اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد حوزه علمیه سمنان:

ولایت در حاکمیت اسلام رابطه دوستانه میان مردم و ولی‏فقیه است

خبرگزاری فارس: استاد حوزه علمیه عصمتیه سمنان گفت: در حاکمیت اسلام، ولایت نه تنها یک رابطه اعتقادی محسوب می‏شود، بلکه یک رابطه دوستانه میان مردم و ولی‏فقیه است.

ولایت در حاکمیت اسلام رابطه دوستانه میان مردم و ولی‏فقیه است

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، معصومه ذوالفقاری ظهر امروز در جلسه طرح «ابرار» که با حضور بانوان سمنانی برگزار شد، بیان داشت: ریشه ولایت به معنای ولی بوده و ولایت از نظر اصطلاحی بر فقه و عرفان و کلام اتلاق شده است.

وی تصریح کرد: برخی حاکمیت ولی فقیه را منوط به سوق دادن جامعه به سوی قانون و مقررات بنا می‏کنند و برخی نیز اعتقادی معنا کرده‏اند.

استاد حوزه علمیه عصمتیه سمنان افزود: آیت‌الله مکارم شیرازی می‏فرماید «مرجعیت نیازمند 100 شرط است که یک شرط آن علم و دیگری عدالت و تقوا و 98 شرط دیگر مدیریت است».

ذوالفقاری با برشمردن دلایل وجود حکومت و حاکم جامع‏الشرایط گفت: نخست اینکه در عصر غیبت حتماً باید جامعه رهبری داشته باشد که ویژگی و رفتارش همانند امام و قانون الهی موجود باشد.

وی تصریح کرد: سعادت انسان در گرو عمل به قوانین الهی است و این‏ها از جمله شرایط وجود حاکمی جامع‏الشرایط محسوب می‏شود.

ذوالفقاری از دیگر شرایط وجود حکومت و حاکم جامع شرایط را ناتوانی بشر از اینکه به تنهایی قانونی بی‏نقص برای سعادت دنیا و آخرت خود تدوین کند، عنوان کرد و افزود: آیات و روایات بسیاری بر ضرورت ولایت فقیه در جامعه اسلامی دلالت دارد.

وی گفت: حکومت عامل نظم و تداوم زندگی اجتماعی بوده و دلیل آن، این است که انسان‏ها به صورت اجتماعی آفریده شده‌اند و بررسی رفتار و گرایشات انسان‏ها نشان‏دهنده اجتماعی بودنشان است.

استاد حوزه علمیه عصمتیه سمنان ادامه داد: رسول اکرم(ص) در این زمینه می‏فرماید «مردم لازم است با جماعت زندگی کنند و از تفرقه بپرهیزند».

ذوالفقاری اظهار داشت: زندگی انسان‏ها به هم مرتبط است و باید بر زندگی نظم حاکم باشد؛ در این زمینه علامه طباطبایی می‌فرماید «تشکیل اجتماع منوط بر این است که هر صاحب حقی به حق برسد».

وی تصریح کرد: حکومت عامل هماهنگی و هم‏سویی رفتار و کردار انسان‏هاست؛ حضرت رسول اکرم(ص) می‌فرماید «دین اسلام بدون حاکم آگاه تداوم نخواهد داشت».

استاد حوزه علمیه عصمتیه سمنان افزود: نماز جمعه و نماز عید فطر نشان‏دهنده اجتماعی بودن است و سیره پیشوایان ما بر این بوده که جامعه اسلامی باید دارای حاکم باشد.

انتهای پیام/2249/صا30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول