اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین بار

نمایشگاه لباس‌های محلی«کندیس» در خراسان‌جنوبی گشایش یافت

خبرگزاری فارس: برای نخستین بار نمایشگاه لباس‌های محلی و سنتی«کندیس» در محل نگارخانه شهر بیرجند گشایش یافت.

نمایشگاه لباس‌های محلی«کندیس» در خراسان‌جنوبی گشایش یافت

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، برای نخستین بار در خراسان جنوبی نمایشگاهی با عنوان کندیس(ابتدایی‌ترین نوع پوشش اقوام اولیه ایرانی) در مرکز استان و در محل نگارخانه شهر بیرجند برگزار و برپا شده است.

خبرنگار فارس برای تهیه گزارش به محل برگزاری این نمایشگاه رفته و مصاحبه‌ای را با مسئول این نمایشگاه و چند تن از بازدیدکنندگان داشته است که به شرح زیر است.

"کندیس" در واقع نام و یادآور ابتدایی‌ترین نوع پوشش اقوام اولیه ایرانی است

مسئول برگزاری نمایشگاه لباس‌های محلی و سنتی(کندیس) امروز در گفت‌و‌‌گو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار کرد: در این نمایشگاه که برای نخستین بار در خراسان جنوبی و شهرستان بیرجند برگزار شده انواع مختلفی از لباس‌، کفش و کوله‌پشتی‌های محلی و سنتی در معرض دید علاقه‌مندان قرار داده شده است.

 

حمیده محمدزاده در ارتباط با فلسفه نام این نمایشگاه گفت: کندیس در واقع نام و یادآور ابتدایی‌ترین نوع پوشش اقوام اولیه ایرانی است.

وی هدف از برگزاری این نمایشگاه را آشنایی مردم با لباس‌های اصیل سنتی و بومی محلی استان و کشور به منظور احیاء و ترویج آن در بین آحاد مردم عنوان کرد.

بیاری از لباس‌های رایج در جامعه امروزی ریشه در طرح‌های غربی دارند

مسئول برگزاری نمایشگاه لباس‌های محلی و سنتی(کندیس) بیرجند با اشاره به وجود یکصد نوع طرح موجود در این نمایشگاه تصریح کرد: این لباس‌ها تلفیقی از دانش نگارگری و مدل پوشش‌های اصیل اقوام ایرانی است که به تناسب ذوق و پذیرش جامعه امروزی الگوبرداری و طراحی شده است.

محمدزاده ادامه داد: از آنجایی که بسیاری از لباس‌های رایج در جامعه ما ریشه در طرح‌های غربی دارند و چندان منافاتی هم با فرهنگ ملی و مذهبی ندارد سعی کرده‌ام از رنگ‌های سنتی و طرح‌هایی که معرف فرهنگ و آداب و رسوم پوششی باشد استفاده کنم.

وی اضافه کرد: ضمن اینکه برای هر لباس از پارچه ویژه آن منطقه بهره گرفتم و حتی به شهرستان‌های مختلف به منظور تهیه پارچه این‌گونه لباس‌ها سفر و مراجعه کرده‌ام تا رنگ و نوع دوخت لباس از اصالت، هارمونی و هم‌خوانی خوبی برخوردار شود.

عدم حمایت مسئولان خراسان جنوبی در برگزار نمایشگاه لباس‌های محلی

مسئول برگزاری نمایشگاه لباس‌های محلی و سنتی(کندیس) بیرجند در ارتباط با حمایت سازمان‌های دولتی در راستای برگزاری این نمایشگاه افزود: فقط سازمان رفاهی تفریحی شهرداری بیرجند در بخش تبلیغات و در اختیار گذاشتن سالن نگارخانه شهر واقع در میدان ابوذر جنب شهرداری بیرجند برای برپایی این نمایشگاه به من کمک کرده و سایر ادارات به بهانه نداشتن بودجه همکاری شایسته‌ای نداشته‌اند.

محمدزاده بازدیدکنندگان از این نمایشگاه را بسیار عالی و پرشمار دانست و اظهار داشت: این نخستین نمایشگاهم در این راستا در سطح شهرستان بوده و تبلیغات چندانی هم نسبت به آن صورت نگرفته ولی بازدیدکنندگان فراوان و سفارشات زیادی برای دوخت این‌گونه لباس‌ها داشته‌ام.

وی اذعان داشت: بازدید زیاد از این نمایشگاه و سفارش دوخت لباس‌های محلی و سنتی نشان‌دهنده علاقه‌مندی نسل امروز به سنت‌های قدیمی که ریشه در فرهنگ ناب و اصیل اسلامی دارد، است.

برپایی نمایشگاه کندیس در پایتخت سبب معرفی فرهنگ خراسان‌جنوبی می‌شود

مسئول برگزاری نمایشگاه لباس‌های محلی و سنتی(کندیس) بیرجند در ارتباط با تکرار برگزاری این نمایشگاه گفت: درصددم تا نمایشگاه بعدی خود را با حمایت مسئولان خراسان جنوبی در تهران برگزار کنم تا فرصتی برای معرفی ایده‌های متناسب با فرهنگ بومی استان از این طریق به سایر شهرستان‌ها باشد.

محمدزاده با بیان اینکه تمایل زیادی برای برگزاری کارگاه آموزش طراحی و دوخت لباس‌های محلی و سنتی دارم، تصریح کرد: چون مدرس هنرستان‌های دخترانه شهرستان بیرجند در رشته دوخت و طراحی لباس هستم بیشتر تمایل دارم به صورت کلاسیک آن را فقط در هنرستان‌ها ترویج کنم اما اگر علاقه‌مندانی به صورت آزاد مراجعاتی داشته باشند در آموزش طراحی لباس‌ها به صورت مشاوره‌ای کمک حالشان خواهم بود.

وی به ایجاد فروشگاه لباس‌های محلی و سنتی اشاره کرد و افزود: از اهداف اصلی من فرصت اشتغال و بکارگیری ایده‌های دانش‌آموزان و هنر‌جویان هنرستانی است که جایگاه مناسبی برای بهره‌برداری استعدادهایشان مهیا باشد.

اطلاع‌رسانی خوبی از برگزاری نمایشگاه کندیس انجام نشده است

یکی از فرهنگیان بازدیدکننده از این نمایشگاه به خبرنگار فارس گفت: اتفاقی از برگزاری نمایشگاه لباس‌های محلی و سنتی(کندیس) بیرجند با خبر شدم و خیلی برایم جالب و دیدنی بود وقتی دیدم یکی از همکارانم با سن و سال کم از چنان دقت و ظرافتی برخوردار است که چنین طرح‌های بسیار زیبا و سازگار با روحیه سنتی مردمان این استان را طراحی و دوخته است.

زهرا موسوی ضمن ابراز خرسندی و رضایت از برگزاری این نمایشگاه اذعان داشت: از طرفی هم حسرت می‌خورم که چرا باید متولیان فرهنگی خراسان جنوبی از این موضوع که برای نخستین بار در سطح استان رقم خورده حمایت چندانی نکرده‌اند.

فرهنگ یک پدیده سه قسمتی است که به اقتصاد، سیاست و اعتقادات توجه ویژه دارد

یکی از مدرسان دانشگاهی بیرجند ضمن بازدید از نمایشگاه لباس‌های محلی و سنتی(کندیس) بیرجند در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: من نیز بدون هیچ اطلاعی به بنر تبلیغاتی نمایشگاه برخورد کردم وقتی وارد نمایشگاه و با مراجعه‌کنندگان زیادی مواجه شدم که بیشتر آنها نسبت به اطلاع‌رسانی ضعیف آن گلایه داشتند.

علیرضا چاجی به این موضوع که فرهنگ یک پدیده سه قسمتی که به اقتصاد، سیاست و اعتقادات مذهبی توجه ویژه‌ای دارد اشاره کرد و گفت:‌ برپایی این‌گونه نمایشگاه‌ها مسائل اعتقادی و فرهنگی را به نسل امروزی منتقل می‌کند.

وی ادامه داد: از طرفی این برگزاری این نمایشگاه‌ها سبب اشتغال‌زایی می‌شود و می‌تواند در آرامش اجتماعی به دلیل سازگاری با روحیه مردم تاثیرگذار باشد.

این نمایشگاه به مدت یک هفته همه روزه صبح و عصر پذیرای علاقه‌مندان است.

============

گزارش از علیرضا چاجی

============

انتهای پیام/2248/ش30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول