اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار کهگیلویه و بویراحمد:

حوزه سلامت کار فرهنگی می‌خواهد نه اقدامات پلیسی و پلمب

خبرگزاری فارس: نماینده دولت دهم در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در حوزه سلامت و ایجاد امنیت، نیازی به زور و پلمب و برخورد انتظامی هم نیست؛ تنها کافی است به شیوه درست به مردم توضیح داده و فرهنگ‌سازی کنیم.

حوزه سلامت کار فرهنگی می‌خواهد نه اقدامات پلیسی و پلمب

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، استاندار کهگیلویه و بویراحمد بعدازظهر امروز در دستورکار دوم کارگروه بهداشت و امنیت غذایی در استان کهگیلویه و بویراحمد پس از شنیدن گزارش رئیس دانشگاه علوم پزشکی در مورد خطرات استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی (پلی‌مری) اظهار داشت: در اموری که به سلامت مردم مربوط می‌شود، کوچک‌ترین کوتاهی‌ و کم‌کاری‌ها حرام بوده و توجیه و استدلالی در این زمینه پذیرفته نیست.

سیدحسین صابری با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی یاسوج باید محکم و جدی جلوی تخلفات حوزه بهداشتی و سلامت مردم ایستادگی کند، ادامه داد: سرطان‌ها دومین عامل مرگ و میر در دنیا و این استان هستند که از آسمان نازل نشده، بلکه عملکرد ما موجب ایجاد و شیوع چنین بیماری‌هایی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: به طور قاطع اعلام کنید، رستوران‌ها، مراکز فروش آش و حلیم و هر مرکزی که از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی استفاده می‌کنند تا اول اردیبهشت فرصت دارند، موجودی انبارهای خود را مصرف و بعد از این تاریخ استفاده از چنین ظروفی به طور کلی ممنوع بوده و تخلف محسوب می‌شود.

مقام ارشد اجرایی در کهگیلویه و بویراحمد دومین دستور خود را متوجه همکاران و مدیران اداری کرد و ابراز داشت: از این تاریخ مصرف حتی یک عدد ظرف یکبار مصرف پلاستیکی در ادارات و دستگاه‌های دولتی ممنوع است و این موضوع باید بخش‌نامه شود و به همه دستگاه‌ها و نهادها ارسال شود.

* برخی مدیران برای حمایت از کارگاه‌های تیرچه و بلوک دغدغه دارند، اما برای نیازهای اولیه مردم نه

صابری با بیان اینکه همه ما می‌دانیم یک ظرف پلاستیکی حداقل 500 سال زمان می‌خواهد تا در طبیعت تجزیه شود، از محیط‌زیست و دانشگاه علوم پزشکی خواست تا با مجموعه اقدامات لازم از جمله فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی زمینه استفاده از ظروف یکبار مصرف با منشأ گیاهی را فراهم کنند.

وی با انتقاد از برخی دیدگاه‌های مدیریتی در این استان، عنوان کرد: برخی مدیران ما برای اعطای تسهیلات و انواع کمک به عنوان مثال به کارگاه‌های تیرچه و بلوک که نیاز اصلی استان هم نیستند، حساسیت و دغدغه دارند؛ اما برای نیازهای اولیه مردم این دغدغه وجود ندارد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان داشت: اکنون اولویت نخست ما در این بحث تبدیل کارخانه‌های ظروف یکبار مصرف پلاستیکی به ظروفی با منشأ گیاهی است و مسئولان به ویژه صنعت و معدن برای اعطای تسهیلات بدون سود به چنین کارخانه‌هایی اهتمام به خرج دهند.

مقام ارشد اجرایی در استان کهگیلویه و بویراحمد؛ دومین اقدام لازم برای عدم استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی را تضمین خرید محصولات یک‌بار مصرف با منشأ گیاهی دانست و گفت: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که کارخانه‌ای که می‌خواهد ظروف یکبار مصرف با منشأ گیاهی را تولید کند، دغدغه‌ای بابت فروش محصولات خود نداشته باشد.

وی ادامه داد: اقدام لازم دیگر در این زمینه این است که تولیدکننده‌های استاندار ظروف یکبار مصرف را به مراکزی که این محصول را مصرف می‌کنند و به آن نیاز دارند، معرفی کنیم تا خرید خود را از این کارخانه‌ها انجام دهند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در بخش دیگری از صحبت‌هایش تأکید کرد: اگر ما تنها 10 درصد بهداشت اسلامی را رعایت کنیم از بیماری‌هایی چون سرطان و امثال آن خبری نخواهد بود.

نماینده دولت دهم در استان کهگیلویه و بویراحمد اذعان داشت: در بحث مبارزه با عرضه ظروف یکبار مصرف پلاستیکی که سلامت مردم را به خطر می‌اندازند؛ نیازی به زور و پلمب و برخورد انتظامی هم نیست؛ فقط کافی است به شیوه درست به مردم توضیح دهیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست هر اقدام تهدیدآمیزی را در حوزه سلامت مردم، جرم دانست و گفت: این جرائم قابل پیگیری و رسیدگی است؛ اما چیزی که مهم است این است که باید بسترهای انجام چنین جرائمی در گام نخست برچیده شود و راهکارهای جایگزینی ارائه شود.

الماس گشتاسبی ابراز داشت: ابتدا باید به مصرف‌کننده‌ها و توزیع‌کنندگان اعلام شود که بعد از اتمام موجودی انبارهای خود از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی، اقدام آن‌ها به مبادرت در خرید و توزیع این محصولات جرم است و باید ظروف یکبار مصرف گیاهی را جایگزین کنند.

وی در پایان تأکید کرد: هر تهدیدی علیه سلامت مردم جرم است.

انتهای پیام/82005/ذ40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول