اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پیشکسوت موتورسواری و اتومبیلرانی خراسان‎رضوی:

تغییر دیدگاه‎های مدیریتی به اتومبیلرانی و موتورسواری استان آسیب زده است

خبرگزاری فارس: پیشکسوت موتورسواری و اتومبیلرانی خراسان‎رضوی گفت: تغییر دیدگاه‌های مدیریتی به اتومبیلرانی و موتورسواری استان آسیب زده است.

تغییر دیدگاه‎های مدیریتی به اتومبیلرانی و موتورسواری استان آسیب زده است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، قاسم پیوندی‌یزدی یکی از خاک خورده‌‌های ورزش موتورسواری در استان که بخش مهمی از زندگی‎اش را صرف رشد و توسعه این ورزش کرده است صبح امروز در یک نشست خبری در رابطه با نحوه حضورش در این رشته اظهار داشت: برادر بزرگترم تعمیرکار موتورسیکلت بود و دوره‌های تخصصی آن را گذرانده بود، در دوران نوجوانی به تعمیرگاه برادرم می‎رفتم و شاگردی او را می‎کردم.

وی عنوان کرد: در آن دوران گاهی با موتور به تپه‎های اطراف کوهسنگی و یا ویلاشهر فعلی می‎‏رفتیم و زیر نظر برادرم موتورسواری می‎کردم.

پیوندی با اشاره به برگزاری اولین مسابقه موتورسواری در مشهد در سال 1355، گفت: فروشندگان بزرگ موتورسیکلت در مشهد به منظور توسعه بازار این محصول در استان، یک دوره مسابقه موتورسواری در تپه‎های میدان نمایشگاه فعلی برگزار کردند.

وی افزود: تعدادی از شرکت‌کنندگان کلاس cc400 به دلیل خوردن کنسرو ماهی قبل از شروع مسابقه مسموم شده بودند و شرکت کننده کمی در رقابت این کلاس حضور داشت.

پیشکسوت موتورسواری و اتومبیلرانی خراسان با بیان اینکه در آن مسابقه به همراه برادرم به عنوان شاگرد تعمیرکار موتورسیکلت حضور داشتم، عنوان کرد: به پیشنهاد مسوولان برگزاری مسابقات به عنوان سیاهی لشکر با موتور یکی از شرکت‌کنندگان که مسموم شده بود در خط مسابقه کلاس cc400  قرار گرفتم.

وی افزود: به توصیه برادرم قرار بود زیاد دور نشوم و از پیچ اول برگردم، اما چون استرس خاصی نداشتم استارت خوبی زدم و بعد از سعید امیری که بعدها به عنوان اولین رییس هیات موتورسواری استان خراسان انتخاب شد، مقام دوم را کسب کردم و محمد بادیه‌نشین نیز که از موتورسواران خوب تهران بود، به مقام سوم رسید.

پیوندی تصریح کرد: کسب مقام در این مسابقات باعث ایجاد انگیزه در من برای پرداختن به ورزش موتورسواری به صورت حرفه‎ای شد.

این پیشکسوت ورزشکار با بیان اینکه آن زمان فدراسیون و یا هیات موتورسواری در کشور وجود نداشت، اظهار کرد: در خیابان جمهوری تهران مجموعه‎ای به نام کانون موتورسواری مدرن ایران وجود داشت که برای توسعه این ورزش امکاناتی همچون کلاه ایمنی، چکمه و ... را به یک چهارم مبلغ اصلی آن به علاقه‌مندان ارائه می‎کرد.

وی در بخش دیگری از صحبت‎هایش از امیر تیمورشاهی به عنوان اولین مقام‌آور خراسانی در رقابت‎های موتورسواری قهرمانی کشور نام برد و گفت: چند بار در سال 1355 برای تماشای موتورسواری این ورزشکار تایبادی که رکورددار پرش با موتورسیکلت در ایران بود به تهران می‎رفتم و در کنار تیم پشتیبانی به او کمک می‌کردم.

پیوندی با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران کمیته موتورسواری ایران در تهران تاسیس شد، افزود: در سال 1358 و زمانی که محمدعلی کوشا مدیرکل تربیت بدنی خراسان بود، اولین هیات موتورسواری استان به ریاست سعید امیری ایجاد شد و من به عنوان نائب رییس در کنار وی تشکیلات موتورسواری استان را ساماندهی کردیم.

وی اظهار داشت: برگزاری یک برنامه نمایشی موتورسواری در ورزشگاه سعدآباد با حضور جانورال، موتورسوار نمایشی اهل ترکیه که آن زمان در استوانه پارک ملت می‌چرخید، اولین اقدام این هیات بود.

این پیشکسوت موتورسواری و اتومبیلرانی خراسان ادامه داد: این برنامه با استقبال زیاد تماشاچیان مواجه شد و عواید آن برای کمک به رزمندگان جنگ تحمیلی اختصاص یافت.

وی با اشاره به اینکه با شروع جنگ تحمیلی، برگزاری مسابقات مختلف ورزشی کمرنگ شد، عنوان کرد: در آن زمان بیشتر به تعمیرات موتورهای سپاه و یگان‎های نظامی که در جنگ حضور داشتند می‎پرداختیم و درگیر تهیه ملزومات آن بودیم.

پیوندی گفت: در سال 1363 در نزدیکی سالن دوچرخه سواری تهران محلی به عنوان پیست موتورسواری از سوی کمیته موتورسواری کشور در نظر گرفته شد، همان سال‌ها هیات موتورسواری استان دستخوش تغییرات شد و حسین بابایی به عنوان رییس هیات، علی صباغیان به عنوان دبیر و جواد قارونی به عنوان مسوول کمیته فنی مشغول به کار شدند و من به عنوان ورزشکار فعالیتم را ادامه دادم.

پیشکسوت موتورسواری و اتومبیلرانی استان با اشاره به برگزاری یک دوره مسابقات قهرمانی کشور در تهران در سال 1363، بیان کرد: در این مسابقات پس از سال‎ها و بدون آمادگی بدنی شرکت کردم و توانستم به عنوان تنها موتورسوار مشهدی تمام دورها را تمام کنم و هشتم کشور شوم.

وی با اشاره به کسب مقام دوم خود در سال 1364 در رقابت‎های قهرمانی کشور در شیراز، اظهار داشت: در این رقابت با خرابی گیربکس موتورم مواجه شدم و بدون دنده سه مقام دوم کشور را به دست آوردم.

پیوندی که در سال‎های 67 و 68 نیز مدال طلای موتورسواری قهرمانی کشور را در تهران از آن خود کرده است و چندین دوره نیز جزو برترین موتورسواران کشور بود، با اشاره به تاسیس فدراسیون کشور در سال 1367 به ریاست محرم فریادشیران، گفت: سال 1369 در رقابت‎های قهرمانی کشور در شرایطی که از حریفم محمود جدیدی پیش بودم، وی در هنگام سبقت‎گیری کنترل خود را از دست داد و به زمین خورد، در پی این حادثه موتورسیکلت بر روی بدن او افتاد و من برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی او، برگشتم و کمکش کردم که این عمل مورد تشویق تماشاچیان قرار گرفت و خبرش در رسانه‎های بسیاری منعکس شد.

پیوندی با اشاره به کسب قهرمانی در آخرین حضورش در مسابقات قهرمانی کشور که در سال 1369 برگزار شد، افزود: در آن مسابقه با دریافت کاپ اخلاق از حسن غفوری فرد، معاون وقت رییس جمهور به عنوان ورزشکار نمونه کشور برگزیده شدم.

وی با بیان اینکه رقابت خیلی ارزشمند است، ولی نباید رفاقت و جوانمردی را فدای آن کرد، گفت: هر چه از کری خواندن‎ها در رقابت فاصله بگیریم موفق‎تر هستیم، این دیدگاه استرس‌ها را در میدان مسابقه کاهش می‎دهد و نتیجه بهتری از آن حاصل می‌شود.

این پیشکسوت موتورسواری و اتومبیلرانی که تاکنون در ساخت چندین پیست موتورسواری و اتومبیلرانی کشور همکاری داشته است، با اشاره به مامور شدنش از سوی فدراسیون در سال 1370 برای ساخت پیست موتورسواری شهرستان ساری در استان مازندران، عنوان کرد: پس از الحاق اتومبیلرانی به فدراسیون موتورسواری در سال 1372 و تشکیل فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی، به پیشنهاد منوچهر پورحسن، معاون ورزشی وقت اداره کل تربیت بدنی خراسان، به عنوان دبیر هیات موتورسواری و اتومبیلرانی خراسان منصوب شدم و از سال 74 تا 80 به مدت شش سال بدون انتخاب رییس کارهای هیئت را پیگیری می‌کردم.

وی با اشاره به برگزاری منظم رقابت‎های مختلف در استان و اعزام تیم‎ها به مسابقات کشوری در این دوران، افزود: در آن زمان فعالیت بسیار خوبی انجام می‎شد و ورزشکاران خراسان در همه مسابقات کشوری رقیب سرسخت دیگر استان‎ها بودند.

این مقام مسئول به برگزاری رقابت‎های اتومبیلرانی درسال 1380 در مشهد اشاره و عنوان کرد: بزرگترین مسابقه در سطح آسیا از نظر تعداد شرکت کننده را در آن زمان در مشهد برگزار کردیم.

پیوندی ادامه داد: در این رقابت برای اولین بار مسابقه رالی اختصاصی بانوان با حضور 102 شرکت کننده در مشهد پیش‌بینی شده بود که بنا به دلایلی لغو شد.

وی با بیان اینکه حضور ورزشکاران کشور در رقابت‎های بین‎المللی به دلیل هزینه‎های بالا، بسیار کمرنگ بود، افزود: با این حال برخی از ورزشکاران با هزینه‎های شخصی و گاهی از طرف فدراسیون در این مسابقات شرکت و تجربه کسب می‎کردند.

این پیشکسوت موتورسواری و اتومبیلرانی خراسان‎رضوی با بیان اینکه مدال‌آوری خراسان‎رضوی در رقابت‎های کشوری نسبت به گذشته بسیار کاهش یافته است، عنوان کرد: در گذشته سالانه بیش از 70 مدال توسط ورزشکاران استان کسب می‌شد و افراد زیادی از استان مسوولیت کمیته‎های مختلف فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی کشور را بر عهده داشتند اما در حال حاضر اینگونه نیست.

وی با بیان اینکه در گذشته از 32 مارشال مسابقات، 28 مارشال از مشهد در رقابت‌های مختلف کشوری حضور داشتند، افزود: در آن زمان بدون هیچ بودجه دولتی و با عشق و علاقه فعالیت می‎کردیم اما به نظر می‎رسد هم‌اکنون تغییر دیدگاه‎های مدیریتی به این ورزش آسیب زده است.

این پیشکسوت موتورسواری و اتومبیلرانی خراسان‎ رضوی که هم‌اکنون مسئول امداد و نجات و عضو کمیته برگزاری مسابقات فدراسیون کشور نیز هست، گفت: نباید به ورزش نگاه مادی داشته باشیم، باید با رویکرد تخصص‌گرایی، هر کس در جایگاه خودش کار کند تا بهترین نتیجه حاصل شود.

پیوندی با بیان اینکه مدیران ورزش ما امروز به دنبال کار عمرانی هستند، تصریح کرد: اگر مقوله عمران از ورزش جدا شود و افراد این حوزه وقت خود را صرف ساخت و ساز نکنند و آن را به مدیران حوزه خودش بسپارند، اوضاع بهتر از این می‌شود.

این پیشکسوت اتومبیلرانی و موتورسواری خراسان‎رضوی در حال حاضر علاوه بر مدیریت باشگاه موتورسواری و اتومبیلرانی خضراء مشهد که در آخرین دوره رقابت‌های قهرمانی کشور عنوان اول را کسب کرده است، به عنوان مشاور ارشد فنی پروژه ساخت پیست سافاری در کیش نیز مشغول به فعالیت است.

وی در ادامه با تاکید بر توجه بیشتر مسوولان و مدیران کشور بر روی مقوله‎های ارزشی و فرهنگی در ورزش، عنوان کرد: با نهادینه شدن فرهنگ پرهیز از حسادت، حسرت و زیاده‌خواهی و با قناعت پیشگی، توکل به خدا و الهام از سیره ائمه در میان ورزشکاران، درگیری‏های حاصل از هواهای نفسانی از بین می‌رود.

وی با بیان اینکه زیباترین مسائل مدیریتی در گفتار امام رضا(ع) نهفته است و استان‎های دیگر بر روی این گونه موضوعات در حوزه مدیریتی کار کرده‎اند، گفت: آستان قدس رضوی با بهره‎گیری از امکاناتی که در اختیار دارد، می‎تواند با انجام پژوهش و استفاده از سیره ائمه در حوزه مدیریت به جامعه و ورزش کمک کند.

پیوندی گفت: برای توسعه فرهنگ رانندگی نیز می‎توان با برگزاری مسابقات رالی شهری از تمام علائم هشداردهنده سطح شهر بهره برد و پلیس راهنمایی و رانندگی همواره در این زمینه مشارکت داشته است.

وی با تاکید بر نقش پیشکسوتان در رشد ورزش، افزود: هر چند نظرات پیشکسوتان قدری محتاطانه است، اما تجربه سالیان طولانی آنان کمک کننده است.

وی با تاکید بر اینکه پیشکسوتان نباید به خاطر تجربه و موفقیت‎های گذشته خود متکبر و مغرور باشند، گفت: پیشکسوتان نباید از انجام هر کاری که در جهت رشد جوانان و ورزش مملکت است، دریغ کنند.

این پیشکسوت اتومبیلرانی و موتورسواری استان با بیان اینکه در حال حاضر هیچ گونه تعاملی با هیات موتورسواری و اتومبیلرانی خراسان‎‏رضوی ندارم، بیان کرد: برنامه‎های زیادی از سوی این هیات در دست انجام است، من هم برایشان دعا می‎کنم و اگر کاری داشته باشند دریغ نخواهم کرد.

انتهای پیام/70005/خ40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول