اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به علت هزینه‌بر بودن

واکسیناسیون دام‌ها در ریگان کاهش یافت

خبرگزاری فارس: مدیر شبکه دامپزشکی ریگان گفت: میزان واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری آنتروتوکسمی به علت هزینه‌بر بودن نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

واکسیناسیون دام‌ها در ریگان کاهش یافت

حجت‌الله جعفری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ریگان اظهار داشت: بیماری آنتروتوکسمی یکی از مهمترین بیماری‌های باکتریایی دام سبک است و عامل آن باکتری کلستریدیوم پرفرنژانس است که موجب درگیری دام سبک می‌شود.

این مسئول افزود: این بیماری موجب تلفات ناگهانی در دام می‌شود و حضور کلستریدیوم پرفرنژانس در روده دلیل بر وقوع این بیماری نیست فقط در صورتی که شرایط رشد سریع در روده فراهم شود موجب این بیماری کشنده می‌شود.

جعفری بیان داشت: این شرایط با تغییر ناگهانی از یک جیره غذایی فقیر به یک جیره بسیار خوب ارتباط دارد و از این رو به انتروتوکسمی بیماری پرخوری هم گفته می‌شود.

وی عنوان کرد: زمانی پرخوری صورت می‌گیرد و فلور طبیعی شیردان در هضم مواد غذایی دچار اختلال شده و مواد هضم نشده وارد روده می‌شوند که وجود این مواد و ایجاد شرایط بی‌هوازی سبب رشد و تکثیر باکتری کلستریدیوم و تولید توکسین در بافت روده می‌شود و این توکسین در حضور آنزیم‌های گوارشی فعال شده و سمیت آن چند برابر افزایش می‌یابد.

مدیر شبکه دامپزشکی ریگان گفت: این توکسین پس از بافت روده به ریه، کبد، روده و مغز رفته و با تاثیر بر سلول‌های عروق خونی و افزایش نفوذپذیری عروق این اندام‌ها را درگیر می‌کند.

جعفری ابراز داشت: از جمله راه‌های کنترل و پیشگیری این بیماری مهم علاوه بر رعایت ضوابط قرنطینه دام، کنترل بهداشتی حمل و نقل دام زنده، بهسازی و نوسازی اماکن دامی، توجه به مدیریت بهداشتی دامداری‌ها و ضدعفونی مرتب جایگاه دام است.

وی اذعان داشت: واکسیناسیون منظم دام که به صورت بازه شش ماهه و به صورت یادآور انجام می‌شود را نباید از پروتکل کنترلی این بیماری حذف کرد.

جعفری افزود: در این شهرستان از ابتدای سال جاری تاکنون 16 هزار و 378 رأس دام سبک علیه این بیماری واکسینه شدند و با توجه به اینکه این نوع واکسن به صورت بهادار با مراجعه دامدار به مرکز مایه‌کوبی بخش خصوص برای خرید واکسن و انجام عملیات مایه‌کوبی توسط مرکز بخش خصوصی صورت می‌گیرد، می‌توان گفت این میزان واکسیناسیون در مقایسه با سال گذشته کاهش داشته است.

این مسئول از همشهریان خواست با توجه به فرا رسیدن فصل بهار و تغییر در جیره و علوفه دام با مراجعه به مرکز مایه‌کوبی بخش خصوصی شهرستان در اسرع وقت نسبت به واکسیناسیون گله خود و توجه به بوستر یادآور این واکسن پس از دو هفته اقدام کنند.

انتهای پیام/80014/ن20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول