اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل امور استان‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خبر داد

راه‌اندازی کافی‌نت در کتابخانه‌ها/ اشتغال 5500 نفر در نهاد کتابخانه‌ها

خبرگزاری فارس: مدیرکل امور استان های نهاد کتابخانه های کشور گفت: درصددیم برای تأمین نیازهای جدید شهروندان در کنار کتابخانه‌های درجه یک و دو کافی‌نت و سیستم‌های اینترنتی نیز ایجاد کنیم.

راه‌اندازی کافی‌نت در کتابخانه‌ها/ اشتغال 5500 نفر در نهاد کتابخانه‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، حجت‌الاسلام سیدعلی حسینی مدیرکل امور استان های نهاد کتابخانه‌‌های کشور از راه‌اندازی کافی‌نت در کنار کتابخانه‌ها خبر داد و اظهار داشت: با توجه به اینکه درصد زیادی از زمان مطالعه افراد در فضای مجازی انجام می‌شود، درصددیم برای تأمین نیازهای جدید شهروندان در کنار کتابخانه‌های درجه یک و دو کافی‌نت و سیستم‌های اینترنتی نیز ایجاد کنیم.

این مسئول با بیان اینکه سرانه مطالعه در کشور 78 دقیقه است، عنوان کرد: سرانه مطالعه در کشور با احتساب مطالعه کتاب، روزنامه، مطالعه دیجیتال، قرآن و ادعیه و فضای مجازی حدود 78 دقیقه است.

وی افزود: در کشورهای جهان سوم مانند ایران هنگامی که فضای مجازی و اینترنت توسعه می‌یابد در بازه نخست حرص و ولعی نسبت به آن وجود دارد که موجب می‌شود تا حدی آمار مطالعه کتاب کاهش یابد که این موضوع مقطعی است.

این مسئول اضافه کرد: در حال حاضر کشورهای پیشرفته که حداقل از 50 سال پیش با فضای مجازی آشنایی دارند، رشد مطالعه مکتوب آن‌ها در حال افزایش است، چون به مضرات استفاده بیش از حد از رایانه پی برده‌اند.

مدیرکل امور استان‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه داد: بنابراین در حالت کلی می‌توان گفت با وجود توسعه فضای مجازی، کتاب و کتابخوانی جایگاه خود را از دست نداده است.

حسینی به راه‌اندازی مؤسسه نمایه در کتابخانه‌ها اشاره کرد و بیان داشت: برای تمام کتابخانه‌های کشور مؤسسه نمایه پیش‌بینی کرده‌ایم که متن تمام کتاب‌ها، مقالات و روزنامه‌های ایران در این نمایه گنجانده ‌شود.

وی افزود: نمایه تحت وب نیز به تازگی راه‌اندازی شده که علاقمندان می‌توانند در کنار نمایه‌های عادی از این نمایه‌ها نیز استفاده کنند.

این مسئول با اشاره به اینکه هشت سال قبل نهاد کتابخانه‌ها جزئی از وزارت ارشاد بود و طبق قانون مصوب مجلس جدا شد، ابراز داشت: در حال حاضر پنج هزار و 500 نفر پرسنل در قالب نیروهای پیمانی و قراردادی در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در حال فعالیت هستند.

مدیرکل امور استان‌های نهاد کتابخانه‌های کشور گفت: در سال جاری نیز بر اساس اطلاعیه نهاد حدود یک هزار نیروی جدید نیز از طریق آزمونی که 25 اسفند ماه سال جاری برگزار می‌شود، جذب خواهند شد.

به گفته حسینی مدیرکل امور استان های نهاد کتابخانه های کشور به واسطه افزایش تعداد کتابخانه‌ها حتی با جذب این افراد، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور باز هم با کمبود نیرو روبرو خواهد بود.

وی با اشاره به اولویت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بیان داشت: اولویت‌های این نهاد برای سال آینده در بخش‌های مختلف تعریف می‌شود که در بخش امور استان‌ها و انجمن‌ها سازماندهی رؤسای ادارات شهرستان‌های کشور از اولویت‌های کاری در سال آینده است.

این مسئول افزود: اردیبهشت‌ ماه سال آینده گردهمایی سراسری رؤسای ادارات شهرستان‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی برگزار می‌شود که هم‌اکنون در حال فراهم کردن زمینه‌های لازم برای برگزاری این همایش هستیم.

مدیرکل امور استان‌های نهاد کتابخانه‌های کشور شبانه‌روزی شدن کتابخانه‌‌های مرکز استان‌ها را از دیگر برنامه‌های سال آینده ذکر کرد و تصریح کرد: تلاش می‌کنیم در مراکز استان‌ها یک کتابخانه شبانه‌روزی فعالیت کند تا نیاز شهروندان در تمام اوقات شبانه‌روز تأمین شود.

حسینی به فعالیت بیش از یک هزار انجمن در سطح کشور اشاره کرد و عنوان کرد: در حال حاضر یک هزار و 60 انجمن کتابخانه عمومی در سطح کشور فعال هستند که بیش از 10 هزار نفر در این تشکل عضویت دارند که بیشتر آن ها نخبگان و افراد شاخص کشور به شمار می‌روند.

وی تأکید کرد: تقویت ارتباط نهادهای مشارکتی و خیرین برای توسعه فعالیت کتابخانه‌ها از جمله ضروریاتی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

این مسئول با اشاره به طرح فرهنگی «کتاب من» اظهار داشت: طرح کتاب من، یکی از طرح‌های فرهنگی خوبی به شمار می‌رود که در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در حال اجرا است که از سال آینده با جدیت بیشتری پیگیری خواهد شد و به تغذیه مخازن کتابخانه‌ها کمک می‌شود.

انتهای پیام/77001/ش40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول