اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از نظام ناعادلانه توزیع برنج دولتی در کهگیلویه و بویراحمد

آیا مردم کهگیلویه و بویراحمد از صف برنج رهایی می‌یابند؟

خبرگزاری فارس: در این گزارش با تشریح وضع کنونی نظام توزیع برنج در استان کهگیلویه و بویراحمد، تلاش شده است تا ضمن بیان ایرادات، راهکارهایی نیز ارائه شود و صدای نارضایتی مردم از این وضع را به گوش مسئولان برسانیم.

آیا مردم کهگیلویه و بویراحمد از صف برنج رهایی می‌یابند؟

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، مردم در استان کهگیلویه و بویراحمد نه تنها گرانی‌ها را تحمل می‌کنند بلکه این‌روزها باید کمبودها و کیفیت بسیار پایین اجناس و در کنار همه این‌ها تشکیل صف برای تأمین همین کالاهای بی‌کیفیت را نیز تحمل کنند.

گویا قرار نیست مردم این استان با صف و انتظار وداع کنند و مجبور نباشند برای دریافت یک کیسه برنج خارجی تمام کرامت و شایستگی‌شان را زیرپا بگذارند و در صفوف خجالت‌آور برنج و دیگر اجناس به انتظار بنشینند و آخر سر هم معلوم نباشد که موفق به تأمین آذوقه زن و بچه خود باشند یا نه.

تشکیل این صف‌ها در حالی است که مشکلی از بابت ورود برنج و تأمین آن وجود ندارد و اتفاقا" تحریم‌های اخیر موجب شده تا ایران در مقابل پول نفت کالاهای خوراکی و موردنیاز مردم را خرید کند و از این رو تا دلمان بخواهد برنج به استان وارد شده است باید دید که خلأ بازارهای کهگیلویه و بویراحمد چیست؟

از سوی دیگر سازمان صنعت و معدن در زمینه ورود برنج نه هیچ زحمتی را متقبل می‌شود و نه هم پولی از جیبش خرج می‌شود بلکه فقط کافی است کمی از خودش مدیریت به خرج بدهد و اسیر قدرت دلالان واسطه‌ها و هم‌چنین مباشران نشود.

نگارنده با بررسی‌هایی که انجام داده است به این نتیجه رسیده که تنها چند محموله وارد شده برنج به این استان کفاف نیاز واقعی مردم را می‌دهد ولی متأسفانه این برنج یا در انبارهای گردن‌کلفت‌های بازار انبار شده و یا از این استان خارج شده است؛ نکته‌ای که اگر چه اثبات آن نیازمند تأیید ارگان‌های اطلاعاتی و انتظامی است ولی حجم ورود برنج به این استان نشان می‌دهد که اگر تنها بخشی از آن در یک شبکه مطمئن توزیع به دست مردم می‌رسید بدون شک این وضعیت حاکم بر این استان وجود نداشت.

کیست که شک داشته باشد مردم نجیب و گرانقدر این استان که افتخار بیشترین حضور معنوی را در سنگرهای دفاع مقدس داشته‌اند امروز در شأن خود نمی‌بینند که برای دریافت یک کیسه برنج که معلوم نیست از کدام کشور آمده و حلال است یا حرام این‌چنین حرص و ولع داشته و کرامت خود را در این صفوف خدشه‌دار کنند.

*ازدحام و هجوم برای خرید برنج مردم نیستند؛ دلالان و واسطه‌ها هستند

شکی نداریم که بخش زیادی از این هجوم و ازدحام در تنها نقاط توزیع برنج و دیگر کالاها، مردم نیستند بلکه دلالانی هستند که سازمان‌یافته و با استخدام افراد مختلف این برنج‌ها را مجددا" جمع‌آوری می‌کنند و در بازار سیاه و آزاد به فروش می‌رسانند و سود هنگفتی را به جیب می‌زنند در حالی که مردم واقعی و خانواده‌های نجیب و شریف یا موفق به تأمین برنج نمی‌شوند و یا هم از بازار آزاد و به قیمت‌های نجومی هر کیسه 10 کیلویی برنج خارجی را خریداری می‌کنند.

*به راستی آیا این وضع قابل مدیریت نیست؟

پاسخ به این سؤال بدون شک مثبت است.نکته جالب‌تر این است که سازمان صنعت و معدن خود کاملا به این اوضاع و دلال‌بازی در برنج واقف است ولی برای فرار از مسئولیت نمی‌خواهد بپذیرد که می‌شود این وضع را مدیریت کرد.

مسئولان ارشد بازار و قیمت در این استان دلال‌بازی سازمان یافته و جمع‌آوری برنج از محل‌های توزیع آن را به التهاب بازار، جو روانی حاکم و هجوم مردم برای خرید بیش از نیاز خود تعبیر می‌کنند ولی واقعیت آن است که این جو روانی بخش کوچکی از این بازار آشفته برنج است و ضمن اینکه همین جو روانی نیز در صورت اعتمادسازی مردمی قابل کنترل و مدیریت است باید گفت که این هجوم و ازدحام در چند نقطه توزیع برنج در شهرهای این استان مردم واقعی نیستند بلکه همان‌گونه که اشاره شد این‌ها افرادی هستند که برای دلالان و مباشران بزرگ کار می‌کنند و مأموریت دارند تا این برنج را از شبکه توزیع دولتی جمع کنند و به صورت آزاد و به قیمت‌های بسیار گران‌تر به خانواده‌هایی که نیاز واقعی به برنج دارند، بفروشند.

* مردم از وضعیت توزیع برنج ناراضی‌اند

این گفته‌ها را در صحبت با مردم شنیدیم و به جرأت می‌توان گفت که مردم راضی از وضعیت توزیع برنج دولتی در شهر یاسوج که به طور گسترده‌ و پراکنده مصاحبه‌هایی از مردم داشته‌ایم، حتی به انگشتان دو دست هم نمی‌رسند.

نکته مهم‌تر در این بین بی‌اعتنایی مسئولان صنعت و معدن به دستور استاندار مبنی بر توزیع محله‌ای و افزایش نقاط توزیع کالاهای اساسی مردم است.

در حالی حدود یک ماه از این دستور استاندار کهگیلویه و بویراحمد می‌گذرد که نه تنها نقاط توزیع برنج افزایش پیدا نکرده بلکه اکنون دنیای برنج در این استان تنها در دستان دو یا سه نفر است و به جرأت می‌توان گفت که گستره توزیع برنج روز به روز علی‌رغم شعارهای آزاد شدن برنج از سوی مسئولان صنعت و معدن، تنگ‌تر و تنگ‌تر می‌شود.

* جابجایی مدیران میانی بازرگانی راهی کارساز در توزیع عادلانه برنج و مرغ است

به گزارش فارس، نکته‌ای که در این بین اهمیت دارد نبود نظارت و وارد شدن کارکنان، مدیران میانی و ناظرین بازار به مسائل حاشیه‌ای، کارزدگی و بی‌انگیزگی آن‌ها، انس‌گرفتن ناظران با بازاریان، دلالان و مباشرین و رودربایستی‌های ناظرین با متخلفین و مسائلی از این دست امکان حاکم شدن نظم و عدالت را از بازار در کهگیلویه و بویراحمد گرفته است.

در بازار کهگیلویه و بویراحمد بازاریان پاک و حساس به حلال و حرام جایگاهی ندارند و نظام سود و توزیع کالاها در این استان بر اساس چانه‌زنی، رفاقت‌ها و قدرت‌ها و نظام سرمایه‌داری است؛ یعنی اینکه به جای آنکه بازاریان و خاک‌خورده‌های بازار امر توزیع کالاها را به عهده بگیرند، این قدرت انحصاری در دست عده‌ای سودجو و سرمایه‌دار است که متأسفانه با چنین قدرتی سیاست‌ها و نظارت‌ها را نیز تا حدی به سمت منافع خود منحرف می‌کنند؛ نکته که مردم در این استان را عاصی کرده و اعتراض خفته آنان روزی همه مسئولان کم‌کار و سهل‌انگار را به پاسخگویی وامی‌ دارد.

وضعیت در بحث نظارت چنان نگران‌کننده است که شاید بشود گفت: نظارت، جریمه و تنظیم بازار فقط مخصوص بازاریان خرده و مظلوم است نه گردن‌کلفتان و متخلفان واقعی.

یک سؤال اساسی در این بین مطرح است و آن این است که ایجاد نارضایتی‌ها در میان مردم و صاحبان این انقلاب که متأسفانه به پای نظام هم نوشته می‌شود، چه زمانی به پایان می‌رسد؟

 گماشتن مدیران میانی و ناظران ارشد سازمان صنعت و معدن به ویژه در بخش بازرگانی داخلی برای سالیان متمادی هیچ توجیه منطقی و معقولی ندارد و نگارنده به دلسوزان واقعی پیشنهاد می‌دهد که هر چه سریع‌تر نسبت به جابجایی این افراد و گماشتن افراد جدید و شایسته به منظور ایجاد نظم و عدالت در نظام توزیع کالاها و مسائل مربوط به بازار اقدام شود.

گفتنی است پیشنهاداتی نیز برای توزیع مطمئن کالاهای اساسی، گرفته شده از برخی بازاریان و شرکت‌های تخصصی توزیع وجود دارد که در صورت تمایل مسئولان ارائه می‌شود.

* استاندار هم دل پری از وضع آشفته بازار دارد

برای تکمیل این گزارش به سراغ مقام ارشد اجرایی در استان کهگیلویه و بویراحمد رفتم و با انتقاد از سکوت او در این همه لجام‌گسیختگی و تعطیل‌شدن نظارت بر بازار این استان، از او خواستم به این مقوله وارد شود و همچون دیگر ورودهای موفقش از جمله کارخانه‌های شن و ماسه و رود بشار، موجب ایجاد رضایت نسبی در مردم و حاکم شدن نظم به بازار به ویژه در بحث برنج شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با پذیرفتن وضعیت نامناسب بازار و نظارت‌ها در این استان، سکوتش در این‌باره را نپذیرفت و گفت: دیگر نمی‌دانم چگونه بگویم بارها این موضوع را تذکر دادم؛ وضعیت بازار ما یک حالت تصنعی و مصنوعی دارد.

صابری به فارس گفت:‌ برخی‌ها از نجابت مردم و کم‌کاری مسئولان نهایت سوء استفاده را می‌کنند ولی اهرم‌های بازدارنده دست ما مسئولان است و باید هر مسئول وظیفه خود را بداند نه اینکه منتظر ورود استاندار به یک مقوله باشد.

وی ادامه داد: دو کار مهم در این راستا می‌شود انجام داد یکی اینکه مسئولان اراده کنند و به میدان بیایند و این وضع را مدیریت کنند و از طرفی نیز یک اراده عمومی در میان مردم به وجود بیاید و کالاهای گران را نخرند و این همه اشتیاق برای خرید نداشته باشند.

مقام ارشد اجرایی در کهگیلویه و بویراحمد بسیاری از گرانی‌ها و کمبودها را در بازار این استان ناشی از بازی‌های سیاسی و بازی‌های بازار دانست و تأکید کرد:‌ حالا تا جایی که وظیفه من است انجام می‌دهم ولی مسئولان نظارتی صنعت و معدن هم باید به وظیفه خود عمل کنند.

 استاندار کهگیلویه و بویراحمد قبل از این، صفوف انتخابات و راهپیمایی 22 بهمن را با صفوف برنج و کالاهای اساسی مورد نیاز مردم متفاوت خواند و از مسئولان صنعت و معدن خواست تا با مدیریت اوضاع، دسترسی مردم به نیازهایشان بدون ایستادن در صف انجام شود؛ وی به طور مشخص از دیودیده، رئیس سازمان صنعت و معدن خواست تا توزیع کالاهایی چون برنج، میوه و گوشت مرغ و قرمز را به صورت محله‌ای انجام دهد نه اینکه تنها در چند نقطه و از سوی چند فرد خاص این توزیع‌ها انجام شود؛ دستوری که تاکنون اجرا نشده و در بازار برنج این استان گویا خود مسئولان مربوطه نیز نمی‌دانند چه می‌خواهند بکنند.

تلاش‌های خبرنگار فارس برای گفت‌وگو با رئیس سازمان صنعت و معدن نتیجه‌ای نداشت و سایر معاونان و مسئولان این سازمان نیز تنها با گفتن جمله "برنج آزاد می‌شود" پاسخ مشخصی برای وضعیت این آشفته بازار ندادند.

به هر حال می‌توان این جمله را خطاب به مسئولان گفت که اگر نمی‌خواهید برای رفاه حال مردم چنین قدم‌های کوچکی را بردارید لابد این مسئولیت را به همان مباشران و سرمایه‌گذاران امر برنج واگذار کنید شاید وضع از اینی که هست بهتر شود.

مسئولان لحظه‌ای خود را جای مردم فقیر و کم بضاعت دیشموک، زیلایی، لیکک و سایر مناطق محروم بگذارند و ببینند آیا تنها باید از این مردم انتظار خلق حماسه را داشت یا باید دسترسی آن‌ها به نیازهایشان را هم سهل و آسان کنیم؟ 

------------------------------

گزارش از کریم بنام

-----------------------------

انتهای پیام/82005/ق40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول