اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله صفایی بوشهری مطرح کرد

مثلث فرهنگی تاریخی بوشهر، بصره، مسقط

خبرگزاری فارس: امام جمعه بوشهر گفت: یکی از اهداف استکبارجهانی انحصار علم ،اسارت علم و آپارتایدعلم است که بدنبال محدود کردن علم بویژه علوم استراتژیک و بنیادی در جهان است.

مثلث فرهنگی تاریخی بوشهر، بصره، مسقط

 به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری ظهر امروز در همایش بین المللی بوشهر،بصره و مسقط با عنوان توسعه مناسبات تاریخی اجتماعی با بیان اینکه اسارت علوم بنیادی یکی از اهداف استکبار جهانی است، تاکید کرد: قطعا استکبار جهانی کشورهای اسلامی را با ابزار انحصار علم در اشکال مختلف مورد تهدید قرار می‌دهد در حالی که تاریخ شاهد و گواه است که دانش و فناوری غرب مدیون دانش، علم و فناوری کشورهای اسلامی است.

صفایی بوشهری تصریح کرد: جهان استکبار به دنبال ایجاد یک جبهه متحد یا نگرش سلطه گری در تمامی ابعاد در جهان است و در این عرصه نیاز به وحدت کشورهای اسلامی و آزادی خواهان جهان بویژه دانشمندان و فرهیختگان و اهل تحقیق است و بهترین راه ایجاد مرکز اتحادیه مراکز آموزش عالی کشورهای اسلامی است.

وی اضافه کرد: این همگرایی کشورها و پرهیز از تفرقه وقتی بیشتر معنا پیدا می‌کند که جهان استکبار و جهان سلطه در طول تاریخ به‌دنبال عقب نگه داشتن کشورهای اسلامی بویژه در حوزه علم و فناوری بوده‌اند.

ایران، عمان و عراق مثلث تمدن منطقه

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر نقش مهم عراق، عمان و ایران در آینده جهان را تشریح کرد و افزود: تاریخ این سه کشور و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس گواهی می‌دهد که اتاق فکر سیاسی جهان بوده است و این سه کشور مثلث تمدن دراین منطقه بوده‌اند و اساسا آبراه استراتژیک خلیج فارس مدیریت آینده جهان را رقم خواهد زد.

صفایی بوشهری بیان کرد: تاریخ خلیج فارس و کشورهای این منطقه در کانون تحولات در جهان، خلیج فارس بوده و می‌تواند خلیج فارس و کشورهای حوزه آن بویژه سه کشور مهم عمان،عراق و ایران تاریخ و آینده جهان را متحول کند و آبراه خلیج فارس با داشتن منابع غنی انرژی هیدروکربنی و وجود منابع انسانی مستعد و تمدن کهن می‌تواند با همگرایی و همدلی با هم و دیگر کشورها که نگاه مقام معظم رهبری است آینده جهان را در مسیری قرار دهد که کمال و آزادی انسانی در برداشته باشد که این هدف اسلام است.

وی به شناخت بصره، مسقط و بوشهر در گذر تاریخ پرداخت و گفت: بصره از دیر باز مشهور به کسب علم، خداشناسی و ادب با پیشینه تاریخی بزرگ به‌ویژه در عرصه علمی، سیاسی و فرهنگی و در ادبیات عرب بزرگترین مکتب بوده و هست.

امام جمعه بوشهر با بیان اینکه مکتب ادبیات بصره با وجود بزرگانی عالم یکی از پرافتخارترین مکتب‌ها محسوب می‌شود گفت: بسیاری از مکتب‌های عربی متاثر از اندیشه‌های عالمان بصره بوده است.

صفایی بوشهری افزود : نام مسقط در طول تاریخ پرافتخار اسلام همواره یادآور وحدت،همدلی و همگرایی در سطوح مختلف جهانی بوده است.

بوشهر مرکز تمدن جنوب ایران

وی بوشهر را با داشتن پیشینه تاریخی کهن به‌عنوان مرکز تمدن جنوب ایران و حوزه خلیج فارس در قرن‌ها ذکر کرد و افزود: این استان که شهر سیراف را در خود دارد به‌عنوان مرکز فرهنگ دینی، تولید علم و ادب و علوم اسلامی و جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با بیان اینکه در طول تاریخ مستعمران چهار بار به استان بوشهر حمله کرده اند تصریح کرد: این تهاجم ها توسط عالمان و سرداران رشید دفع شده و خلیج فارس گورستان متجاوزان بیگانه شده است.

امام جمعه بوشهر بیان کرد: استان بوشهر علم گرایی، اسلام گرایی، وحدت گرایی و ولایتمداری را در تاریخ خود دارد و در عرصه مقاومت و بیداری در مقابل تهاجمات بیگانگان اثر گذار بوده است.

صفایی بوشهری با اشاره به اینکه بصره، مسقط و بوشهر از دیر باز دارای یک ارتباط قوی در تعامل، تفاهم و همگرایی بوده‌اند، اضافه کرد: در استان مسقط منطقه‌ای به نام بوشهر ثبت شده است و بصره نیز ارتباط بسیار قوی در عرصه‌های گوناگون با استان بوشهر داشته است و مردم استان بوشهر احساس خویشاوندی با بصره می‌کنند.

وی اضافه کرد: این مثلث بوشهر، مسقط و بصره مثلث نورانی و موثر در عرصه خلیج فارس هستند و قطعا آینده خلیج فارس با نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌تواند چنان کند که این تعامل موجب مدیریت خلیج فارس در جهان شود.

انتهای پیام/66006/خ40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول