اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرماندار کوهبنان بیان کرد

ماجرای زندگی 103 ساله شاه نعمت‌الله ‌ولی در بام فرهنگی کرمان

خبرگزاری فارس: فرماندار کوهبنان گفت: شاه نعمت‌الله‌ولی از جمله مشاهیر و عرفای کوهبنان است که 103 سال در این شهرستان زیست.

ماجرای زندگی 103 ساله شاه نعمت‌الله ‌ولی در بام فرهنگی کرمان

منصور متقی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس این در کوهبنان با تبریک نوروز باستانی به گوشه‌ای از آثار تاریخی و مشاهیر این شهرستان اشاره کرد و اظهار داشت: کوهبنان از جمله مناطق در استان کرمان و کشور است که در تاریخ همواره میعادگاه عالمان و مأمن عارفان و سالکان بنام بوده است.

 

 

راه‌اندازی تنها مدرسه عرفان ایران در کوهبنان

وی ابراز داشت: کوهبنان، روزگاری شمع وجود بزرگانی همچون برهان‌الدین کوهبنانی، افضل‌الدین ابوحامدکرمانی‌کوهبنانی، شاه نعمت‌الله‌ولی، ابواسحاق کوهبنانی و ... را به خود دیده و آنها را در دامان خود پرورش داده تا منشأ خیر و خدمت برای مردم بلاد مختلف باشند.

متقی بیان کرد: این شهرستان طی تاریخ که مهد عرفا و علمای بنام بوده حوادث مختلف همچنین فراز و نشیب‌هایی را پشت سر گذاشته تا اینکه به همت مردان و زنان زحمتکش و دستان پینه‌بسته آنها بر روی پای خود ایستاده تا عظمت خود را در تاریخ حفظ کند.

 این مسئول تصریح کرد: هنوز هم می‌توان عطر عرفان و معنویت را با تمام وجود از در و دیوار این سرزمین که روزگاری تنها مدرسه عرفان اسلامی را دایر کرده و عارفان نامی و خداجویان زنده‌دل را پرورش داده استشمام کرد هر چند که وجود بناهای تاریخی در کنار هوای لطیف و مهمان‌نوازی همچنین خونگرمی مردم این دیار نشان از فرهنگ و ادب بالای این سرزمین دارد.

ویژگی‌های کوهبنان از زبان مارکوپولو

 

 وی ابراز داشت: کوهبنان در گذر زمان محل گشت و گذار و عبور سیاحان و گردشگران بنام داخلی و خارجی بوده به گونه‌ای که مارکوپولو از مردم کوهبنان همچنین از آبادانی و صنایع تولیدی این شهر از جمله آیینه‌های فولادی و توتیا به نیکی یاد می‌کند و کوهبنان را شهری آباد و زیبا وصف می‌خواند.

 متقی افزود: کوهبنان در گذشته نه چندان دور به عنوان یکی از مراکز تولیدی صنایع دستی دیار کریمان بود به گونه‌ای که کارگاه‌های متعدد کرباس‌بافی، آهنگری، گیوه‌کشی، شال‌بافی، پوستین‌دوزی، نمدمالی، قالی‌بافی، بست‌زنی، چادرشب‌بافی، جاجیم‌بافی، سفالگری، لحاف‌دوزی و ... فعالیت داشتند، اما در لابه‌لای پیشرفت و رونق چرخ‌های ماشینی این صنایع از بین رفته‌اند و امروز فقط در کوهبنان تعداد محدودی کارگاه قالی‌بافی و آهنگری فعالیت دارند.

شهدا مشاهیر واقعی هستند

وی با اشاره به مشاهیر مشهور و به نام کوهبنان گفت: در حقیقت مفاخر اصلی و بنام کوهبنان شهیدان سرافرازی هستند که با عزت و سرافرازی در برابر دشمنان متجاوز ایستادند و جان خود را در راه ولایت و رهبری همچنین حفظ اسلام و کرامت انسانی فدا کردند و برای همیشه تاریخ جاودانه شدند که در این راستا کوهبنان 174 شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرده که هر یک نمونه افتخار ایران اسلامی هستند.

متقی بیان داشت: افضل‌الدین ابوحامدکرمانی کوهبنانی از جمله مشاهیر و چهره‌های نامدار تاریخ علم و ادب بام فرهنگی استان کرمان شهرستان کوهبنان است که در قرن ششم هجری در بیشتر علوم زمان خود به ویژه در طب و پزشکی همچنین شعر و شاعری از سرآمدان روزگار خویش به شمار می‌رفت و در امر سیاست و نجوم نیز صاحب رأی و نظر بود که آثار و کتب فراوانی از جمله رساله صلاح‌الصاح از وی به یادگار مانده است.

زندگی 103 ساله شاه نعمت‌الله‌ولی در بام فرهنگی کرمان

وی گفت: از دیگر مشاهیر و عرفای کوهبنان شاه نعمت‌الله‌ولی است که در سال 731 هجری قمری در کوهبنان چشم به جهان گشود و مدت 103 سال زیست و در سال 834 هجری قمری چشم از جهان فرو بست و در شهر ماهان به خاک سپرده شد.

متقی بیان داشت: شاه نعمت‌الله‌ولی در شعر و شاعری توانا بود و چون اهل سفر و گشت و گذار بود در زندگی خود مسافرت‌های فراوانی به شهرهای عراق، حجاز، مصر، سمرقند، آذربایجان و ... داشت و سرانجام در کوهبنان اقامت گزید و به سرودن اشعار پرداخت.

فرماندار کوهبنان از فخرالدین کوهبنانی به عنوان یکی دیگر از عرفا و مشاهیر کوهبنان نام برد و افزود: وی هم عصر با شاعران مشهور و به نامی همچون خواجوی‌کرمانی و شاه نعمت‌الله‌ولی بوده است و چون با آنان حشر و نشر داشته به شعر و شاعری علاقمند شد و بیشتر اشعار خود را در سبک عراقی سرود و سرانجام پس از سال‌ها خدمت در عرصه ادبی کشور به دیدار معبود خود شتافت و در خاک پاک کوهبنان آرام گرفت.

تدریس نظریات ریاضی‌دان کوهبنانی در دانشگاه فرانسه

متقی گفت: ابواسحاق کوهبنانی از جمله ریاضیدانان قرن‌های هشتم و نهم هجری است که هنوز هم نظریات ریاضی و فلسفی این اندیشمند بزرگ ایرانی در دانشگاه سوربن فرانسه تدریس می‌شود که آثار فراوانی از جمله رساله تالفیه، شرح‌المخلص، حل‌الامثال و الادبار، رساله تضعیفیه، شرح‌الحساب و هیئت، شرح سی فصل طوسی و ... از وی به جا مانده که مورد استفاده اندیشمندان و تشنگان علم و معرفت در سراسر جهان  است.

متقی از عارف به نام و ربانی شیخ برهان‌الدین‌کوهبنانی از عرفای مشهور و بنام کوهبنان در نیمه دوم قرن ششم به نیکی یاد کرد و افزود: وی در عرفان و خداجویی مشهور و بنام بود، لذا کرامات خاصی از وی نقل کرده‌اند و خواجوی‌کرمانی از این سالک طریقت به نیکی یاد کرده است.

 

وی ابراز داشت: قبر این عارف نامی در جوار آرامگاه محمد شهید‌کوهبنانی و در جوار قبور 72 عارف قرار دارد که این مکان مورد توجه ویژه شهروندان کوهبنانی است و در حال حاضر این مکان در حال بازسازی است.

این مسئول تصریح کرد: هدایت‌علی شاه کوهبنانی از جمله مشاهیر کوهبنان است که امروزه در کوهبنان به آخوند شهید شهرت دارد، وی که در کوهبنان متولد شده در خدمت علما و عرفای زمان خود کسب علم و دانش کرد و در زندگی خود سفرهایی به عراق و خراسان داشت و سرانجام در آخرین سفر زیارتی خود به مشهد مقدس به دست عده‌ای یاغی در روز یک شنبه نیمه شعبان سال 1338 هجری قمری به شهادت رسید.

متقی بیان داشت: جنازه وی را به کوهبنان آوردند که پس از مدتی به دستور دختران این مرد بزرگ آرامگاهی بر قبر وی ساخته و سنگی بزرگ بر قبرش گذاشته شد که این مکان تاکنون دو مرتبه به همت فرمانداری و شهرداری کوهبنان همچنین میراث فرهنگی استان مورد بازسازی قرار گرفته است.

وی ابراز داشت: به همت فرمانداری و شهرداری کوهبنان در اطراف این مقبره پارکی زیبا و بزرگ ساخته شده و در آینده نزدیک دروازه‌های ورودی به این مقبره و محوطه تاریخی 72 عارف و شهدای گمنام شهرستان ساخته می‌شود تا علاوه بر حفظ این مکان تاریخی نام و خاطره این بزرگان برای همیشه تاریخ باقی بماند.

فرماندار کوهبنان امیر مجاهدالدین کوهبنانی، شرف کوهبنانی، میرزاحسن کوهبنانی، قوام‌الدین کوهبنانی، شمس‌الائمه کوهبنانی، شیخ محمد حاجی، شیح محمد فوزی‌کوهبنانی و میر محمد کوهبنانی را از دیگر مفاخر کوهبنان در گذشته برشمرد.

بازدید از قدیمی‌ترین مکان مذهبی کوهبنان خالی از لطف نیست

متقی همچنین به تعدادی از آثار و ابنیه تاریخی به جا مانده از گذشتگان از جمله سنگ‌نوشته، آب‌انبارهای محله‌بالا، امامزاده ده‌علی، محله قلعه ده‌علی، رودخانه ده‌علی و فتح‌آباد و برج‌های سنگی دره‌شو، افزاد، درگزک، رتک، ده‌علی، محله انصار، ده‌میر، ده‌ملک، برج حسن رضا و ... اشاره کرد.

وی افزود: مسجد جامع محله انصار کوهبنان قدیمی‌ترین مکان مذهبی کوهبنان است که قدمتی به تاریخ حضور اسلام در ایران دارد که چندمرتبه بر اثر زلزله ویران و دوباره بازسازی شده و در گذشته مدخل بازار قدیم کوهبنان در این مسجد بوده که بازاریان و مردم پس از شنیدن صدای اذان خود را از راه بازار به این مسجد می‌رساندند تا در مراسم معنوی نماز جماعت حضور پیدا کنند و مارکوپولو نیز از این مسجد و بازار مسجد یاد کرده است.

متقی خاطر نشان کرد: پس از آخرین زلزله 100 ساله اخیر و ویرانی قسمت‌های مختلف این مسجد مردی از سلاله پاک حضرت زهرا (س) مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعلی‌اکبر حائری‌نیا در دهه 70 اقدام به ساخت مسجدی زیبا با سبک معماری اسلامی کرد که امروز این بنای عظیم در نوع خود در کشور و استان بی‌نظیر است.

 

وی تصریح کرد: این روحانی خستگی‌ناپذیر قسمتی از مسجد جامع قدیم کوهبنان را نیز بازسازی کرد تا ستون‌های این بنای معنوی و تاریخی همچون نگینی درخشان فراروی آیندگان باشد.

فرماندار کوهبنان به اماکن مقدسه کوهبنان اشاره کرد و افزود: وجود چهار امامزاده واجب‌التعظیم سلیمانشاه، بی‌بی عصمت، زید بن علی و بی‌بی خاتون که در چهار نقطه کوهبنان قرار گرفته‌اند و همچنین وجود حرم مطهر شهدای گمنام و آرامگاه شهیدان هشت سال دفاع مقدس حال و هوای معنوی خاصی به این دیار بخشیده و سبب شده همه ساله زائران و مسافران زیادی از اقصی نقاط کشور به این اماکن مذهبی سفر کنند و روزهای فراوانی را در کنار این بقاع متبرک سپری کنند.

گردش ماهی‌های قرمز 18 ساله در آکواریوم طبیعی کوهبنان

 

 

متقی ابراز داشت: چشمه آبگرم و معدنی خانقاه، چشمه آب‌معدنی گبری، تخت امیر، قلعه دختر، قلعه خانمکان، قلعه ده‌علی، قلعه رتک و ... همچنین مناطق زیبا و خوش آب و هوای کوهبنان، منظر طبیعی و طبیعت بکر و حیات‌وحش قرق شده کوهبنان آماده پذیرش میهمانی نوروزی و گردشگران داخلی و خارجی است.

فرماندار کوهبنان از تمام مسافران آقا علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) و میهمانان نوروزی درخواست کرد تا کوهبنان بام فرهنگی استان را به عنوان مقصد گردش و سفر خود برای گذراندن روزهای مفرح و شاد انتخاب کنند و با بازدید از تنها آکواریوم طبیعی خاورمیانه با ماهیان عید 18 ساله لحظاتی به یاد ماندنی را در زندگی خود رقم بزنند.

======================

گفت‌و‌گو از علی‌اصغر نامجو کوهبنانی

======================

انتهای پیام/80012/غ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول