اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون شورای عالی استان‌ها:

اختیارات شوراها روز‌به‌روز کمتر می‌شود / تلاش شوراها برای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات

خبرگزاری فارس: معاون اداری و اجرایی شورای عالی استان‌ها گفت: هر چه زمان می‌گذرد از اختیارات و شأن نظارتی، اجرایی و تصمیم‌گیری شوراها کاسته می‌شود.

اختیارات شوراها روز‌به‌روز کمتر می‌شود / تلاش شوراها برای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، صابر ابوطالبی صبح امروز در شانزدهمین همایش ادواری رؤسای شوراهای اسلامی استان‌های سراسر کشور در محل هتل پارس کرمان اظهار داشت: با علم و تدبر باید نیازهای مردم را برآورده کنیم.

وی با اشاره به دستور جلسه شانزدهمین همایش ادواری رؤسای شوراهای اسلامی بیان کرد: با توجه به اینکه در آستانه برگزاری انتخابات قرار داریم چند موضوع مرتبط با انتخابات را در دستور کار داریم.

ابوطالبی ابراز داشت: کشور اتحاد جماهیر شوروی بزرگترین زرادخانه اتمی و 76 مرکز اتمی، امکانات نظامی و وضعیت اقلیمی و اقتصادی مطلوبی را داشت، اما شکست خورد، زیرا فاقد ایمان به خدا و حمایت مردم بود.

وی با بیان اینکه امروز قدرت نظامی در جهان به عنوان ابزار قدرت مطرح نیست، تصریح کرد: ما باید افتخار کنیم که حمایت، ایمان و اعتقاد مردم را به عنوان ضامن تحقق آرمان‌های مردم ایران به رهبری امام امام خمینی (ره) داریم.

ابوطالبی افزود: شوراها باید آحاد جامعه را به مشارکت حداکثری در انتخابات ترغیب کنند، زیرا هر رأی یک بمب اتم به قلب دشمنان است.

وی بیان داشت: روش‌ها، راه‌ها و تمهیداتی اندیشیده شود که بتوان خدمت خوب به مردم ارائه کرد و نیازها را رفع کنیم و مردم را به کارگزاران، شوراها و نظام خوشبین کنیم.

ابوطالبی با اشاره به اینکه ما هر مسئولیتی را که می‌پذیریم باید تلاش کنیم در آن حوزه متخصص شویم، ابراز داشت: 117 هزار عضو در شوراهای اسلامی شهر و روستا فعالیت می‌کنند و ایجاد مقدمات آموزش برای شوراهای دور آینده امری ضروری است و باید از تمام امکانات برای آموزش اعضای شوراها استفاده کرد.

این مسئول بحث و تبادل نظر در مورد شأن شوراها در قانون اساسی را دومین دستور جلسه ذکر کرد و گفت: جایگاه شورا که قانون در نظر گرفته شده هم‌وزن با قانون عادی نیست.

ابوطالبی اذعان داشت: هر چه زمان می‌گذرد از اختیارات و شأن نظارتی، اجرایی و تصمیم‌گیری شوراها کاسته می‌شود.

وی بیان داشت: قانون‌گذار نگفته که انتخابات شوراها را به صورت دو مرحله‌ای انجام دهید، اما در حال حاضر قانونگذار این انتخابات را دو مرحله‌ای کرده است و مرحله نخست اعضا از سوی مردم و در مرحله دوم اعضای شوراهای استان‌ها طی مراحلی انتخاب می‌شوند.

ابوطالبی ابراز داشت: به نظر می‌رسد حقوق ملت با دو مرحله‌ای کردن انتخابات شوراها از بین می‌رود و پیشنهاداتی برای ادوار آتی ارائه شود که شورای استان به عنوان پارلمان استان‌ها توسط شوراهای مادون انتخاب شود.

وی تصریح کرد: برای اینکه شئونات این شورا حفظ شود باید در شرایط انتخاب شوندگان تجدیدنظر شود و اعضای شوراهای استانی بتوانند مشکلات استان‌ها را برطرف کنند.

ابوطالبی اذعان داشت: طرح مدیریت واحد شهری که شورای عالی استان‌ها در سال 85 تقدیم رئیس جمهور و مجلس کرد و رئیس جمهور دستور رسیدگی سریع به این طرح را صادر کرد، اما هنوز در قفسه‌های ریاست جمهوری و مجلس خاک می‌خورد و محقق نشده است.

وی خاطر نشان کرد: پیشنهاد ما این است که تحقق مدیریت شهری در قانون به نحوی لحاظ شود که تصدی‌های غیرضروری برای خدمت بهتر، سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر به مردم واگذار شود.

ابوطالبی از بررسی موضوع دوشغله بودن اعضای شوراها خبر داد و ابراز داشت: یک هزار شورا در بخش، 31 شورای استانی و 336 شورای شهرستانی در ایران فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام/80019/غ30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول