اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد خبر داد

تدریس آواز شیخ‌ علی‌مراد چرامی در مراکز علمی کشور/ وجود 300 اثر تاریخی و معنوی در چرام

خبرگزاری فارس: معاون فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی از میراث گران‌بهای چرام آواز شیخ علی مراد چرامی است که در دانشگاه‌های معتبر کشور تدریس می‌شود.

تدریس آواز شیخ‌ علی‌مراد چرامی در مراکز علمی کشور/ وجود 300 اثر تاریخی و معنوی در چرام

به گزارش خبرگزاری فارس از چرام، رحیم دادی‌نژاد ظهر امروز در شورای اداری شهرستان چرام ضمن قدردانی از پیگیری‌های فرماندار این شهرستان در زمینه حفظ و احصای میراث فرهنگی این شهرستان نوپا اظهار کرد: به طور کلی از بخش میراث که شروع کنیم تعداد بیش از 300 اثر تاریخی و معنوی در شهرستان چرام شناسایی کرده‌ایم.

معاون فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد از این تعداد آثار 150 اثر را معنوی ذکر کرد و با بیان این‌که در طول 12 سال گذشته 150 اثر شناسایی شده و به ثبت ملی رسیده است، عنوان داشت: با توجه به اهمیت سازمان میراث فرهنگی کشور به آثار معنوی که در سطح کشور وجود داشته و به فراموشی سپرده می‌شود، یکی از آثاری که در این ایام برای ما بسیار شاخص بود و می‌توانیم از این فرصت استفاده کنیم، اثر معنوی شیخ علی‌مراد است.

وی افزود: این اثر که در واقع خوانندگی است، اثری بسیار ارزشمند و جاودان در سطح کشور بوده که با توجه به شأن ملی و جایگاهی که در کشور برای آن قائل بودند در حال حاضر در برخی از دانشگاه‌ها در حال تدریس است.

این مسئول با بیان این‌که تقریباً 50 بنای تاریخی قابل مرمت در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد، تصریح کرد: ما تاکنون توانسته‌ایم 16 مرمت‌ اضطراری و اساسی را انجام دهیم که قابل بهره‌برداری هستند.

دادی‌نژاد از شاخصه‌های مهم موجود در این آثار را منازل و اماکن تاریخی دانست و متذکر شد: در این راستا اعتبارات به گونه‌ای هزینه شد که با توجه به وضعیت اقتصادی موجود به مشارکت مردم نیازی پیدا نشد.

معاون فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی  کهگیلویه و بویراحمد تعدادی اثر مهم و شاخص از جمله امام‌زاده علی در بخش سرفاریاب، امام‌زاده یحیی و امام‌زاده محمود را در زمره آثار ثبت شده ملی ذکر کرد.

وی با بیان اینکه مرمت‌های این امام‌زادگان از آغاز سال جاری در حال شکل‌گیری است، یادآور شد: در امام‌زاده علی(ع) علی‌رغم همه معضلات و مشکلات موجود کار تزیینات داخلی آن از دوره صفویه به مرحله اتمام رسیده  و بخش محوطه‌سازی آن تا عید آماده شده که قابل پذیرش گردشگران خواهد بود.

دادی‌نژاد به قداست و گردشگرپذیر بودن روستاهای شهرستان چرام اشاره کرد و ابراز داشت: اثر دیگر امام‌زاده محمود است که امسال توانستیم شبستان آن را احیا کنیم.

این مسئول اضافه کرد: آثار گردشگری که خیلی روی آن تاکید داریم باغ چشمه بلقیس و سنگردون طسوج است که طسوج با توجه به سردسیر بودن نعمتی است که در تابستان می‌شود از آن استفاده کرد.

معاون فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: تلاش زیادی خواهیم کرد تا باغ چشمه بلقیس و کمپینگ ایجاد شده در کنار آن به مرحله‌ای برسد که قابلیت‌های شهرستان چرام بیشتر از وضعیت موجود نشان داده شوند.

وی افزود: با توجه به پتانسیلی که در کنار این باغ است و با جدیت و پیگیری فرماندار طرح کمپینگ می‌تواند کمک بسیار زیادی به گردشگری شهرستان کند.

انتهای پیام/82002/ب۳۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول