اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به همت دامپزشکی صورت گرفت

سمپاشی 200 روستای ریگان علیه بیماری‌های دام

خبرگزاری فارس: رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان گفت: از ابتدای سال جاری در قالب طرح مبارزه با بیماری‌های دامی، دام‌های بیش از 206 روستای شهرستان سمپاشی شدند.

سمپاشی 200 روستای ریگان علیه بیماری‌های دام

حجت‌الله جعفری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ریگان با بیان اینکه انجام اصول مبارزه با بیماری‌های دام و قابل انتقال بین انسان و دام از جمله وظایف حرفه دامپزشکی است، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین این عملیات‌ها انجام سمپاشی دام و اماکن دامی است.

وی افزود: انگل‌های خارجی سبب آسیب جدی به پوست و جلد دام شده و تاثیر بر بازار اقتصادی این فرآورده مهم دامی دارند و انگل‌های خارجی با خون‌خواری سبب کم‌خونی و بروز لاغری در دام و زمینه‌سازی دیگر بیماری‌های دامی می‌شوند.

جعفری بیان داشت: این انگل‌ها سبب فلجی و ضعف عضلانی در دام شده و در انتقال بیماری‌های عفونی همچون تب خونریزی دهنده کریمه‌کنگو، تب زرد، تب استخوان شکن، آناپلاسموز، بابزیوز و ... به انسان و دام نقش دارند.

رئیس شبکه دامپزشکی ریگان عنوان کرد: این انگل‌های خارجی در انتقال بیماری انگلی تک‌یاخته‌ای تیلریوز به دام نقش دارند، این بیماری با از بین بردن گلبول‌های قرمز خون دام سبب بروز زردی می‌شوند که می‌تواند، ضررهای اقتصادی شایانی به صنعت دامپروری وارد کند.

جعفری افزود: به همین منظور مبارزه و انجام سمپاشی به عنوان مهم‌ترین برنامه کنترل این بیماری‌ها مد نظر است و سمپاشی دام در قالب سه طرح جامع، مبارزه بامیازیس و مبارزه با بیماری تب خونریزی دهنده کریمه‌کنگو انجام می‌شود.

وی ابراز داشت: این شبکه در راستای اهداف سازمان دامپزشکی کشور و به منظور حفظ و حراست از سرمایه دامی کشور در قالب طرح‌های کنترل و مبارزه با بیماری‌های واگیر و انگلی دامی و بیماری‌های ناشی از معضل خشکسالی از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 139 هزار رأس دام سبک، 11 هزار رأس دام سنگین و بیش از 84 هزار متر مربع جایگاه دام علیه این بیماری مهم سمپاشی شده‌اند.

جعفری افزود: طی این عملیات دام‌های بیش از 206 روستای شهرستان سمپاشی و تاکنون 13 مورد کلاس آموزشی در زمینه سمپاشی و مدیریت بهداشتی جایگاه دام برگزار شده است.

انتهای پیام/80014/غ20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول