اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله یزدی:

سید یزدی قائل به ولایت‌ فقیه بود / بر جلد سوم کتاب عروه حاشیه نوشته‌ام

خبرگزاری فارس: رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: سید یزدی درباره مسئله ولایت فقیه معتقد بود ولایت مطلقه‌ای که برای پیامبر (ص) و ائمه (ع) ثابت است در دوران غیبت در اختیار فقها قرار می‌گیرد.

سید یزدی قائل به ولایت‌ فقیه بود / بر جلد سوم کتاب عروه حاشیه نوشته‌ام

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله محمد یزدی پیش از ظهر امروز در کنگره بزرگداشت صاحب عروه که در سالن همایش‌های مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) برگزار شد به تشریح ویژگی‌های شخصیت آیت‌الله سید محمدکاظم طباطبایی یزدی پرداخت و با اشاره به اینکه باید نسبت به مطالعه نوشته‌ها و سیره رفتاری و گفتاری این مرجع فقید اهتمام جدی داشت، افزود: اینکه بخواهیم به درک صحیحی از ابعاد گوناگون زندگی علما و دانشمندان گذشته دست پیدا کنیم کاری دشوار است و در این مسیر باید به مطالعه آثار آنها همت کنیم.

وی با اشاره به اینکه تاریخ کتبی ممکن است تحت تاثیر حب و بغض‌ها و سیاست‌ها قرار گیرد، بیان کرد: خوشبختانه ما از نظر زمانی فاصله زیادی با عصر صاحب عروه نداریم و به همین دلیل می‌توانیم به درک صحیحی از شخصیت ارزشمند صاحب عروه برسیم.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم‌ به تلاش سید یزدی برای تدوین کتاب عروة الوثقی اشاره کرد و یادآور شد: این کتاب را نمی‌توان یک دوره کامل فقه دانست ولی حاشیه‌های بسیاری برای آن نوشته شده و در این کتاب بیش از 3 هزار مسئله ارائه شده است.

وی در ادامه تاکید کرد: باید فقها و حوزه‌های علمیه به مسائل مبتلا به جامعه و نظام اهتمام داشته باشند و فروعاتی که در کتاب عروةالوثقی سید یزدی مورد بررسی قرار گرفته است مسائلی از این دست به شمار می‌رود.

آیت‌الله یزدی گفت: بنده بر جلد سوم کتاب عروه حاشیه‌ای نوشته‌ام و در این جلد مسائل استنباطی مورد بررسی قرار گرفته است.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: سید یزدی درباره مسئله ولایت فقیه معتقد بود ولایت مطلقه‌ای که برای پیامبر (ص) و ائمه (ع) ثابت است در دوران غیبت در اختیار فقها قرار می‌گیرد.

وی نظرات صاحب عروه در بعد قضاوت و مسائل عرفانی را مورد توجه قرار داد و افزود: می‌توان مرحوم سید یزدی را عارفی آشنا به مسائل فلسفی دانست و او فلسفه ملاصدرایی را قبول داشت.

آیت‌الله یزدی افزود: در عرصه سیاسی نیز صاحب عروه در قضایای مشروطیت از همان ابتدا توطئه بیگانگان را شناخت و با گذشت زمان مشخص شد که سخن او حق بود.

وی تصریح کرد: می‌توان با تکیه بر ابعاد مختلف زندگی صاحب عروه رشد یا افت علمی حوزه‌های علمیه را مورد بررسی قرار داد و در مسائل مختلف از ایشان الگو گرفت.

انتهای پیام/2258/ج40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول