اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

سرعت‌گیرهای بانکی پیش روی طرح مشاغل خانگی

خبرگزاری فارس: مشاغل خانگی می‌تواند نقش مهمی در اقتصاد خانواده‌های دلفانی داشته باشد، اما متاسفانه این طرح به دلیل کم‌تحرکی بخش بانکی در دلفان لرستان موفق نبوده است.

سرعت‌گیرهای بانکی پیش روی طرح مشاغل خانگی

به گزارش خبرگزاری فارس از دلفان، مشاغل خانگی به عنوان یکی از تجربه‌های موفق در 150 کشور جهان نقش مهمی را در شکوفا شدن اقتصاد ملل مختلف دارد، به طوری که بیش از 32 درصد تولید در کشور چین، 61 درصد تولیدات بخش غیر صنعتی ایتالیا و 80 درصد فعالیت‌های اقتصادی تایوان در قالب مشاغل خانگی صورت می‌پذیرد.

کسب و کار خانگی، ایجاد اشتغال و درآمد، کاهش هزینه‌های تولید به ویژه برای بانوان از جمله اهداف طرح مشاغل خانگی به شمار می‌رود.

این طرح اقتصادی چند سالی است که در کشورمان آغاز شده است و در قالب پرداخت تسهیلات به متقاضیان مشاغل خانگی با ارائه طرح صورت می‌گیرد، اما این طرح مهم اقتصادی در شهرستان دلفان از سرعت بالایی برخوردار نیست.

در حالی که مشاغل خانگی می‌تواند نقش مهمی را در اقتصاد خانواده‌های دلفانی داشته باشد، اما متاسفانه با وجود محروم بودن شهرستان دلفان روند قابل قبولی را ندارد و موجب نارضایتی متقاضیان این طرح شده است.

یکی از متقاضیان در گفت‌وگو با فارس در دلفان گفت: یک سال است که برای دریافت تسهیلات مشاغل خانگی ثبت نام کرده‌ام، اما تاکنون موفق به دریافت وام نشدم.

خانم کرمی با ابراز نارضایتی از بانک‌های عامل افزود: مراجعه مکرر ما به بانک‌ها بی‌فایده بوده به طوری که مسئولان بانک‌ها با گذشت یک سال از معرفی ما به بانک از نبودن بودجه و اعتبار سخن می‌گویند.

یکی دیگر از متقاضیان گفت: زمانی که از سوی رسانه‌ها اعلام شد که برای زنان خانه‌دار هم تسهیلات اشتغال‌زایی پرداخت می‌شود، با هزاران امید ثبت نام کرده‌ایم، اما امیدمان به یاس تبدیل شد.

زهرا مرادپور افزود: با وجود اینکه هم اکنون اینجانب دارای مدرک و حرفه قالی بافی هستم، اما وضعیت مالی من اجازه خرید لوازم قالیبافی از قبیل نخ، طرح فرش و دار قالیبافی را نمی‌دهد و با این وضعیت من نمی‌توانم درآمدی برای خانواده‌ام کسب کنم.

یکی دیگر از متقاضیان تسهیلات مشاغل خانگی با اشاره به اینکه اینجانب دارای سه مدرک نازک دوزی، زخیم دوزی و پرده دوزی هستم، افزود: یک سال است که برای دریافت وام مشاغل خانگی به بانک معرفی شده‌ام، اما متاسفانه تاکنون موفق به دریافت وام نشده‌ام و وعده‌های تکراری را به من گوشزد می‌کنند.

خانم بابائی افزود: اگر دولت امکانات و تسهیلات خوبی را در اختیار من و امثال من قرا دهد، علاوه بر اینکه برای خود شغلی ایجاد می‌کنیم، می‌توانیم به دیگران نیز حرفه خود را آموزش دهیم و نقشی در اشتغالزایی هموطنان‌مان داشته باشیم.

 

یکی دیگر از متقاضیان که دارای مدرک خیاطی بود، گفت: من توان خرید دستگاه چرخ خیاطی را ندارم و تمام امیدمان پس از خداوند به دریافت این وام بود که تاکنون موفق به دریافت آن نشدم.

خانم رضایی افزود: به اینکه اگر من دستگاه چرخ خیاطی و لوازم جانبی آن را داشته باشم، توانایی آموزش 10 نفر به صورت تضمینی را دارم که امیدوارم مسئولان هرچه سریع‌تر نسبت به رفع مشکل پرداخت این وام ها اقدام نمایند.

یکی دیگر از خیاطان متقاضی طرح مشاغل خانگی با اشاره به اینکه تمام مدارک و پرونده‌های لازم را به بانک تحویل داده‌ایم، گفت: مسئولان بانک‌ها جواب می‌دهند، اعتبار نداریم یا می‌خواهیم بازرسی کنیم و نمی‌دانم تا کی می‌خواهند وعده سرخرمن به ما بدهند.

خانم محمدی گفت: از مسئولان این درخواست را داریم که افرادی که به کلاس‌های آموزش خیاطی می‌آیند و هزینه‌ای را هم پرداخت می‌کنند، نسبت به اشتغالزایی ما هم تلاش کنند.

یکی دیگر از بانوان قالیباف متقاضی دریافت تسهیلات مشاغل خانگی با اشاره به سخت‌گیری‌های بانک‌ها در پرداخت وام اشاره کرد و افزود: حدود یک سال است که پرونده را تحویل داده‌ام، اما متاسفانه مسئولان بانک با ایرادهای فراوان از قبیل داشتن دو ضامن کارمند و غیره از پرداخت وام کوتاهی می‌کنند.

خانم رضائی با تاکید بر اینکه ما دارندگان مدرک مشاغل خانگی از هیچ گونه پشتوانه‌ای برخوردار نیستیم، افزود: تعداد پنج تابلو فرش را به صورت کمک از بستگان تهیه نموده‌ام که متاسفانه تاکنون موفق به فروش آن‌ها نشدم.

در ادامه مدیرعامل شرکت تعاونی فرش دستباف دلفان نیز در این زمینه با اشاره به اینکه هم اکنون دو هزار و 500 قالیباف در شهرستان دلفان در حال فعالیت هستند، گفت: این تعداد قالیباف در مجتمع‌های قالیبافی و منزل مشغول به بافت فرش و تابلو فرش هستند.

ابراهیمی با اشاره به اینکه در سال 90 تعداد 350 نفر جهت دریافت تسهیلات مشاغل خانگی به اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان معرفی کرده‌ایم، افزود: بیش از 50 درصد از این افراد تاکنون موفق به دریافت تسهیلات نشدند.‌

وی با اشاره به اینکه در سال‌ جاری نیز تعداد 300 نفر دیگر جهت دریافت تسهیلات معرفی نموده‌ایم، افزود: متاسفانه تاکنون این تعداد نیز موفق به دریافت وام نشده‌اند که امیدواریم با توجه به استعدادهای فراوان در زمینه قالی بافی این شهرستان مسئولان نسبت به رفع مشکل آن اقدام کنند.

در ادامه رئیس صندوق مهر امام رضا (ع) شهرستان دلفان نیز با اشاره به اینکه در سال 90 تعداد 480 نفر از متقاضیان به بانک‌های مختلف شهرستان معرفی شده است، گفت: از این تعداد 141 نفر موفق به دریافت تسهیلات مشاغل خانگی شدند.

حسنوند با اشاره به اینکه متاسفانه بانک‌های رفاه کارگران و پست بانک شهرستان دلفان تاکنون حتی به یک نفر از متقاضیان تسهیلات پرداخت نکرده است، گفت: در سال ‌جاری نیز بحث پرداخت مشاغل خانگی یک مشکل استانی است و سهمیه اعتباری تعداد متقاضی ما تاکنون محقق نشده و هیچ بانکی نیز در سال 91 قبول نکرده است که ما متقاضیان را معرفی کنیم و یا تشکیل پرونده دهیم.

در ادامه رئیس اداره کار، رفاه و امور اجتماعی شهرستان دلفان نیز با اشاره به اینکه در سال گذشته هزار و 870 طرح با مبلغ 71 هزار و 890 میلیون ریال در بحث مشاغل خانگی به شهرستان دلفان اختصاص پیدا کرده است، گفت: از این میزان طرح تا پایان شهریور ماه 91 تعداد هزار و 83 طرح با مبلغ 40 هزار و 819 میلیون ریال پرداخت شده است.

قاسم پور با اشاره به اینکه در سال 91 پرونده پرداخت مشاغل خانگی بسته نشده است، گفت: افراد متقاضی می‌توانند به بانک‌های عامل مراجعه کنند و نسبت به دریافت تسهیلات اقدام کنند.

 

وی یکی از مهمترین موانع در مسیر پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی را تضمینات بانک‌ها جهت وصول مطالبات خود ذکر کرد و اظهار داشت: متقاضیان این شهرستان در این خصوص در مضیغه هستند و مهمترین عامل تحقق اهداف طرح پرداخت نشدن این تسهیلات این موضوع است.

قاسم‌پور عدم مراجعه متقاضیان به بانک‌ها و پیگیری پرونده خود را یکی دیگر از موانع پرداخت وام مشاغل خانگی ذکر کرد و افزود: از متقاضیان درخواست داریم که جهت پیگیری وام‌های خود به بانک‌ها مراجعه کنند و از بلاتکلیف ماندن پرونده خود خودداری کنند.

رئیس‌ اداره کار، رفاه و امور اجتماعی دلفان اظهار داشت: در صورتی که متقاضیان مراجعه نکنند، بانک‌ها می‌توانند به دستگاه‌های اجرایی شهرستان نسبت به جایگزینی افراد دیگر اقدام کنند.

وی از مسئولان دستگاه‌های اجرایی به ویژه بانک‌های شهرستان خواست با متقاضیان نهایت تعامل را داشته باشند که انشاالله بتوانیم مابقی تسهیلات را به آنان پرداخت نماییم.

به هر حال با توجه به تعریف شدن 309 شغل هنری، صنایع، تولیدی و خدماتی، طرح مشاغل خانگی می‌تواند نقش مهم و سازنده‌ای در اشتغال جامعه به ویژه بانوان دلفانی داشته باشد.

..............................

گزارش:سمیه فتحی

.............................

انتهای پیام/2304/ر40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول