اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معمار پیشکسوت سیرجان بیان کرد

جای خالی معماری سنتی در ساخت و سازها

خبرگزاری فارس: معمار پیشکسوت سیرجان خواستار استفاده از نقش و سبک معماری سنتی و قدیمی ایرانی در ساخت و سازهای امروزی است.

جای خالی معماری سنتی در ساخت و سازها

به گزارش خبرگزاری فارس از سیرجان، ماشاءالله صیادی قدیمی‌ترین معمار و بنای سیرجان محسوب می‌شود و گرچه معتقد است، ساخت و سازهای امروزی اصولی، دقیق و مدرن هستند، اما دوست دارد که نقش و سبک معماری قدیم هم در ساخت و سازها لحاظ شود.

قدیمی‌ترین معمار و بنای سیرجان است که پس از 60 سال کار معماری حالا خانه‌نشین شده و خوب زیستن را در مهربان بودن و صله‌رحم می‌بیند و می‌گوید «گذر زندگی، طبیعی و گذر خلقت است، اما خوب بودن و سعادت انسان در مهربانی و به فکر هم بودن است».

این هنرمند پیشکسوت که 75 سال دارد، می‌افزاید «از 12 سالگی به کار بنایی و سپس به معماری ساختمان پرداختم و آن زمان سیرجان دارای 20 هزار نفر جمعیت بود و حالا بیش از 200 هزار نفر جمعیت دارد و من در ساخت گنبد قدیمی مسجد جامع بازار و مساجد قدیمی از جمله مسجد شاه ولایت و مسجد مهدیه سیرجان، معمار بودم».

صیادی عنوان می‌کند « به همراه سید محمد شجاع که سازنده و معمار بادگیرهای قدیمی و بادگیر چپقی و دیگر معمارانی همچون سید قاسم شجاع و ماشاءالله پسند بودند بر امور ساختمانی شهر سیرجان نظارت می‌کردیم».

وی به تلاش و فعالیت 60 ساله خود در زمینه معماری افتخار می‌کند و می‌گوید «گرچه به هنر معماری علاقه زیادی دارم، اما به استحکام بنا هم اعتقاد راسخ دارم و این مسئله از نظر دین ما اسلام هم تاکید شده است، گرچه امروز این مهم اصولی، دقیق و مدرن است، اما ای کاش نقش و سبک معماری قدیم هم در ساخت و سازها لحاظ می‌شد».

معمار قدیمی سیرجان زندگی‌های ماشینی و آپارتمان‌نشینی را به گونه‌ای موجب گرفتاری‌های خود می‌داند و بی‌مهری‌های مردم به یکدیگر را آفت زندگی و موجب امراض روحی می‌داند و می‌افزاید « خوب بود، مردم این زمانه محبت و صداقت قدیم‌ها را می‌دیدند و آن را الگوی خود می‌کردند».

صیادی که این روزها برای امرار معاش و گذران زندگی، منزل خود را به تالار پذیرایی تبدیل کرده است، 14 فرزند دارد و در بیان سرگذشت خود از زندگی راضی است، اما می‌گوید «ناتوانی و خانه‌نشینی برای مرد خوب نیست و مرد باید مظهر تلاش و کار باشد، گرچه سستی و پیری انسان را رنج می‌دهد، اما در زمانه‌ای که حتی اقوام از هم دوری می‌کنند، انسان را بیشتر می‌آزارد».

................................

گزارش از محمد ایران‌نژاد

................................

انتهای پیام/80015/ح30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول