اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور معاون وزیر علوم

همایش ملی وقف در کاشان آغاز به کار کرد

خبرگزاری فارس: اولین همایش ملی «وقف با تأکید بر آموزش عالی ایران» با حضور معاون امور مجلس وزارت علوم، اساتید، دانشجویان و خیرین و واقفان در دانشگاه کاشان گشایش یافت.

همایش ملی وقف در کاشان آغاز به کار کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، دبیر برگزاری همایش ملی وقف در آیین افتتاح این همایش ملی اظهار د‌اشت: ایده برگزاری همایش ملی وقف با تأکید بر آموزش عالی ایران توسط ستاد توسعه دانشگاه کاشان در تابستان امسال مطرح شد و محورهای همایش در شورای گروه‌های دانشکده علوم انسانی با توجه به ایده‌های شورا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: برنامه‌های این همایش برای اجرا توسط دبیرخانه و سایت همایش اعلام و پوستر همایش تهیه و به دانشگاه‌های سراسر کشور ارسال شد.

دبیر برگزاری همایش ملی وقف، تعداد مقاله‌های رسیده به دبیرخانه این همایش را 215 مقاله اعلام کرد و گفت: این تعداد مقاله توسط محققان، پژوهشگران و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های سراسر کشور و مراکز علمی خارج از کشور به دبیرخانه همایش رسید که از این تعداد مقاله 73 عنوان مقاله به صورت کامل و 35 مقاله به صورت چکیده پذیرفته شد.

وی با اشاره به اینکه از مقالات رسیده دو کتاب با عنوان‌های مطالعه تطبیقی وقف و جامعه‌شناسی وقف چاپ شده است گفت: 12 مورد از مقالات پذیرفته شده در کمیته‌های تخصصی به صورت سخنرانی ارائه می‌شود.

نیازی در ادامه وقف در اسلام و ایران، شناسایی مبانی علمی وقف و مسائل آن، ترویج فرهنگ وقف و تجلیل از خیرین آموزش عالی، تبیین ابعاد فقهی، حقوقی، اجتماعی و فرهنگی وقف و همچنین چالش‌های فرهنگی و حقوقی وقف را از جمله اهداف اولین همایش ملی وقف با تأکید بر آموزش عالی ایران بیان کرد.

وی همچنین، وقف در آموزش عالی، ابعاد فقهی و حقوقی، ابعاد اجتماعی و فرهنگی، ابعاد نیتی و روانشناسی، ابعاد اقتصادی وقف و ابعاد تفریحی، هنری و فقهی وقف را از محورهای این همایش ملی در دانشگاه کاشان برشمرد.

نیازی در ادامه با تأکید بر خروج نهاد وقف از فعالیت‌های فردی و توجه به فعالیت‌های این نهاد به صورت ستاد منسجم ابراز داشت: توجه به نیازسنجی وقف در حوزه‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی همچنین یادآور شد: اطلاع‌رسانی و آگاهی مردم از جایگاه وقف در زمینه‌های مختلف، شناسایی چالش‌ها توسط بنیاد خیرین و حفظ وقف‌نامه‌ها، افق‌های جدیدی است که در رابطه با مقالات ارائه شده است. 

نیازی همچنین توجه به تجربه و مباحث نظری در حوزه وقف را حائز اهمیت دانست و گفت: یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی حوزه وقف جدایی این دو حوزه از یکدیگر بوده است.

به گفته وی، با تکمیل حوزه تجربه و مباحث نظری در وقف و ارتباط این دو حوزه با یکدیگر می‌توان به توسعه وقف رسید.

«اولین همایش ملی وقف با تأکید بر آموزش عالی ایران» با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان اوقاف و امور خیریه و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات در تالار آزادی دانشگاه کاشان برگزار می‌شود. 

انتهای پیام/2406/ج20/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول