اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدرس حوزه و استاد دانشگاه اصفهان:

عرفانی که در آن خدا مطرح نباشد، کاذب و باطل است

خبرگزاری فارس: مدرس حوزه و استاد دانشگاه اصفهان گفت: عرفانی که در آن خدا مطرح نباشد، کاذب و باطل است و یا تصویری که از خدا ارائه می‌دهد، درست نیست، آن مکتب یا معرفت و عرفان از مشکلی بنیادین رنج می‌برد.

عرفانی که در آن خدا مطرح نباشد، کاذب و باطل است

به گزارش خبرگزاری فارس از ایرانشهر، حجت‌الاسلام محمدحسن کاوری صبح امروز در کلاس نقد عرفان‌های کاذب در حوزه علمیه زینبیه ایرانشهر که با حضور بیش از 40 نفر از اساتید و طلاب خواهر برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به پیدایش تاریخچه عرفان‌های نوظهور و کاذب، سرخوردگی ناشی از جنگ دوم جهانی و آسیب‌های جانی و صدمات روانی آن، باعث گرایش مردم به درونگرایی و نگاه معنوی شد تا جایی که سال‌های بعد از جنگ دوم جهانی را سال‌های انفجار معنوی و جنبش‌های مذهبی می‌دانند.

وی افزود: تقاضای معنوی باعث عرضه جریان‌های به ظاهر معنوی در جهان از سوی سودجویان شد آنچه از آمار بر می‌آید در نیم قرن اخیر بین 173 تا 200 دین در سراسر جهان تأسیس شده است.

مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به آماری که مراکز بین‌المللی داده‌اند گفت: اکنون 700 فرقه در انگلستان و بین 50 تا 100 دین و جنبش مذهبی در سوئیس و سوئد و بیش از 1000 فرقه در آمریکا مشغول هستند این جنبش‌ها که با عنوان جنبش‌های نو ظهور شناخته می‌شوند در اکثر کشورهای جهان نمایندگی ایجاد کرده و مشغول به فعالیت گسترده هستند.

کاوری بیان کرد: نخستین چیزی که در هر عرفان و معنویتی باید از آن جستجو کرد، دیدگاه آن نحله عرفانی درباره خدا است به اعتقاد ما گوهر عرفان، معرفت خدا و پرستش اوست، عرفانی که در آن خدا مطرح نباشد، کاذب و باطل است و یا تصویری که از خدا ارائه می‌دهد، درست نیست، آن مکتب یا معرفت و عرفان از مشکلی بنیادین رنج می‌برد.

قرآن درمان دردهای بیماری‌های روحی و روانی است

وی همچنین در نشست علمی پژوهشی دانشگاهیان با حضور اساتید دانشگاه ولایت ایرانشهر به موضوع بهداشت روان از دیدگاه قرآن پرداخت و بیان داشت: بخشى از آشکارترین بازتاب‏‌هاى فشار روانى در رفتار و احساسات وجود مشکل در تفکر صحیح و عاقلانه، خستگى و عدم انعطاف در نگرش و بینش، پرخاشگرى نابجا و تحریک‌پذیرى، انزوا و ترک وابستگان، افراط در کشیدن سیگار و نوشیدن مشروب و پرخورى، ناتوانى در حفظ آرامش خود، حالت تأثیر عاطفى مانند خشم یا نشاط ناگهانى، افسردگى یا فعالیت بیش از حد است.

استاد دانشگاه اصفهان ادامه داد: در حوزه علمى مسلمانان، بهداشت روانى از دیرباز مورد توجه بوده است، سرچشمه‏‌هاى این مبحث را مى‏‌توان در آیات قرآن و احادیث اهل بیت ‏(ع) پیدا کرد شفابخشى قرآن و راهکارهایى که براى مقابله با فشارهاى روانى و تأمین بهداشت روانى انسان بیان کرده مورد توجه بسیارى از پژوهشگران بهداشت روانى قرار گرفته است.

کاوری با بیان سرفصل‌ها و تشریح راهکارهای قرآن براى مقابله با فشارهاى روانى گفت: قرآن کریم نسخه‏‌اى الهى است که بسیارى از دردها را معرفى کرده و داروها و راهکارهاى درمان آنها را مشخص ساخته از این رو مى‏‌توان گفت که قرآن درمان دردهاى بیمارى‏‌هاى فکرى، عقیدتى، اجتماعى، اخلاقى، روحى و روانى است.

سرپرست نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت ایرانشهر نیز در این نشست اظهار داشت: این نشست در راستای برنامه‌های نهاد در امور دانشگاهیان و ارتقا سطح علمی اساتید دانشگاه برگزار شده است.

حجت‌الاسلام مهرداد محرری گفت: در این نشست‌ها از اساتید برتر کشور در تخصص‌های مختلف از سوی نهاد دعوت می‌شوند تا بر غنای علمی این برنامه‌ها افزوده شود.

وی افزود: از دیگر اهداف این نشست‌ها بیان دیدگاه‌های اساتید و همفکری در زمینه اجرای برنامه‌های نهاد در ارتباط با ارتقا کیفی و فرهنگی دانشگاه‌ها است.

حجت‌الاسلام مرتضوی مسئول امور دانشگاهیان نهاد نمایندگی رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان هم گفت: از اهداف و برنامه‌های امور دانشگاهیان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت استان  در اجرای برنامه‌های مختلف دانشجویی، همفکری و ارتقا و بهبود سطح فکری، مذهبی و فرهنگ اصیل اسلامی و مقابله با جنگ روانی دشمن است لذا خواستار همفکری و همراهی اساتید در پیشبرد اهداف این نهاد هستیم.

انتهای پیام/75002/ح40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول