اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توسط رئیس کل دادگستری استان اردبیل

دستورات ویژه بازداشتگاه‌های انتظامی استان اردبیل اعلام شد

خبرگزاری فارس: دستورات ویژه رئیس کل دادگستری استان اردبیل در خصوص بازداشتگاه‌های انتظامی اردبیل اعلام شد.

دستورات ویژه بازداشتگاه‌های انتظامی استان اردبیل اعلام شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل به نقل از روابط عمومی دادگستری استان اردبیل، غلامعلی رضایی در حاشیه جلسه بررسی گزارشات بازدیدهای سرزده مسئولان قضایی از کلانتری‌ها و بازداشتگاه‌های انتظامی اظهار داشت: به منظور تبیین نحوه ایجاد، اداره و نظارت بر بازداشتگاه‌های نیروی انتظامی و رعایت قوانین و مقررات، به ویژه قانون، احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی از این به بعد ایجاد بازداشتگاه‌های انتظامی در استان اردبیل موکول به درخواست فرماندهی انتظامی استان و تایید ضرورت آن از سوی دادستان محل و موافقت مدیرکل زندان‌ها می‌باشد.

وی افزود: مدیرکل زندان‌های استان نیز پس از بازدید از محل معرفی شده، در صورت وجود شرایط و معیارهای لازم برای تاسیس بازداشتگاه‌ نسبت به صدور مجوز و اعلام مستمر فهرست بازداشتگاه‌های دارای مجوز قانونی به روسای دادگستری و دادستان‌های شهرستان‌های تابعه استان اقدام خواهد کرد.

رضایی ادامه داد: پرسنل بازداشتگاه‌های مذکور توسط نیروی انتظامی تأمین خواهند شد و تحت امر مدیرکل زندان‌های استان برابر این آیین‌نامه و ضوابط عمومی آیین‌نامه اجرایی سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور در خصوص نحوه نگهداری متهمان انجام وظیفه خواهند کرد.

وی ادامه داد: روسا و جانشین‌های بازداشتگاه‌های انتظامی پس از معرفی از سوی فرماندهی مربوط و احراز شرایط لازم، با ابلاغ مدیرکل زندان‌های استان منصوب خواهند شد.

رئیس کل دادگستری استان اردبیل با اشاره به اینکه بازداشتگاه‌های انتظامی صرفاً محل نگهداری آن دسته از متهمانی است که بنا به دستور مقام قضایی برای انجام تحقیقات مقدماتی در اختیار ناجا قرار می‌گیرند، افزود: پذیرش متهمان در بازداشتگاه‌های انتظامی صرفاً به موجب برگ قرار کتبی رسمی با مهر و امضاء مقام قضایی مربوطه که مجزا از دستور ارجاع انجام تحقیقات به ضابطین می‌باشد صورت خواهد گرفت.

وی یادآور شد: مقامات قضایی مکلفند در معرفی متهمان به بازداشتگاه نسبت به تعیین مدت نگهداری آنان تصریح کنند و در پایان مهلت تعیین شده، رئیس بازداشتگاه موظف است مراتب را به قاضی صادرکننده قرار منعکس و در صورت عدم تمدید مهلت نسبت به انتقال متهم به زندان اقدام کند و دفعات و ساعات هر گونه ورود و خروج متهم از بازداشتگاه اعم از انجام تحقیقات و غیره را در دفاتر ثبت وقعات و پرونده بازداشتگاهی متهم قید کند.

براساس دستور صادره از این پس انجام تحقیقات و بازجویی در محل نگهداری متهمان ممنوع می‌باشد.

مقام عالی قضایی استان اردبیل ادامه داد: مسئولان بازداشتگاه‌های انتظامی موظفند آمار و فهرست اسامی متهمان وارده به بازداشتگاه، با مشخصات کامل مندرج در برگ قرار و نیز سایر اقدامات مربوط به آنان از قبیل اعزام به بیمارستان، آزادی، انتقال به زندان یا بازداشتگاه‌های عمومی و یا موارد مشابه را به صورت روزانه و مطابق فرم‌های مصوب در اسرع وقت به واحد آمار و رایانه اداره کل زندان‌های استان ارسال کنند.

وی تاکید کرد: روسای بازداشتگاه‌های انتظامی موظفند هر گونه درخواست و یا تظلم‌خواهی متهمان را به دادستان یا قاضی رسیدگی کننده پرونده ارسال کنند.

رضایی با اشاره به تاکیدات رئیس قوه قضائیه در این خصوص، از تشدید نظارت بر عملکرد ضابطان در نگهداری متهمان و محکومان زندانی خبر داد.

رئیس کل دادگستری استان اردبیل اظهار داشت: دادستان‌ها و قضات ناظر زندان، مدیرکل زندان‌های استان، معاونین و مسئولان واحدهای حفاظت و اطلاعات، بازرسی و قضایی اداره کل مذکور موظفند به صورت نوبه‌ای و مستمر و نیز غیر مترقبه از بازداشتگاه انتظامی بازدید کرده و بر نحوه اداره بازداشتگاه‌ها نظارت کافی داشته باشند.

انتهای پیام/62002/و/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول