اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند:

برخی نام‌گذاری‌ها در جامعه دهن‌کجی به مسائل دینی است

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند گفت: برخی نام‌گذاری‌ها در جامعه دهن‌کجی به مسائل دینی و ارزش‌های اسلامی است.

برخی نام‌گذاری‌ها در جامعه دهن‌کجی به مسائل دینی است

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند محمد بهنام‌فر ظهر امروز در جلسه هم‌اندیشی مهندسی فرهنگ نام و نام‌گزینی اظهار کرد: در مرحله نخست مسئولان باید آسیب‌شناسی از نام‌های سطح کشور و به ویژه خراسان جنوبی داشته باشند تا مشخص شود مردم به چه سمت و سویی بیشتر تمایل دارند.

وی افزود: برخی از نام‌ها هیچ ریشه و مبنایی ندارند و مسئولان باید آسیب‌شناسی کنند که چه اتفاقی افتاده است که مردم به این سمت تمایل پیدا کرده‌اند.

ثبت احوال باید با تهیه کتبی با نام‌های اسلامی در انتخاب اسم خانواده‌ها را کمک کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند با بیان اینکه برخی از اسامی دهن‌کجی به مسائل دینی و ارزش‌های اسلامی است، یادآور شد: برخی از نام‌ها به لحاظ فرهنگی مشکلی ندارند اما به لحاظ فردی و شخصیتی عاملی در سرشکستگی افراد به شمار می‌روند و کسی تمایلی به آنها ندارد.

بهنام‌فر تصریح کرد: ثبت احوال باید با تهیه کتبی با نام‌های اسلامی و ایرانی با تنوع زیاد خانواده‌ها را در انتخاب اسم کمک و یاری کند.

وی گفت: اسامی ائمه، پیامبران، دانشمندان، هنرمندان و شهدا باید در این کتاب لحاظ شود و مورد توجه قرار گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند اذعان داشت: نام‌های طبیعی که برگرفته از طبیعت است نیز می‌تواند بسیار جذاب و مورد توجه خانواده‌ها قرار گیرد.

خوش آهنگی در انتخاب اسامی تاثیرگذار است

بهنام‌فر تاکید کرد: صدا و سیما و جراید می‌توانند در فرهنگ‌سازی این مهم نقش بسزایی ایفا کنند و برنامه‌ریزی خوبی باید در تهیه سریال‌هایی با نام‌های اسلامی صورت گیرد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر برخی از اسامی مانند قلی به دلیل اینکه تلفظ خوبی ندارند و خوش آهنگ نیستند از لیست نام‌گذاری خارج شده‌اند که این نشان‌‌دهنده این است که آهنگ اسامی نیز مورد توجه مردم است.

عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند گفت: فیلم‌سازان در سریال‌های ایرانی نیز در نام‌گذاری‌ها دقت کافی نمی‌کنند که ممکن است این کم توجهی سبب تخریب برخی از اسامی در جامعه شود.

انتهای پیام/69012/غ20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول