اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دامپزشکی کرمان خبر داد

واکسیناسیون 135 هزار رأس دام در کرمان

خبرگزاری فارس: رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان گفت: بیش از 135 هزار رأس دام سبک و سنگین در شهرستان کرمان بر علیه بیماری شاربن واکسینه شدند.

واکسیناسیون 135 هزار رأس دام در کرمان

 محمدمهدی یزدان‌پناه امروز در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در کرمان با اشاره به این نکته که حفظ و حراست از سرمایه‌های دامی و کمک به حفظ بهداشت عمومی جامعه از اهداف عمده دامپزشکی است، اظهار داشت: انجام واکسیناسیون علیه بیماری‌های دامی و بیماری‌های مشترک انسان و دام نقش بسیار مهمی در تامین سلامت غذایی جامعه ایفا می‌کند.

وی با اشاره به انجام واکسیناسیون علیه بیماری‌هایی همچون شاربن، تب‌مالت، تب برفکی، آبله و آنتروتوکسمی افزود: واکسیناسیون دام‌ها علاوه بر بالا بردن سطح ایمنی بدن آنها در برابر عوامل بیماری‌زا سبب افزایش و ارتقای سطح بهداشت و سلامت جامعه انسانی می‌شود.

یزدان‌پناه خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 10 هزار و 913 رأس گاو و گوساله و 124 هزار و 762 رأس گوسفند و بز علیه بیماری شاربن واکسینه و همچنین طی همین دوره 252 هزار و 987 رأ‌س گوسفند و بز علیه بیماری آنتروتوکسمی مایه‌کوبی شدند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان با اشاره به اهمیت مبارزه با بیماری‌های دامی بیان داشت: یکی از مهمترین راه‌های پیشگیری از بیماری آنتروتوکسمی واکسیناسیون دام‌ها، کنترل جیره غذایی به ویژه اوایل فصل بهار و مبارزه با بیماری‌های انگلی در جلوگیری از ابتلای دام به این بیماری است.

مدیر شبکه دامپزشکی ریگان گفت: در سال جاری به میزان 100 درصد جمعیت دامی عشایر ریگان علیه بیماری تب مالت و تب برفکی واکسینه شد.

حجت‌الله جعفری امروز در گفت‌و‌گو با خبنرگار فارس در ریگان اظهار داشت: کنترل و مبارزه با بیماری‌های دامی و جلوگیری از بروز و انتقال بیماری‌های مشترک به جمعیت انسانی یکی از مهمترین اهداف تعیین شده حرفه دامپزشکی است.

وی افزود: بدیهی است که رسیدن به این هدف مهم به منظور تضمین و سلامتی دام و انسان دربرگیرنده نقش مهم دامپزشکی در جامعه است.

جعفری ابراز داشت: با توجه به بافت روستایی و عشایری حاکم درشهر ستان ریگان بدیهی است، عشایر به عنوان مهمترین و ارزشمندترین قشر مرتبط با دامپزشکی تعریف می‌شوند.

وی عنوان کرد: زندگی عشایر بر سه محور دام، انسان و محیط زیست پایدار است و دامپروری به عنوان تامین‌کننده نیاز اقتصادی و بهداشتی عشایر از مهمترین ارکان این سه محور تلقی می‌شود، لذا نقش دامپزشکی به عنوان رونق‌دهنده دامپروری در اساس زندگی عشایر برجسته است.

جعفری افزود: شهرستان ریگان با توجه به موقعیت استراتژیکی مهم و ارتباط آن با اقوام و طوایف مربوط به استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و منطقه جیرفت و کهنوج و همچنین دارابودن هر دو نوع اقلیم ییلاقی و قشلاقی یکی از مهمترین مناطق عشایرخیز استان کرمان محسوب می‌شود.

مدیر شبکه دامپزشکی ریگان بیان کرد: به همین منظور شبکه دامپزشکی این شهرستان برای تحقق اهداف سازمان دامپزشکی در قالب طرح‌های کنترل و مبارزه با بیماری‌های واگیر و انگلی دام، آموزش و ترویج عشایر به منظور رعایت اصول مدیریت بهداشتی، توجه به مقوله قرنطینه و جابه‌جایی و حمل و نقل بهداشتی دام زنده، مبارزه با بیماری‌های ناشی از معضل خشکسالی و کنترل بهداشتی فرآورده‌های خام دامی به عشایر شهرستان خدمات‌دهی می‌کند.

جعفری افزود: از ابتدای سال جاری به منظور مبارزه با بیماری‌های انگلی خارجی دام 72 هزار و 514 راس دام سبک، 3 هزار و 18 راس دام سنگین، 32 هزار و 786 متر مربع جایگاه دام عشایر سمپاشی شد و همچنین 98 هزار راس دام سبک علیه آبله، شاربن، بروسلوز گوسفندی، آنتروتوکسمی و قانقاریا مایه‌کوبی شد.

وی ابراز داشت: همچنین 3 هزار و 121 راس دام سنگین عشایر علیه بیماری‌های شاربن، بروسلوز گاوی و تب برفکی واکسینه شدند و بخش اعظم جمعیت عشایری این شهرستان در مناطق کوهستانی سیف‌الدینی، کوهشاه، تک‌فرهاد، سرزه، آبگرم، ملک‌آباد و شیرآباد است.

جعفری گفت: از ابتدای سال جاری 10 مورد کلاس آموزشی و ترویجی در مورد مدیریت بهداشتی دامداری‌ها و چگونگی نحوه حمل و نقل بهداشتی دام و ارائه دستورالعمل‌های قرنطینه‌ای دام ویژه عشایر برگزار شد و همچنین در کلاس‌های مذکور تعداد 850 اطلاعیه بهداشتی در زمینه دامپزشکی در اختیار شرکت‌کنندگان برای آشنایی با بیماری‌های دام قرار گرفت.

وی تصریح کرد: از سال گذشته تاکنون در مناطق کوهستانی و عشایری تعداد 302 ویال آنتی‌بیوتیک، 175 بطری داروی ضدانگل خوراکی و تعداد 132 داروی ضدانگل تزریقی و 62 داروی تقویتی برای درمان دام‌های عشایر مصرف شد که به عنوان یکی از برنامه‌های موفق دامپزشکی در کنترل و مبارزه با بیماری‌های دام تلقی می‌شود.

جعفری افزود: در سال جاری به میزان 100 درصد جمعیت دامی عشایر علیه بیماری تب مالت و تب برفکی واکسینه شد.

عبدالوهاب زارعد از عشایر روستای ملک‌آباد شیرآباد از اقدامات دامپزشکی ریگان برای کنترل بیماری‌های دام و طیور در منطقه تشکر و قدردانی کرد و اظهار داشت: به لطف پروردگار از بدو شهرستان شدن ریگان اقدامات بهداشتی در کنترل بیماری‌های دامی بسیار افزایش یافته است.

امین‌الله هاشم‌زهی از سران طوایف عشایر منطقه سرزه نیز نقش دامپزشکی را در رشد صنعت دامپروری در شهرستان بسیار بنیادین دانست و از اقدامات شبکه دامپزشکی ریگان در زمینه مبارزه با معضل خشکسالی در منطقه قدردانی کرد.

درگوش سابکی از عشایر منطقه تک‌فرهاد نیز از واکسیناسیون و سمپاشی به موقع دام و حساسیت ویژه دامپزشکی شهرستان در زمینه کنترل بیماری‌های دامی و آشنایی دامداران با اصول بهداشتی دام تشکر کرد.

علی خواجه‌نظامی از عشایر منطقه دهرضا با اشاره به وقوع سیل در چند هفته گذشته این منطقه نقش دامپزشکی و اقدامات موثر و رایگان شبکه دامپزشکی شهرستان را در مورد بیماری‌های دامی برجسته دانست.

انتهای پیام/80014/غ40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول