اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با وجود‌ 35 اثر تاریخی

‌تنها یک اثر تاریخی ریگان به ثبت رسیده است‌

خبرگزاری فارس: فرماندار ریگان گفت: تنها یک اثر تاریخی در شهرستان ریگان از 35 مورد به ثبت رسیده است.

‌تنها یک اثر تاریخی ریگان به ثبت رسیده است‌

مجید اعتمادی امروز در گفت‌وگو با خبر‌نگار فارس در ریگان اظهار داشت: با وجود‌ بیش از 35 اثر تاریخی در شهرستان ریگان‌، تنها مقبره شاه خورشید‌ به ثبت رسیده است.

وی افزود: آثار سفالینه و زیست انسانی حد فاصل شهر فعلی ریگان تا روستای گزان خواص دهگود و سنگ‌آباد در وسعت 20 تا 30 کیلومتری مربع باقیمانده است.

اعتمادی بیان کرد: قلعه سنگ‌آباد در مجاورت روستای گزان خواص قرار دارد که سابقه دقیقی از قدمت آن نیست و قلعه دهگود به‌ قبل از دوره صفویه می‌رسد و در روستای دهگود در دو کیلومتری شهر ریگان قرار دارد.

وی تصریح کرد: مقبره شاه خورشید که در روستای گزان خواص قرار دارد در حد فاصل پنج کیلومتری جنوب غربی ریگان واقع شده‌ و فاصله آن تا شهر قدیم ریگان 500 متر و بنای آن به صورت مربع و در اضلاع 7.5 متر ساخته شده و گویا به دختر بهمن‌بن‌اسفند‌یار تعلق دارد.

فرماندار ریگان گفت: از دیگر آثار تاریخی شهرستان ریگان می‌توان به سردرب وزیری در شهر ریگان قلعه بمبویان‌ قلعه خالق‌آباد، قلعه علی‌آباد، قلعه رحمت‌آباد، قلعه مهدی‌آباد، قلعه میر‌آباد امام قلی، قلعه دلیخانی اشاره کرد.

اعتمادی اضافه کرد: ریگان طبق اقوال و کتب تاریخی از جمله مجم‌البلدان شهری باستانی و پررونق در مسیر جاده ابریشم قرار داشته ‌و تا قرن هشتم هجری بزرگترین مرکز تجاری جنوب شرق کشور محسوب می‌شده و تاریخ آن همزاد شهر بم‌ و این دو شهر مکمل یکدیگر بوده‌اند.

به گزارش فارس، ریگان نامی است که از دو کلمه ریگ و پسوند مکان آن تشکیل شده‌ و دلیل‌ این نامگذاری هم وجود شن‌های روان ریگ در منطقه است.

انتهای پیام/80014/غ20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول