اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استفاده از ظروف یکبار مصرف گامی به سوی سرطان است

تولد انسان‌های یکبار مصرف با شیوع ظروف یکبار مصرف

خبرگزاری فارس: معاون بهداشتی دانشگاه بابل گفت: استفاده از ظروف یکبار مصرف گام برداشتن به سوی سرطان است.

تولد انسان‌های یکبار مصرف با شیوع ظروف یکبار مصرف

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، حسن اشرفیان صبح امروز در کارگروه تخصصی امنیت و سلامت غذایی استان مازندران در شهرستان ساری اظهار داشت: در خانه‌ها و در سفره‌ها استفاده از ظروف یکبار مصرف یک فرهنگ شده است.

وی افزود: این ظروف با پلیمرهایی ساخته می‌شوند که به تنهایی خنثی هستند اما موادی که از آن آزاد می‌شود که موجب سرطان می‌شود.

اشرفیان با تاکید بر اینکه استانداردسازی این ظروف اجباری نیست، تصریح کرد: از 5 هزار کارخانه موجود تنها 300 کارخانه مجوز تولید دارند و بر طبق آمار سال 84 این ظروف 750 هزار تن زباله تولید می‌کنند.

رئیس مرکز بهداشت بابل متذکر شد: در کشورهای اروپایی از پلیمرهای گیاهی مانند نشاسته، ذرت و برنج استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه پلی استایرن‌ها خطرناک‌ترین ظروف یکبار مصرف هستند، اشاره کرد: این ظروف سه نوع شفاف و غیرشفاف و ظروف فرم‌دار هستند که از ظروف فرم‌دار که در رستوران‌ها استفاده می‌شود که این ظروف در اثر داغ شدن گاز هگزان تولید می‌کند که این گاز موجب اختلالات عصبی می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه بابل به قابل استفاده نبودن این ظروف در ماکروویو اشاره و بیان داشت: این ظروف در ماکروویو به دلیل گرما، روغن و چربی پلاستیک سم دی‌اکسین تولید می‌کند و این سم موجب سرطان می‌شود.

اشرفیان به مسئله زیست‌محیطی استفاده از ظروف یکبار مصرف اشاره و یادآور شد: این ظروف 300 تا 500 سال زمان می‌برد تا در خاک جذب شوند و در آینده گیاه و کشاورزی با این روند رشد نمی‌کند.

وی با بیان اینکه مصرف غذای داغ در هیچ یک از ظروف یکبار مصرف توجیه ندارد و سرطان‌زا است، خاطر نشان کرد: ظروف شیشه و فلزی برای استفاده مناسبت‌تر هستند.

این مسئول تاکید کرد: استفاده دراز مدت این ظروف موجب بیماری‌های گوارشی، سرطان پستان، سرطان کبد و بیماری‌های افسردگی می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: نگهداری آب در ظروف آب معدنی بیش از شش ماه موجب آلوده شدن آب می‌شود و بنابراین خانواده‌ها باید از استفاده مکرر این ظروف برای نگهداری آب خودداری کنند.

وی با اشاره به اینکه ظروف آب معدنی نباید دچار یخ زدگی شود، افزود: این ظروف نباید در فریزر نگهداری شوند چون موادی را از خود آزاد می‌کنند که این مواد موجب سرطان می‌شود.

انتهای پیام/86016/ع30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول