اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در نشست با امام جمعه لنده مطرح شد

مطالبه 10 میلیاردی نهاد کتابخانه‌ها از شهرداری‌های کهگیلویه و بویراحمد

خبرگزاری فارس: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به قانون اختصاص نیم درصد از درآمد شهرداری‌ها به کتابخانه‌ها گفت: اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان بیش از 10 میلیارد ریال مطالبه معوق از شهرداری‌های استان دارد.

مطالبه 10 میلیاردی نهاد کتابخانه‌ها از شهرداری‌های کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش خبرگزاری فارس از لنده، نادر حسینی ظهر امروز در دیدار امام جمعه لنده با اشاره به اهمیت و جایگاه کتاب در زندگی انسان، اظهار کرد: کشور ما علی‌رغم غنای فرهنگی و داشتن سابقه بسیار طولانی تمدن اسلامی، متأسفانه از نظر میزان مطالعه در سطح پایینی قرار دارد.

وی افزود: در صورتی که امروزه یکی از شاخص‌های رشد ملی در هر کشوری توسعه کتاب و کتاب‌خوانی است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد انگیزه‌های مطالعه در افراد را مختلف دانست و افزود: بررسی عملکرد مطالعاتی نشانگر این تفاوت بوده و نشان می‌دهد که افراد با انگیزه‌های افزایش معلومات فردی، ارضای علایق هنری و فرهنگی، ارضای نیازهای فکری، روحی و معنوی و برخی دیگر برای رفع نیاز اجتماعی به مطالعه روی می‌آورند.

حسینی در ادامه با بیان اینکه کتابخانه‌های عمومی استان به نسبت جمعیت از وضعیت مطلوبی برخوردار هستند، تصریح کرد: در شهرهای مختلف استان کتابخانه‌های عمومی با جذب و ثبت‌نام افراد در حال فعالیت و خدمات‌دهی به مردم هستند.

وی در ادامه با اشاره به شهرستان شدن لنده گفت: تلاش ما بر این است که تا اوایل سال آینده اداره کتابخانه عمومی شهر لنده از کهگیلویه منفک و به صورت مستقل به کار خود ادامه دهد.

 این مقام مسئول افزود: ضرورت و نیاز اصلی در این شهرستان تأمین نیروی انسانی و مکان مناسب جهت استقرار و افزایش کتابخانه‌ها است.

 وی با بیان اینکه در گذشته آزمون استخدامی اداره کتابخانه‌های عمومی استان برگزار شده، گفت: در گذشته 9 نفر از قبول شدگان برای شهرستان کهگیلویه در نظر گرفته شده بود که ما از این طریق نیروی شهرستان لنده را نیز جبران می‌کنیم.

حسینی افزود: فضای کتابخانه‌ای به گونه‌ای است که مدیریت آن به دلیل وجود زیرساخت‌هایی از جمله اینترنت و کامپیوتر و ... تنها در کتابخانه‌های عمومی امکان‌پذیر است.

وی با بیان اینکه 7 پروژه احداث کتابخانه در سطح استان در حال انجام است، گفت: به دلیل کمبود اعتبار امکان ساخت فضای جدید در شهرستان لنده وجود ندارد اما می‌توان از طریق منازل خصوصی به صورت حق‌الانتفاء این مهم را در روستاهای بالای یک هزار و 500 نفر جمعیت راه‌اندازی کرد.

 مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یادآور شد: اطلاع‌رسانی از کتاب و تازه‌های انتشاراتی، بالا بردن سطح آگاهی جامعه کتاب‌خوان، ایجاد علاقه و تشویق به مطالعه و کتاب به همراه افزایش میزان خرید کتاب از سوی مردم می‌تواند در شکوفایی بیش از گذشته کتابخانه‌ها نقش بسزایی داشته باشد.

حسینی گفت: برای افزایش آگاهی مردم در کتابخانه‌های عمومی 50 عنوان مجله روز عرضه می‌شود.

وی به ظرفیت فرهنگی آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: معلمان باید دانش‌آموزان را به سمت کتابخانه‌ها سوق دادن و توجه ویژه‌ای به این امر داشته باشند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در ادامه به قانون اختصاص دو درصد از درآمد شهرداری‌ها به کارهای فرهنگی اشاره کرد و افزود: از دو درصد اختصاصی به کارهای فرهنگی نیم درصد متعلق به کتابخانه‌های عمومی است.

حسینی گفت: متأسفانه تاکنون بیش از 10 میلیارد ریال مطالبه کتابخانه‌های عمومی از شهرداری‌های استان پرداخت نشده است.

وی اختصاص این مبلغ را به کتابخانه‌های عمومی زمینه برای تحول و پویایی کتابخانه‌ها خواند و گفت: با این مبلغ می‌توان مشکل بسیاری از برنامه‌ها و زیر ساخت‌های کتابخانه‌های عمومی را برطرف ساخت.

حجت‌الاسلام عباس عبدالملکی هم در این دیدار اظهار داشت: کتابخانه مجهز زیربنای توسعه مطالعه و تحقیق و پژوهش است.

امام جمعه لنده توجه به زیرساخت‌های فرهنگی کتابخوانی را در جامعه یادآور شد و گفت: مسئولان باید با آگاهی و بینش عمیق آن‌چه مورد نیاز جامعه کتابخوان است را در جامعه مهیا کنند.

وی اختصاص خطبه‌های نماز جمعه را به بحث کتابخوانی یادآور شد و گفت: مسئولان باید با حضور خود در نماز جمعه و اهداء کتاب به مردم این مهم را در جامعه نشر دهند.

 حجت‌الاسلام عبدالملکی در پایان افزود: تجهیز کتابخانه عمومی لنده به ابزار و ادوات روز تکنولوژی نیاز مبرمی است که امروزه باید انجام گیرد.

 انتهای پیام/82013/ح40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول