اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست ترویج وقف: - 2

12 میلیون ایرانی بر سفره وقف نشسته‌اند

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: کسانی که امروز سر سفره اوقاف نشسته‌اند بیش از 12 میلیون نفر هستند اما این افراد به مسائل شرعی وقف نیاز دارند.

12 میلیون ایرانی بر سفره وقف نشسته‌اند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی ظهر امروز در نشست مقدماتی ترویج فرهنگ وقف که در سالن همایش‌های مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد با اشاره به مطالبات سازمان اوقاف از حوزه‌های علمیه اظهار کرد: در مجموع کسانی که امروز سر سفره اوقاف نشسته‌اند بیش از 12 میلیون نفر هستند اما این افراد به مسائل شرعی وقف نیاز دارند بنابراین حوزه‌های علمیه باید در سطوح خارج به مسئله وقف بپردازند.

وی با بیان اینکه امروزه شبهاتی در خصوص وقف مطرح است عنوان داشت: در شرایط کنونی به دلیل برخی معضلات موجود در اسناد وقف این صدقه جاریه وقف به صدقه جامده تبدیل شده بنابراین باید متناسب با نیاز امروز سرمایه‌های وقفی را به جریان انداخت و مبانی اصولی و فقهی را نیز در نظر داشت. 

توجه به کارکردهای وقف در حوزه دین و انقلاب

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه پرداختن به کارکردهای وقف در حوزه دین و انقلاب اسلامی را مورد توجه قرار داد و ابراز کرد: وقف بیشترین خدمت را در حوزه‌های مختلف به خصوص دین داشته است و باید بیش از گذشته به آن توجه داشت.

محمدی افزود: تقاضای ما این است که موقوفات عهد جمهوری اسلامی را در شأن انقلاب و رهبری ایجاد کنیم و در این راستا باید با زنده نگه داشتن روحیه وقف این صدقه جاریه را در جامعه احیا کنیم.

ثبت 354 مورد وقف طی هفته وقف امسال

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به شروع فعالیت‌های مربوط به احیای وقف از سال 89 بیان داشت: تا آن زمان هر سال 200 مورد وقف صورت می‌گرفت اما این میزان افزایش یافت به طوری که امسال تنها طی هفته وقف 354 مورد وقف توسط مردم انجام شد.

وی ادامه داد: پرداختن به مسائل مبتلابه کنونی باید مورد توجه قرار گیرد و مردم را با موضوعات مهم مورد نیاز جامعه برای وقف آشنا ساخت. 

وقف مشارکتی مورد توجه قرار گیرد

وی افزود: وقف مشارکتی باید در دستور کار قرار گیرد تا گروهی با نیت واحد که قابلیت عمل را داشته باشد بتوانند این کار را انجام دهند.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به عرصه‌های اقتصادی کنونی و شرایط جدید گفت: وقف دارای ابعاد اقتصادی مهمی به ویژه در سیاست اقتصاد مقاومتی بوده و بحث‌های مرتبط با آن باید توسط حوزه‌های علمیه مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: موقوفات مربوط به حوزه‌های علمیه درصد کمی را در سراسر کشور تشکیل می‌دهند ضمن اینکه تناسبی نیز میان نیات واقفان وجود ندارد بنابراین باید اطلاع‌رسانی صحیح در این زمینه صورت گیرد.

محمدی با تاکید بر ارائه مشاوره صحیح و کافی به مردم در خصوص وقف ابراز کرد: حدود 40 درصد موقوفات هیچ پشتوانه اقتصادی ندارند بنابراین باید مردم را برای ایجاد موقوفات منفعتی راهنمایی کرد.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه بیان داشت: در گذشته علما به وسیله موقوفات و ثلث، حوزه‌های علمیه را اداره می‌کردند که نمونه بارز آن حوزه علمیه نجف است؛ امروز اگر بخواهیم متناسب با شأن جمهوری اسلامی و نیاز جامعه حوزه‌های علمیه را اداره کنیم باید به حکم الهی وقف بیش از گذشته توجه داشته باشیم. 

تشکیل معاونت بهره‌وری و اقتصادی اوقاف

وی افزود: امیدواریم برگزاری این نشست مقدمه‌ای برای پرداختن صحیح و دقیق به امر وقف باشد و حوزه‌ها و طلاب اهمیت این مسئله را بیش از گذشته درک کنند.

محمدی با بیان اینکه در ساختار جدید سازمان اوقاف که پس از 27 سال تدوین شده است گفت: معاونت بهره‌برداری و اقتصادی اوقاف ایجاد شده و هدف آن این است که حوزه‌های علمیه بدانند موقوفات باید با بهره‌وری صحیح اداره شوند. 

مردم آماده احیای موقوفات با نرخ عادلانه هستند

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: اقدامات حکومتی و رسمی سازمان اوقاف باید با زمینه‌سازی فرهنگی مناسب صورت گیرند و گرنه با مخالفت مواجه می‌شوند اما مردم در صورت فرهنگ‌سازی صحیح برای احیای موقوفات با نرخ عادلانه آمادگی دارند.

انتهای پیام/78004/ج40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول