اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از جاذبه‌های شهر کرمان

دل عالم برای دیدار با گردشگران می‌تپد / کرمان شهری بر فراز تاریخ

خبرگزاری فارس: کرمان را دل عالم می‌خوانند و این روزها قلب این شهر ایستاده بر فراز تاریخ و مردم مهمان‌نواز و اهل دلش به امید دیدار روی ماه گردشگران نوروزی می‌تپد.

دل عالم برای دیدار با گردشگران می‌تپد / کرمان شهری بر فراز تاریخ

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، شاه نعمت‌الله‌ولی شاعر بلندآوازه ایران در اشعار خود، کرمان را دل عالم می‌خواند و می‌گوید «هر چند که از روی کریمان دو عالم خجلیم ـ غم نیست که پرورده این آب و گلیم ـ بر روی زمین نیست چو کرمان جایی ـ‌ کرمان دل عالم است و ما اهل دلیم» و این روزها این شهر تاریخی برای حضور گردشگران نوروزی آماده شده است.

کرمان، مجموعه‌ای کامل از فرهنگ، هنر و سیاست

کرمان به عنوان یکی از کلانشهرهای ایران و مرکز پهناورترین استان ایران در جنوب شرقی کشور قرار دارد، جمعیت این شهر 14 هزار هکتاری حدود 800 هزار نفر تخمین زده می‌شود.

چه اینکه کرمان را یکی از پنج شهر تاریخی ایران می‌خوانند و این شهر در دوره قراختائیان، آل‌بویه، آل‌مظفر و زندیه به عنوان پایتخت کشور بوده است، اما به راستی که این شهر زیبا به تنهایی مجموعه‌ای کامل از فرهنگ، تاریخ، ادب، هنر، علم، صنعت و البته سیاست است.

مشاهده نام کرمان در کتیبه‌های داریوش خبر از ریشه‌دار بودن این دیار می‌دهد، در این کتیبه کرمان نام ناحیه‌ای است که از آن چوب یاک برای کاخ‌های هخامنشی حمل می‌شود، شهر کرمان به دلیل اهمیتی که در ایران داشته در برهه‌هایی از زمان به عنوان پایتخت ایران مطرح بوده است.

اما اگر بخواهید از آب و هوای این روزهای کرمان خبردار شوید، باید بدانید که درختان در این شهر به شکوفه نشسته‌اند و هوای بهاری جای‌جای شهر را پر کرده است و صدای قمریان و گنجشک‌ها در درختان از خواب بیدار شده فصلی نو را نوید می‌دهد.   

چنانچه قصد دارید که تعطیلات عید نوروز را در کرمان سپری کنید به این نکته توجه داشته باشید که مشاهده جاذبه‌های تاریخی، گردشگری و طبیعی کرمان به چند روز زمان نیاز دارد، البته با خواندن این گزارش خودتان نیز به صورت دقیق‌تری به این امر واقف می‌شوید گر چه تعداد محدودی از این آثار معرفی شده است.

قلب سبز کرمان را ببینید

شما به عنوان یک گردشگر این موضوع را به خاطر داشته باشید که به هر یک از محله‌های قدیمی شهر کرمان که پا بگذارید، می‌توانید آثار زیبایی را مشاهده کنید و دیدن جنگل قائم در دل یک شهر کویری هم خالی از لطف نیست.

 

جنگل قائم که بزرگترین جنگل دست‌کاشت ایران به شمار می‌رود، توسط تعدادی از خیران در سال 43 در شرق کرمان احداث شده و امروز با 300 هکتار به صورت یک پارک جنگلی بزرگ درآمده و طی سال‌های اخیر پروژه‌های عمرانی،‌ تفریحی و گردشگری مناسبی در این مکان انجام شده است.

پردیسان قائم کرمان که مجموعه‌ای از مکان‌های تفریحی، توریستی و زیارتی است، شامل کوه‌های سر به فلک کشیده برای علاقمندان به ورزش کوهنوردی، آبشار، غار، زیارتگاه سیدحسین، مهدیه صاحب‌الزمان (عج)، گلزار مطهر شهدا و ... است.

این جنگل در روز 13 فروردین هم میعادگاه مردم کرمان است که با حضور در این جنگل 13 خود را به در می‌کنند.

خانه‌های خدا در کرمان قدمت زیادی دارند

شهر کرمان دارای ابنیه تاریخی و مذهبی فراوانی است و مساجد تاریخی کرمان از جمله این مکان‌ها هستند، شما می‌توانید در شهر تاریخی کرمان مساجد بسیار زیبا و منحصربه‌فردی چون مسجد امام «جامع»، ملک، پامنار، حاج‌آقا علی «مسجد چهل‌ستون»، خواجه خضر و وکیل را مورد بازدید قرار دهید.

تنها بنای سنگی کرمان از شیر شتر ساخته شده است

گنبد جبلیه یکی از آثار مشهور و تاریخی کرمان است که ساخت آن به دوران قبل از اسلام برمی‌گردد، گویا گنبد جبلیه آتشکده بوده است.

ما کرمانی‌ها می‌گوییم که در ملات ساخت گنبد جبلیه از شیر شتر استفاده شده و از این رو در استحکام آن نقش داشته است.

این گنبد هشت ضلعی که تنها بنای سنگی کرمان است در سال ‪ 1316‬ هجری شمسی به ثبت آثار ملی رسید و در سال ‪1383‬ پس از مرمت به گنجینه جبلیه «کتیبه‌های تاریخی» تبدیل شد.

2 قلعه کرمان موجب شگفتی گردشگران می‌شوند

 

در شمال‌شرقى و در داخل محدوده شهر کرمان بقایای دیدنی دو قلعه بزرگ به نام‌های «قلعه دختر» «قلعه اردشیر» به چشم می‌خورد، مؤلف جغرافیای کرمان معتقد است که«قلعه دختر»  در حدود 220 پیش از میلاد، به هنگام فتح کرمان به دست اردشیر بابکان این محل «گواشیر» نام داشته و مرکز ولایت کرمان بوده است.

این قلعه که در بیشتر تواریخ به نام «قلعه کوه» از آن یاد شده است، امروز فقط به نام قلعه دختر خوانده می‌شود و بر فراز صخره‌‌ای از سنگ قرار گرفته و بقایای آن هنوز نیز مایه شگفتی بینندگان است.

«قلعه اردشیر» نیز در مجاورت قلعه دختر و در بالای تپه مرتفعی واقع شده که با سطح جلگه حدود 150 متر ارتفاع دارد، دیوارهای قلعه از خشت‌های بسیار ضخیم ساخته شده که از ابعاد خشت‌های معمولی و متداول بسیار بزرگ‌تر است.

خالق سیم چهارم سه‌تار در مشتاقیه کرمان است

از میدان شهدای کـــــرمان که وارد خیابان 17 شهریور شوید، مقبره مشتاقیه قرار دارد که آن را «سه گنبد» نیز می‌خوانند.

اگر چه این مکان در ابتدا مزار « میرزا حسین‌خان» جد اعلای سادات معروف به میرحسینی بوده است، اما شهرت آن بیشتر به علت دفن مشتاق علیشاه از عارفان قرن 13 هجری قمری است که در سال 1206 هجری قمری به دلیل عقایدش او را سنگسار کردند.

این مقبره در شرق مسجد جامع کرمان واقع شده است که سه گنبد آن بر فراز قبر مشتاق علیشاه، شیخ اسماعیل و کوثر علیشاه بنا شده‌اند، دو گنبد این بنا دارای کاشی‌کاری و یکی از گنبدها نیز آجری است که از همان زمان قاجاریه که آن را ساختند به همین شکل بوده است.

اینکه سیم چهارم سه‌تار را مشتاق نام گذاشته‌اند به این علت است که مشتاق علیشاه این سیم را به سه‌تار افزوده است.

به مدرسه قراختاییان کرمان هم سر بزنید

 

گنبد سبز یا قبه سبز مربوط به سده 9 هجری قمری است و در محله قدیمی بازار شاه واقع شده و این اثر در 15 دی 1310 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این اثر از بنای مدرسه و آرامگاه قراختاییان کرمان تشکیل شده است و زیباترین قسمت آن، ایوان کاشی‌کاری معرق است که در نوع خود اثری بی‌نظیر به شمار می‌رود، دو ستون پیچکی شکل در طرف ایوان نیز زیبا و جالب توجه است.

بازدید از عمارت رئیس ایل افشار در کرمان را از دست ندهید

تخت درگاه قلی‌بیگ عمارتی است که در جنوب‌شرقی شهر کرمان و در زاویه جنوبی کوه قلعه دختر قرار دارد، این مکان مقبره یکی از نوادگان بیرام‌بیگ به نام درگاه قلی‌بیگ است، درگاه قلی‌بیگ از امرای اواخر دوره صفویه و رئیس ایل افشار در کرمان بوده است.

درگاه قلی بیگ در کرمان موقعیت مناسبی به دست آورد و قسمتی از سرآسیاب فرسنگی را جزو املاک خود ساخت و در جوار باغ بیرم آباد در دل کوه ساختمان زیبایی به وجود آورد و در پایین کوه نیز دریاچه‌ای ایجاد کرد و آب سرآسیاب فرسنگی را با مجرایی که در دل سنگ کنده بود پایین دریاچه رساند که آثار دریاچه هنوز در کنار تخت باقی است.

کاشی‌های فیروزه‌ای مقبره خواجه اتابک چشم‌نواز است

مقبره خواجه اتابک از دیگر مکان‌های تاریخی کرمان و متعلق به دوران سلجوقی است، این بنای هزار ساله که در جنوب شرقی و در نزدیکی مسجد بازار شهر کرمان قرار دارد، دارای تزئینات بسیار نفیس گچبری، آجر و نخستین نمونه تزئینات کاشی نگین «آغاز تزئینات کاشی معقلی» در ایران و دارای نخستین نمونه‌های تزئینات پتگین است که آغازی برای تزئینات مقرنس به شمار می‌رود.

خواجه محمد اتابک از رجال دوران سلجوقیان در این بنا دفن شده است، پلان بنا هشت ضلعی است که در داخل فضایی مربع دارد و سنگ محراب زیبایی در ضلع غربی آن نصب است و کتیبه‌هایی زیبا با خط کوفی دارد، تزئینات تمام بنا با کاشی‌های فیروزه‌ای مزین شده است، این اثر به ثبت هم رسیده است.

مجموعه گنجعلیخان، ‌شاهکار صفویان در کرمان

مجموعه گنجعلیخان، شاهکار عصر صفویه و یکی از زیباترین و پربیننده‌ترین اماکن تاریخی شهر کرمان است، این مجموعه که یادآور تلاش گنجعلیخان حاکم وقت کرمان است شامل بازار، حمام، میدان، کاروانسرا، آب انبار، مسجد و ضرابخانه است.

حمام گنجعلیخان یکی از بخش‌های معروف و دیدنی این مجموعه است و به دلیل این‌که این حمام به موزه مردم‌شناسی تبدیل شده مجسمه‌های مومی در جاهای مختلف حمام قرار گرفته که افرادی از طبقات مختلف جامعه آن زمان نظیر خوانین، روحانیان، پیشه‌وران و مردم عادی را نشان می‌دهند.

کرمان، شهر موزه‌ها است

شاید باور اینکه یک شهر به تنهایی بیش از 14 موزه دارد، کمی سخت باشد، ‌اما موزه هنرهای معاصر صنعتی، باغ موزه هرندی، موزه زرتشتیان، باغ موزه دفاع مقدس، موزه ذوالفقار، موزه مطبوعات، موزه سکه، موزه مردم‌شناسی، موزه شاه نعمت‌الله‌ولی، موزه سنگ، موزه شهید باهنر، موزه آگیرا و موزه پزشکی در کرمان فعالیت می‌کنند.

سوغاتی‌های کرمان را به عزیزانتان هدیه دهید

اما مگر می‌توان به کرمان سفر کرد و از صنایع دستی و یا خوراکی‌های سنتی کرمان بی‌نصیب ماند.

پته‌های زیبای خلق شده به دست زنان هنرمند کرمان را می‌توانید از مغازه‌های موجود در بازار و یا در خیابان‌های اصلی شهر کرمان تهیه کنید، صنایع دستی مسی کرمان را هم برای اقوام و دوستانتان سوغات ببرید و کماچ سن، کلمپه، قاووت و زیره را هم فراموش نکنید.

اگر در کرمان قوم و خویشی دارید از آنها بخواهید تا غذاهای سنتی کرمان مانند حلیم‌بادمجان، بزقرمه و آبگوشت کرمانی را برایتان طبخ کنند و یا اینکه خودتان به رستوران‌های سنتی کرمان بروید و این غذاهای خوشمزه را نوش جان کنید.

==============

گزارش از مهسا حقانیت

==============

انتهای پیام/80019/غ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول