اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی همدان خبر داد

مدیریت جامع در حوزه آبخیزداری اولویت‌ کاری سال آتی

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان با اشاره به محوریت اقدامات سال آینده گفت: پیگیری بحث مدیریت جامع در حوزه آبخیزداری از اولویت‌های آتی است که با مشارکت مردم محقق می‌شود.

مدیریت جامع در حوزه آبخیزداری اولویت‌ کاری سال آتی

محمدرضا همتی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به دو حوزه محوری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان اظهار کرد: اقدامات عمرانی یکی از بحث‌های اداره کل منابع طبیعی است که از برنامه‌های محوری ما در این زمینه توسعه فضای سبز و نگهداری فضای سبز موجود، عملیات آبخیزداری و بحث احیا و اصلاح مراتع است.

وی افزود:‌ در بخش اقدامات عمرانی در ارتباط با نگهداری فضای سبز 100 درصد برنامه‌های ما طی امسال محقق شده و در رابطه با عملیات آبخیزداری نیز حدود 40 درصد فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده صورت گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان با اشاره به توسعه فضای سبز تصریح کرد: در این بخش ما به صورت دولتی اقدامی نکرده‌ایم و توسعه فضای سبز در بخش دولتی را که دولت اقدام و نگهداری و حفاظت کند تقریباً از دستور کار خارج کردیم زیرا نیاز به اعتبارات ویژه‌ای دارد.

وی ادامه داد: رویکرد اصلی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در بخش توسعه فضای سبز، اصلاح و احیا مراتع و آبخیزداری رویکرد مشارکتی با مردم بوده که دراین امر پیشرفت خوبی داشته‌ایم.

همتی یادآور شد:‌ به هر میزانی که تشکل‌ها، بخش خصوصی و سازمان‌های دولتی عرصه و منابع آب تأمین کنند، اداره کل منابع طبیعی استان آمادگی همکاری با آنها را دارد.

وی در ادامه سخنانش عنوان کرد: در این زمینه سپاه انصارالحسین همدان پیشقدم بوده و در محوطه پادگان‌ها و محدوده پایگاه‌های مقاومت بسیج اعلام آمادگی کرده‌ است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان ابراز داشت: در حال حاضر طرح‌های مشترکی در 70 پایگاه مقاومت و پادگان‌هایی که مساحت وسیعی از اراضی را در اختیار دارند تهیه شده که یک بخش از طرح‌ها اجرایی شده و مابقی نیز در دست اجرا است.

وی ابراز داشت:‌ در پادگان آموزشی یلفان، ابوذر، قدس و سایر مراکزی که مربوط به سپاه است عرصه‌ها برای نهال‌کاری و توسعه فضای سبز آماده است که اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان نیز این محوطه و محدوده‌ها را تأمین نهال می‌کند و خدمات کارشناسی ارائه می‌دهد.

* 200 هکتار توسعه زراعت چوب انجام شد

همتی با بیان اینکه طی امسال 200 هکتار زراعت چوب انجام شده است، افزود: تاکنون 3 هزار و 400 هکتار در این زمینه توسعه داشته‌ایم و از سال‌های قبل و امسال نیز این کار تا حدودی انجام شده است. نیز

وی با اشاره به فعالیت‌های ترویجی و فرهنگی صورت گرفته در راستای زراعت چوب اضافه کرد: در این زمینه هر متقاضی که زمین و آب داشته باشد می‌تواند دراین عرصه فعالیت کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: محدودیت منابع آب و ... تا حدودی بحث توسعه فضای سبز را تحت‌الشعاع قرار داده و ما نتوانستیم عملکرد خوبی در این زمینه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه رویکرد جدید ما مشارکت با مردم است، بیان داشت:‌ بخشی از اقدامات ما از قبیل توسعه فضای سبز که منوط به تأمین اعتبار است امسال به حد مطلوب نرسید اما با توجه به این امر ما این بخش از فعالیت‌ها را تعطیل نکردیم بلکه رویکرد خود را تغییر دادیم.

همتی با اشاره به محوریت اقدامات و فعالیت‌های سال آینده تصریح کرد: اولویت کار پیگیری بحث مدیریت جامع در حوزه آبخیزداری است که در هر شهرستان با مشارکت مردم در این زمینه یک حوزه داشته باشیم.

به گفته وی باید حرکت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان به سمت مشارکت با مردم باشد و در حوزه آبخیز نیز با ساکنان حوزه در راستای اقدامات این بخش مشارکت کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان عنوان کرد:‌ ما باید دام را در عرصه‌های مراتع تعدیل کنیم و ترویج کشت گیاهان دارویی و زراعت چوب را در دستور کار قرار دهیم.

وی یادآور شد:‌ به جای استفاده از علوفه مرتع و نگهداری دام در مرتع باید گیاهان دارویی کشت شود زیرا علاوه بر ارزش افزوده به حفظ عرصه‌ها و پوشش گیاهی و کنترل فرسایش و رسوب کمک می‌کند.

همتی اظهار داشت:‌ کشت گیاهان دارویی می‌تواند برای ساکنان خود عرصه‌ها، بهره‌برداران و دامداران درآمدزایی ایجاد کند و در صورت تأمین آب توسعه باغات را نیز داشته باشند.

وی با بیان اینکه از دیگر بحث‌های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فعالیت‌های مربوط به آبخیزداری است، افزود: در این رابطه لازم است در برخی مکان‌ها بند بزنیم یا سازه‌های بتنی و سنگی برای جلوگیری از سیل، رسوب و فرسایش ایجاد کنیم که در این راستا نیز در حوزه‌ها با مشارکت مردم نیازها بررسی و اقدامات لازم صورت می‌گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان یادآور شد: اگر چنانچه استعداد منطقه‌ای اجازه بدهد برای توسعه باغات در قالب توسعه کشاورزی پیگیری می‌شود و عرصه‌هایی که آب تأمین شود برای احداث باغ به افراد واگذار می‌شود.

وی ادامه داد:‌ رویکرد اصلی ما مشارکت مردم در حفظ منابع طبیعی و استفاده بهینه از عرصه‌های منابع طبیعی برای تولیدات کشاورزی، دامی، گیاهان دارویی و زراعت چوب است.

همتی با بیان اینکه ما نمی‌توانیم به صورت نامحدود توسعه فضای سبز دولتی داشته باشیم، بیان داشت:‌ نگهداری فضای سبز دولتی هزینه‌های هنگفتی برای دولت دارد و بیشتر سعی ما بر این است که با تلاش و مشارکت مردم این کارها را پیش ببریم.

وی با اشاره به در پیش داشتن سال جدید و روز طبیعت گفت:‌ همانگونه که ما به طبیعت نیاز داریم طبیعت نیز به ما نیاز دارد زیرا نیازمند مراقبت است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان ابراز داشت:‌ انتظار ما از مردم این است که در ایام نوروز که به دامن طبیعت می‌روند در حفظ آن کوشا باشند و از روشن کردن آتش در مکان‌هایی که دارای درخت و پوشش است خودداری کنند.

وی در پایان سخنانش با بیان اینکه طبیعت ما از زباله رنج می‌برد، خاطرنشان کرد:‌ نکته اساسی در حفظ طبیعت فرهنگسازی بین مردم است تا در حفظ نظافت آن بکوشیم و از ریختن زباله اکیداً خودداری کنیم و منابع آب و خاک را آلوده نکنیم.

انتهای پیام/89006/غ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول