اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

ارومیه یکی از شهرهای تاریخی ایران، آماده استقبال از مسافران نوروزی

خبرگزاری فارس: ارومیه مرکز آذربایجان غربی از مناطق دیدنی بی‌شماری برخوردار است که به دلیل وجود آثار تاریخی متعدد در آن هر سال گردشگران زیادی را جذب خود می‌کند، این شهر امسال نیز آماده استقبال از مسافران نوروزی است.

ارومیه یکی از شهرهای تاریخی ایران، آماده استقبال از مسافران نوروزی

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، ارومیه به عنوان مرکز آذربایجان غربی، یکی از شهرهای پرجمعیت ایران اسلامی به شمار می‌آید و در جلگه گسترده و سرسبزی به درازی 70 کیلومتر و به پهنای 30 کیلومتر واقع شده است.

اطراف آن تا کیلومترها پوشیده از باغ‌های انگور، سیب و کشتزار است، دریاچه ارومیه در شرق و دریاچه مارمیشو در غرب این شهر قرار دارد به طوری که این شهر به دلیل آب و هوای معتدل و داشتن مناظر زیبا یکی از شهرهای هدف گردشگری ایران محسوب می‌شود.

*دریاچه ارومیه

این دریاچه 102 جزیره کوچ و بزرگ دارد که از شهره خاص نه‌تنها در ایران بلکه در جهان برخوردار هستند و هر سال گردشگران زیادی به سوی خود جذب می‌کنند به طوری که جزیره اسلامی، کبودان، آرزو، اسپیر و جزایر 9 گانه از تنوع جانوری خاص برخوردار هستند که بر جذابیت آنها می‌افزاید.

*مسجد جامع ارومیه

این مسجد در وسط بازار قدیمی ارومیه با شکوه فراوانی بنا شده است که بنا بر عقیده برخی از محققان این بنا آتشکده بود و بعد از تسلط مسلمانان بر کشور ما ویران شده است و در قرن هفتم هجری بر روی بنای سابق ساخته شده است، سبک تزئینات، گچ‌بری‌ها، ستون‌بندیها و طاق‌های مسجد مشابه سبک معماری سلجوقیان می‌باشد.

*مسجد مناره ارومیه  مسجد مناره ارومیه××*مسجد مناره ارومیه

مسجد مناره بنایی است با مناره بلند که در دوره قاجاریه توسط دو نفر به نام حاج علی یارخان و حاج یدالله خان امیر نظمی افشار ساخته شد.

*مقبره امامزاده بکشلوی ارومیه

در 12 کیلومتری ارومیه، مدفن دو برادر از امامزادگان به نام‌های محمد و ابراهیم که به روایتی از نوادگان حضرت زین‌العابدین (ع) می‌باشند قرار دارد.

قدمت این مقبره به دوران زندیه و اوایل قاجاریه می‌رسد.

*مسجد سردار ارومیه

این مسجد در عهد قاجاریه توسط عبدالصمدخان پدر آقا خان جد عظیم‌السلطنه سردار ساخته شده است، این مسجد از دو قسمت مجزا تشکیل شده است قسمت اصلی و مهم مسجد را شبستان بزرگ آن تشکیل می‌دهد این مسجد در خیابان امام در امتداد راسته غلام‌خان واقع شده است.

*بازار ارومیه

در مجموعه بافت قدیمی و در گوشه جنوبی شهر قرار گرفته است.

قدیمی‌ترین بخش آن متعلق به دوره صفویه و بعد از آن است به ویژه حمام‌های آن متعلق به دوره زندیه و  قاجاریه است. در بازار ارومیه هر راسته و بخش از سبک و شکل خاص دوره خود پیروی کرده است. بقایای به جا مانده نشان‌دهنده ذوق معماری دوره‌های مختلف است.

مصالح همه راسته‌ بازار و چهارسوها از آجر انتخاب شده و اغلب فاقد اندود ساده گچ است.

انتهای پیام/61002/ی30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول