و کادر فنی خود از قزوین راهی سوپر لیگ شده بود که گرچه پیش از این تیم‌های متحد و کاسپین به نوعی از قزوین در رقابت‌های سوپر لیگ حضور داشتند اما بر هیچ کس پوشیده نیست که این دو تیم با استفاده از خرید امتیاز دیگر تیم‌ها در این مسابقات حاضر شده بودند.

بدون شک افتتاح ورزشگاه 15 هزار نفری سردار آزادگان قزوین هم که یکی از مصوبات سفر مقام معظم رهبری در سال 82 به قزوین بود، یکی دیگر از موفقیت‌های ورزش استان در سال 91 بود.

بالاخره این ورزشگاه با حضور وزیر ورزش و جوانان در شهریور ماه افتتاح شد تا دوستداران ورزش و مسئولان هیئت‌های ورزشی نفسی به راحتی بکشند و حداقل یک جای امیدواری برای آنان باشد که می‌توانند از این پس تمرینات خود را به شکلی بهتر با امکانات بیشتر پشت سر بگذارند.

گرچه ورزشگاه 15 هزار نفری سردار آزادگان قزوین افتتاح شد، اما نکته‌ای که جای سئوال دارد این است که پس از گذشت شش ماه از افتتاح آن، این مجموعه هنوز به بهره‌برداری نرسیده است که البته امیدوار هستیم روند پیشرفت‌های این ورزشگاه در سال 92 تداوم پیدا کند تا در این سال شاهد استفاده بهتری از این ورزشگاه که با هزینه‌ای نزدیک به 200 میلیارد ریال ساخته شده است، باشیم.

البته نباید از حضور ابراهیم برخورداری تیرانداز شایسته قزوینی هم در رقابت‌های المپیک 2012 لندن به راحتی عبور کرد.

برخورداری با استفاده از امکانات محدود و کم هیئت تیراندازی استان قزوین توانست با درخشش در رقابت‌های آسیایی پس از 55 سال جواز حضور در رقابت‌های المپیک 2012 لندن را به دست آورد و افتخاری بزرگ را برای این رشته ورزشی در سطح استان و کشورمان به ارمغان آورد.

حضور بهمن عسگری در رقابت‌های کاراته جهانی فرانسه و کسب عنوان با ارزش مدال برنز به همراه تیم کاتای تیمی کشورمان نیز یکی دیگر از موفقیت‌های ورزش قزوین در سال 91 بود.

حضور تیم‌های هندبال و بدمینتون در رقابت‌های لیگ برتر گرچه با مشکلات مالی شدید دست و پنجه نرم می‌کردند را هم می‌شود از موفقیت‌های ورزش قزوین دانست، گرچه در این بین تیم هندبال با خرید امتیاز موفق شده بود با ترکیب بازیکنان بومی و غیر بومی در لیگ برتر حضور داشته باشد اما بدون شک ماندن این تیم در واپسین روزهای لیگ با وجود مشکلات مالی شدید بارقه‌ای از امید را برای دوستداران این رشته ورزشی ایجاد کرد تا حداقل آنان امیدوار باشند که این تیم بار خود را برای حضوری قدرتمند در فصل آینده لیگ محکم‌تر ببندد.

در این بین جوانان بومی و کم ادعای تیم شهید رجایی قزوین را نباید به راحتی از یاد برد، تیمی که با وجود حدود سه ماه از برگزاری رقابت‌های لیگ برتر نه تنها هیچ گونه حمایت کننده مالی ندارد بلکه به گفته رئیس هیئت بدمینتون استان این تیم به علت نداشتن پول بلیط هواپیما با موافقت فدراسیون بازی خود مقابل نماینده اهواز را به تعویق انداخت تا حداقل امیدی باشد تا پس از تعطیلات نوروزی فرجی حاصل شود و این تیم بتواند دوباره در کوران مسابقات حاضر شود.

جای سئوال است جوانان کم ادعای تیم بدمینتون شهید رجایی قزوین که با هزاران امید و آرزو با شایستگی در رقابت‌های لیگ دسته یک حضور پیدا می‌کنند و پس از تحمل مشقت‌های فراوان راهی رقابت‌های لیگ برتر می‌شوند چرا این چنین مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند.

درخشش رزمی‌کاران استان هم در رشته‌های کاراته، تکواندو، ووشو و سبک‌های مختلف ورزش‌های رزمی به نوعی از دیگر موفقیت‌های ورزش استان در سال 91 بود.

به هر حال ورزشکاران این رشته ورزشی پس از تعطیلات نوروزی در اردوهای انتخابی تیم ملی شرکت خواهند کرد و بخت خود را برای حضور در تیم‌های ملی برای حضور در مسابقات آسیایی و جهانی محک می‌زنند.

تیمداری باشگاه فوتبال کاسپین هم یکی دیگر از کارهای خوب هیئت فوتبال استان قزوین و مسئولان اداره ورزش و جوانان استان بود، گرچه آغاز راه این تیم حضور در مسابقات لیگ دسته دوم فوتبال باشگاه‌های کشور است اما بدون شک در سال‌های آتی می‌توان امیدوار بود که این تیم با تکیه بر شایستگی‌های جوانان بومی و مسئولان ورزش استان راه صعود به رقابت‌های لیگ یک و مسابقات لیگ برتر را به سرعت طی کند.

میزبانی مسابقات کشتی قهرمانی بزرگسالان کشور و حضور تمامی گوش شکسته‌ها در سالن شهید بابایی قزوین هم به نوعی یکی دیگر از موفقیت‌های ورزش استان در سال 91 بود.

رقابت‌هایی که همه مسئولان کادر فنی تیم ملی از جمله رسول خادم مدیر فنی تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی بزرگسالان کشورمان را به سالن شهید بابایی قزوین کشاند و گرچه تیم قزوین موفق شد فقط در وزن 55 کیلوگرم صاحب عنوان قهرمانی شود اما میزبانی برگزاری این مسابقات به نوعی نگاه‌ها را به سمت قزوین معطوف کرد.

اما در ورزش بانوان هم موفقیت‌های خوبی برای ورزش قزوین رقم خورد به نوعی نایب قهرمانی تیم بسکتبال ماکارونی جهان قزوین در جریان رقابت‌های لیگ برتر بسکتبال بانوان باشگا‌ه‌های کشور یکی از این موفقیت‌های خوب بود.

حضور فاطمه اعتدادی بانوی فوتسالیست قزوینی در جریان رقابت‌های جام جهانی پرتغال و گلزنی مقابل تیم قدرتمند برزیل نیز یکی دیگر از موفقیت‌های ورزش بانوان بود که این بار در رشته فوتسال رقم خورد.

اعتدادی علاوه بر حضور در رقابت‌های جام جهانی فوتسال، عنوان بهترین گلزن دو فصل متوالی رقابت‌های لیگ برتر فوتسال بانوان باشگا‌ه‌های کشور را در کارنامه خود ثبت کرد تا به نوعی موفقیت‌های خود را تداوم بخشد.

درخشش بانوان رزمی کار استان در رشته‌های ووشو، تکواندو و کاراته نیز در جریان رقابت‌های قهرمانی کشور از عناوین ارزنده‌ای بود که در ماه‌های پایانی سال به‌دست آمد.

البته نباید از مشکلات مالی شدید هیئت‌های ورزشی هم به علت نبود اعتبار به راحتی عبور کرد زیرا بودند هیئت‌هایی که در این سال به علت اینکه در تنگناهای مالی قرار داشتند نتوانستند آن طور که باید عرض اندام کنند.

به هر حال ورزش استان قزوین با تمام فراز و نشیب‌های خود در سال 91 تمام شد، امیدوار هستیم در سال 92 شاهد موفقیت‌های روز افزون‌تری در ورزش استان باشیم و بیشتر بتوانیم از موفقیت‌های ورزشکاران قزوینی بنویسیم.

============

گزارش از رضا قنبری

============

انتهای پیام/77004/ق40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول