اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه کاشان خواستار شد

تبیین فرهنگ وقف با استفاده از سنت‌های اسلامی

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه کاشان تبیین فرهنگ وقف با استفاده از سنت‌ها و ظرفیت‌ها‌ی اسلامی را در دانشگاه‌های کشور خواستار شد.

تبیین فرهنگ وقف با استفاده از سنت‌های اسلامی

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، عباس کتابی امروز در اولین همایش ملی وقف در تالار آزادی دانشگاه کاشان یکی از پیام‌های مهم اسلام در مسائل اقتصادی را توجه به  وقف در جامعه دانست و اظهار داشت: برای تبیین فرهنگ وقف در جامعه توجه به حقایق و سنت‌های اسلامی امری ضروری بوده و همچنین توسعه و رونق اقتصادی کشور با استفاده از ظرفیت‌های دینی و سنت‌های مردمی یک راه کار ویژه است.

وی با ابراز تأسف از سال‌ها بی‌توجهی به امر وقف و واقفان در شهرستان کاشان یادآور شد: رونق اقتصادی شهرستان در گذشته از محل وقف و وقفیات بوده است اما سال‌ها است به این امر مهم در شهرستان کاشان توجهی نشده است.

رئیس دانشگاه کاشان همچنین با بیان اینکه بیش از یکصد مرکز دانشگاهی آمریکا از محل وقفیات تأسیس و اداره می‌شوند بیان داشت: باید توجه داشت که در خارج از کشور نیز به موضوع وقف اهمیت زیادی داده می‌شود.

وی فرهنگ‌سازی وقف در جامعه و اتخاذ مدیریت آسیب‌شناسی وقف در جامعه را به عنوان دو مؤلفه مهم در ترویج وقف در جامعه و راه کاری برای رونق اقتصادی کشور دانست.

کتابی خاطرنشان کرد: در حوزه آسیب‌شناسی، کاربردی و بومی کردن مباحث علمی در بخش وقف و وقفیات تعیین کننده است بنابراین توجه به آسیب‌شناسی وقف در جامعه یکی از رویکردهای اساسی در این همایش ملی است.

به گفته وی ظرفیت‌ها و استعدادهای وقف در جامعه و چگونگی بهره‌مندی از آن در اولین همایش ملی وقف در دانشگاه کاشان با نگاه علمی و رویکرد آسیب‌شناسی توسط اساتید و اندیشمندان باید مورد توجه و بررسی قرار گیرد.

رئیس دانشگاه کاشان تصریح کرد: اولین همایش علمی وقف در دانشگاه کاشان پایان کار بررسی موضوع وقف نیست بلکه این همایش می‌تواند آغازی بر اجرای همایش‌های بعدی و نهادینه شدن این امر پسندیده در دانشگاه‌های سراسر کشور در سال‌های آینده باشد.

کتابی با اشاره به اینکه موضوع وقف و خیرین در مدت اخیر نیز در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته است عنوان کرد: ورود خیرین و واقفان به دانشگاه‌ها می‌تواند برای این مجموعه به عنوان یک فرصت و موقعیت ویژه تلقی شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه افرادی که در مجموعه‌های علمی فعالیت دارند به صورت کامل متوجه برخی از ظرفیت‌های مردمی در مجموعه نیستند ابراز داشت: ورود خیرین در کارا کردن هزینه‌ها و بهره‌وری مراکز علمی بسیار مؤثر واقع شود.

رئیس دانشگاه کاشان متذکر شد: انتظار می‌رود اولین همایش وقف در دانشگاه کاشان بتواند به صورت مؤثر و عملیاتی برای مجموعه علمی و فرهنگ‌سازی وقف در جامعه مؤثر و مفید باشد. 

«اولین همایش ملی وقف با تاکید بر آموزش عالی ایران» با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان اوقاف و امور خیریه و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات در تالار آزادی دانشگاه کاشان برگزار می‌شود. 

انتهای پیام/2406/غ30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول