اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نگاهی به وضعیت ورزش همدان

آقای استاندار! ماندگاری دلخوشی‌های مردم در گرو تدبیر مسئولان است

خبرگزاری فارس: اتفاقاتی که از سال 85 برای مردم همدان در زمینه مباحث فرهنگی و ورزشی به ویژه فوتبال رخ داد باعث شور و نشاط شد، اما طی دو سال اخیر کمرنگ و یا به کلی از بین رفته است.

آقای استاندار! ماندگاری دلخوشی‌های مردم در گرو تدبیر مسئولان است

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، استان همدان با سابقه فرهنگی و تاریخی که داشته و دارد در سال‌های اخیر به بهانه‌های مختلف مورد توجه اهالی رسانه قرار گرفته است و مهم‌ترین دلایل این توجه و پرداختن به همدان، شنیده شدن نام پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین در رسانه‌های شنیداری، دیداری، نوشتاری و دو اتفاق فرهنگی و ورزشی به همدان بوده است.

میزبانی بیست و یکمین دوره جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان و انتقال تیم فوتبال لیگ برتری پاس همدان خبرهایی بود که بهروز مرادی استاندار وقت همدان در سال 85 به مردم استان همدان داد تا شور و نشاطی وصف‌نشدنی در بین تمام مردم ایجاد شود.

برگزاری موفق بیست و یکمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در اردیبهشت 86 فتح‌الباب این نشاط و هیجان همدانی‌ها بود تا بعد از سال‌ها مردم دامنه الوند شاهد رویدادی باشند تا شادی را در خیابان‌ها، مدارس، سینما‌ها و میادین اصلی شهرشان ببینند.

اما این شور و نشاط جشنواره فیلم کودک چهار سال بیشتر دوام نداشت و دبیرخانه دائمی این جشنواره که قرار بود 10 سال در همدان فعالیت داشته باشد عملاً بدون استفاده ماند و بسته شد.

اتفاق و خبر مهم دیگری که در اوایل سال 86 باعث دلگرمی و شعف مردم همدان شد، انتقال تیم پاس از تهران به همدان بود که با کارنامه درخشان، یکی از تیم‌های سابقه‌دار فوتبال کشورمان محسوب می‌شد که آخرین قهرمانی فوتبال ایران را در رده باشگاهی در آسیا کسب کرده است.

در لیگ هفتم و هشتم، پاسی‌ها با مدیریت اولیایی و باقیمانده بازیکنان نتایج خوبی را در همدان گرفتند و جایگاه پنجمی و دوازدهمی حاصل کار اولیایی و کادر فنی منتخب وی در دو سال نخست فعالیت سبزپوشان در همدان بود اما در هفته دهم لیگ نهم با قبول شکست خانگی برابر راه‌آهن، علیرضا منصوریان مربی جوان پاسی‌ها مجبور به استعفا شد و به تبع آن با تصمیم هیئت مدیره اولیایی مدیرعامل بعد از فعالیت دو فصل و نیم در زادگاهش با تیم پاس خداحافظی کرد تا جای خود را به کریم ملاحی بدهد.

ماندن ناپلئونی تیم پاس در لیگ نهم در هفته آخر، موجب شد تا در لیگ دهم باز هم ملاحی در مسند مدیریتی پاس همدان باشد و با نظر مستقیم وی تیم بسته شد تا بتوانند عملکرد قابل قبولی نسبت به فصول گذشته در همدان داشته باشد.

در لیگ دهم، اتفاقات عجیبی برای سبزپوشان پایتخت اتفاق افتاد، استعفای یک‌باره مدیرعامل، قائم مقام و سرمربی تیم باعث شد تا همه برای آینده پاس وضعیت خوبی را متصور نباشند و این‌گونه هم رقم خورد.

در یک اتفاق نادر استعفای مدیرروستا قبول شد اما کادر مدیریتی دوباره به همدان و دفتر کارشان بازگشتند تا محمود یاوری را برای هدایت پاسی‌ها به همدان بیاورند و این در حالی بود که پیوستن یاوری دردی از پاس دوا نکرد و خیلی زود تغییرات در تیم پاس اتفاق افتاد.

اعضای هیئت مدیره با برکناری ملاحی و همکارانش عباس صوفی رئیس هیئت فوتبال همدان را به عنوان سرپرست باشگاه منصوب کردند و با تصمیمی عجیب، اصغر مدیرروستا که در اوسط دور رفت استعفا کرده بود دوباره به تیمش بازگشت تا مانع سقوط این تیم پرطرفدار همدانی شود.

اما با بی‌برنامگی مدیریتی در باشگاه پاس در زمان تصدی‌گری مدیرعاملی صوفی و در بدترین حالت فقط به دلیل یک تفاضل منفی گل پاس همدان به لیگ دسته اول کشور سقوط کرد تا تنها دلخوشی مردم همدان از آن‌ها گرفته شود.

استفاده از نفرات غیر فوتبالی در همدان و عدم نتیجه‌گیری در لیگ برتر درس عبرت برای مسئولان همدان نشد و در فصل گذشته لیگ دسته اول، تیم پاس با مدیریت عباس صوفی نه تنها نتیجه‌ای حاصل نکرد بلکه با فراز کمالوند و تحمیل هزینه‌های گزاف این مربی به تیم و باشگاه در تمام زمینه پشتیبانی، اداری، فنی و حتی تدارکاتی تیم باعث شد تا در نیمه فصل تیم پاس رها شود و دوباره کار به بازگشتن وینگوبگوویچ به همدان برسد، اما وینگو هم نتوانست در سال گذشته نتایج خوبی با پاس بگیرد تا صعود به لیگ برتر برای همدانی‌ها به یک آرزوی بر باد رفته تلقی شود.

عدم توجه مناسب رئیس هیئت مدیره باشگاه پاس، که در چارت تشکیلاتی این باشگاه استاندار وقت تصدی این پست را در اختیار دارد باعث شد تا در این مدت پاس با همه هواداران و هزینه‌ای که در بر داشته نتواند جایگاه خود را در فوتبال ایران بگیرد و پیریایی دومین آورده استان را که با زحمات فراوان مدیران و استاندار قبلی همدان ساخته و احیا شده بود، به راحتی به فنا نزدیک کرد.

در ابتدای فصل فوتبالی امسال در حالی که استانداری همدان با سرپرستی اداره می‌شد با حکم فامیل‌کریمی رئیس هیئت مدیره باشگاه، عبدالحمید رمضانی مدیرعامل پاس شد و با وینگوبگوویچ کروات و جذب بازیکنان مطرح و بومی پا به این رقابت‌ها گذاشت تا بتوانند برای صعود لیگ برتر تمام تلاش خود را به کار بگیرند.

رمضانی، پاسی را تحویل گرفت که با بدهی حدود 4 میلیارد دست‌رنج مدیران قبلی این باشگاه همدانی روبرو بود و با وجود تمام تبحری که در تیم‌ و باشگاه‌داری داشت، نتوانست با این مشکلات به خوبی دست و پنجه نرم کند و از همان روزهای اولیه سکانداری مدیریتش در باشگاه سبزپوشان همدان با هجمه‌ای از طلبکاران ریز و درشت دلاری و ریالی مواجه شد.

حضور بهروز مرادی، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش، علی‌محمد آزاد استاندار همدان و امیر خجسته نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس در هیئت‌ مدیره این باشگاه وزن مدیریتی این باشگاه را بسیار سنگین کرده و از شرایط خوبی در دور هم جمع شدن چهره‌های سیاسی و فوتبالی دارد، اما محقق نشدن بودجه لازم برای تیم پاس شاید تنها مانع عدم صعود این تیم به لیگ برتر شود.

براساس دستورالعمل دپارتمان سازمان لیگ آزادگان، امسال 2.5 تیم از لیگ یک به لیگ برتر صعود و 4.5 تیم از لیگ برتر به لیگ اول سقوط می‌کنند، همچنین هشت تیم از لیگ اول به لیگ دو سقوط و چهار تیم از لیگ دو به لیگ اول سقوط می‌کنند و فصل آینده رقابت‌های فوتبال قهرمانی دسته اول باشگاه‌های کشور با حضور 26 تیم برگزار خواهد شد که این موضوع باعث شده تا تیم‌ها برای صعود به لیگ برتر و ماندن در لیگ اول و سقوط نکردن به لیگ پایین‌تر از هیچ کاری دریغ نکنند.

این موضوع باعث شده تا همه تیم‌ها در سطوح مختلف لیگ‌های ایران برای صعود یا عدم سقوط و حفظ امتیاز تلاش مضاعفی داشته باشند و به اعتقاد همه کارشناسان و فوتبالی‌نویسان ایران امسال یکی از سخت‌ترین سال‌های فوتبالی خواهد بود که در صورت صعود یا سقوط به دسته‌های پایین‌تر برای محقق شدن خواسته‌ها مدیران باشگاه‌ها، راه از سال قبل سخت‌تر خواهد شد.

تیم پاس در بین 28 تیم حاضر در لیگ دسته اول ایران تنها با پرداختن 20 درصد قراردادها یکی از فقیرترین تیم‌های حاضر محسوب می‌شود و این مشکلات مالی باعث شده تا حواشی بیشتری گریبان‌گیر این تیم شود و نتواند با تیم خوبی که در اختیار دارد به خواسته خود، مدیران، کادر فنی و حتی هواداران و مردم خونگرم همدان دست یابد.

تنها چهار هفته از لیگ جام آزادگان ایران باقی مانده و تیم پاس از 4 میلیارد بودجه مصوب خود تنها یک میلیارد و 600 میلیون تومان دریافت کرده و با احتساب بدهی‌های قبلی که مدیران قبلی این باشگاه تقدیم کردند، بالغ بر 6.5 میلیارد تومان نیاز دارند تا بتوانند بدون دغدغه به راهشان ادامه بدهند اما این موضوع قطعاً با شرایط موجود در کشور و اوضاع اقتصادی امری دست نیافتنی است.

علی‌محمد آزاد استاندار همدان که ریاست هیئت مدیره این باشگاه را عهده‌دار است چگونه می‌تواند با این حجم بدهی و طلب که به‌حق باید پرداخت شود در کمتر از دو هفته تا پایان سال مواجه شود.

آقای استاندار! دل‌خوشی‌های مردم همدان یک به ‌یک از دست می‌رود

آقای استاندار! در چند ماه اخیر بسیاری از آقایانی که در فوتبال دیگر جایگاهی ندارند با بهانه برگشت تیم پاس از همدان به تهران خود را مطرح کردند و با توجه به نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری از این حربه برای رسیدن به مقاصد خود سوء استفاده خواهند کرد.

تیم پاس از بدو ورود به همدان و انتقالش از تهران به 8 هزار شهید همدان هبه شد و چیزی نیست که کسی یا کسانی بخواهند با سوء استفاده از پست و مقام، این دلخوشی را از مردم فهیم و خونگرم همدانی بگیرند.

تمام مسئولان ارشد استان و همه اعضای هیئت مدیره این باشگاه که پست‌های مهمی در کشور دارند باید تلاش کنند تا این امتیاز و دلخوشی جوانان همدانی به خوبی و شایسته محفوظ بماند.

همه مردمی که در همدان زندگی می‌کنند به خوبی می‌دانند که تنها دلخوشی جوانان این شهر در روزهای تعطیل، رفتن به آخر آسفالت (بلوار ارم کنونی) بوده و یکی از مهم‌ترین اتفاقات شکستن تخمه و پارک ماشین و تکیه دادن به آن از غروب روزهای جمعه یا تعطیل تا شب است و در صورتی که در سال آینده به هر دلیل پاس توانایی تیم‌داری در لیگ را نداشته باشد، همین دلخوشی اندک را از جوانان همدانی گرفتیم.

تمام مردم همدان از مسئولان ارشد استان که طی چند سال اخیر زحمات زیادی برای رفع عقب‌ماندگی‌ همدان کشیدند، انتظار مضاعفی دارند تا با ایجاد انگیزه و بهانه برای شور و نشاط مردم از تفریحات ناسالم که در کمین جوانان این استان است جلوگیری کنند و حفظ تیم پاس را در همدان در دستور کار اصلی خود قرار دهند.

بنا بر اعلام مسئولان شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان همدان، مرکز ترک اعتیاد استان همدان از اوایل دهه 80 از پنج مرکز به 140 افزایش یافته و این شاید زنگ خطر بزرگی باشد که مسئولان ایجاد مرکز و انگیزه برای اوقات فراغت سالم را مد نظر بگیرند تا شاید برای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «امر به ورزش، امر به معروف است» تلاش شده باشد.

در پایان به عنوان پیشنهاد به استاندار همدان که در چند ماهی که در همدان حضور دارد منشأ خیر بوده و پیگیری خوبی در بحث عمرانی و فرهنگی استان داشته است، می‌گوییم به تازگی انجمن ورزشی‌نویسان استان همدان تشکیل شده و اعضای این انجمن خبرنگاران و نخبگان ورزشی استان محسوب می‌شوند که در رسانه‌های در اختیار خود به عنوان کارشناس اشراف لازم را بر مسائل ورزشی دارند، می‌توانند به عنوان مشاوران ورزشی خود انتخاب کنند تا ضمن برگزاری جلسات و نشست‌های تخصصی برای اعتلای ورزشی استان همدان گامی هر چند کوچک برداشته شود.

-----------------------

 فرشید گل‌محمدی

----------------------

انتهای پیام/89020/غ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول