اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها:

مشاوره‌ای که در مجامع علمی مطرح می‌شود با مبانی دینی سازگار نیست

خبرگزاری فارس: رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها گفت: مشاوره‌ای که در مجامع علمی مطرح می‌شود با مبانی دینی ما سازگار نیست.

مشاوره‌ای که در مجامع علمی مطرح می‌شود با مبانی دینی سازگار نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‌الاسلام محمد محمدیان پیش از ظهر امروز در اختتامیه نخستین دوره آموزشی تربیت مشاوره دینی که در سالن همایش نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها برگزار شد اظهار کرد: حضور مبلغان در دانشگاه‌ها یکی از مسائل مطلوب بوده که جوانان و نوجوانان برای حل مشکل خود به آنها مراجعه می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به نیاز مبلغان باید مباحث مشاوره دینی به مبلغان آموزش داده شود تا بتوانند پاسخگوی نیاز جامعه باشند.

رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها عنوان داشت: مشاوره‌ای که در مجامع علمی مطرح می‌شود با مبانی دینی ما سازگار نیست بنابراین باید برای حل این موضوع چاره‌اندیشی شود و به دردهای این بخش پاسخ داده شود.

وی یادآور شد: شورای تحول در علوم انسانی وظیفه بازنگری در علوم انسانی را بر عهده دارد و گروه روانشناسی نخستین گروهی بود که سرفصل‌های آموزشی مربوط به خود را به این شورا تحویل داد.

محمدیان عنوان داشت: با توجه به نیازی که در زمینه مشاوره دینی وجود داشت و ایراداتی که در این زمینه از سوی مبلغان در دانشگاه‌ها مطرح می‌شد این دوره برگزار شد تا خلأهای موجود برطرف شود.

وی تصریح کرد: نسل جوان در دانشگاه‌ها با سؤالات ویژه و مشکلات بزرگی رو به رو است که بخشی از آنها از حالت سؤال خارج شده و در رفتار و روحیات آنها تأثیر خود را به جای گذاشته است.

رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها با بیان اینکه نسخه‌های مشاوره دینی باید به شکل سازمان یافته ارائه شود گفت: این مسئولیت شرعا به عهده ما گذاشته شده بنابراین در این زمینه باید به فکر طبیب و دارو باشیم.

هنوز فرهنگ مراجعه به روانشناس وجود ندارد

وی خاطرنشان کرد: به دلیل آنکه هنوز فرهنگ مراجعه به روانشناس وجود ندارد بنابراین مشاوران و روانشناسان باید خودشان به سراغ افراد بروند و خودشان آغازکننده ارتباط باشند و این شاخصه در انبیا نیز وجود داشته است.

محمدیان عنوان داشت: برگزاری دوره‌های آموزشی به مشاوران کمک می‌کند تا پاسخ‌های آنها جامع‌تر و دقیق‌تر باشد و سیستم و نظام پیدا کند.

وی تصریح کرد: با وجود آنکه سلیقه‌های شخصی مهم و مفید هستند بنابراین جایز نیست یک دانشجو چندین نسخه متفاوت در ارتباط با مشکل خود دریافت کند زیرا در این صورت اعتمادشان را از دست می‌دهند.

رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها یادآور شد: مشاوران باید علاوه بر دریافت مبانی، تجربیات عملی به دست آورند و برای این منظور تشکیل حلقه‌های هم‌اندیشی مؤثر است.

وی با بیان اینکه مواد خام فراوانی در مبانی دینی وجود دارد گفت: در بسیاری موارد در مبانی و مسائل دینی خام‌فروشی می‌کنیم در صورتی که باید این مبانی و مسائل را در قالب محصولات مناسب فرآوری کنیم.

محمدیان عنوان داشت: طلاب از یک طرف به مبانی دینی دسترسی دارند و از طرفی دیگر مخاطب لازم وجود دارد بنابراین باید حلقه مفقوده بین این دو مقوله را ایجاد کنند و هسته‌هایی در این زمینه تشکیل شود تا محصول عملیاتی در اختیار افراد قرار گیرد.

وی با بیان اینکه 90 درصد مشکلات در دانشگاه‌ها در زمینه ارتباط دختر و پسر، چگونگی اخلاق جنسی و مدیریت این دوران خاص است گفت: باید در این زمینه راهکار پیدا کنیم ولی اغلب در این حوزه صورت مسئله را پاک کردیم.

رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها با بیان اینکه هنوز برای نشاط و شادابی جوانان راهکار درستی پیدا نکردیم عنوان داشت: در روایات دینی آمده که بخشی از زمان خود را برای لذت‌ها قرار دهید زیرا لذت و نشاط به عبادات، ارتباطات و کار کمک می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: سالانه سه تا چهار ماه عزاداری برگزار می‌کنیم ولی در زمینه شادی و نشاط نتوانستیم به طور مطلوب مشاوره دهیم.

وی با بیان اینکه مبلغان در دانشگاه سنگ صبور هستند گفت: با فعالیت مبلغان بسیاری از افسردگی‌ها درمان پیدا کرده و خودکشی‌ها منتفی شده است.

محمدیان یادآور شد: اعتماد عجیبی نسبت به روحانیت در دانشگاه‌ها وجود دارد و ارزش و اهمیت کار آنها بسیار بالاست و نمی‌توان روی کار آنها قیمت گذاشت.

انتهای پیام/78003/و40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول