اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین بار در کشور صورت گرفت

ترمیم دریچه قلب جنین در رحم مادر

خبرگزاری فارس: برای نخستین بار در کشور ناهنجاری دریچه قلب جنین درون رحم مادر ترمیم شد.

ترمیم دریچه قلب جنین در رحم مادر

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، رئیس بیمارستان مادر و کودک غدیر شیراز ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با همکاری مرکز تحقیقات جراحی جنین، مرکز تحقیقات لاپروسکی و مرکز تحقیقات طب مادر و جنین دانشگاه علوم پزشکی نخستین مورد انسانی جراحی درون رحم در مورد جنین هفت ماهه مبتلا به تنگی دریچه قلب در بیمارستان مادر و کودک شیراز انجام شد.

مسعود امینی افزود: این جنین نیاز به گشاد شدن دریچه قلب داشت و درون رحم با هدایت سونوگرافیک یک نیدل وارد حفره قلب شد و رفع انسداد صورت گرفت.

رئیس تیم جراحی جنین دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این زمینه گفت: در حال حاضر چند روز از عمل گذشته و جنین و مادر در وضعیت مناسبی قبول دارند و امید بسیاری داریم که پس از تولد قلب نوزاد به طور طبیعی کار کند.

حمیدرضا فروتن ادامه داد: این تیم متشکل از فوق تخصص‌های طب مادر و جنین، جراحی اطفال، جراحی کلیه و مجاری ادرار، جراحی مغز و اعصاب، متخصص قلب اطفال، جراح قلب اطفال، متخصص بیهوشی و متخصص ژنتیک است.

وی خاطرنشان کرد: برای انجام عمل بر روی انسان، با همکاری دانشکده دامپزشکی ابتدا یک سری عمل جراحی روی گوسفند به صورت تحقیقی انجام شد و هنوز این تحقیقات ادامه دارد.

نایب رئیس تیم جراحی درون رحم دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در همین زمینه ابراز داشت: ناهنجاری‌های مادرزادی سه دسته هستند، دسته یک ناهنجاری‌های کشنده است که اگر در سن حاملگی مناسبی مراجعه کرده باشند اجازه سقط درمانی و ختم حاملگی داده می‌شود.

حمیرا وفایی اضافه کرد: یک دسته دیگر از ناهنجاری‌ها کشنده نیستند، اما نقص مهم محسوب می‌شوند و در زندگی فرد تاثیر می‌گذارند که بعضی از این ناهنجاری‌ها اگر درون رحم یا حین زایمان درمان شوند از عوارض بعدی کاسته می‌شود.

این فلوشیپ طب فوق تخصصی طب مادر و جنین ادامه داد: ناهنجاری‌های خفیف دسته سوم هستند که در درون رحم درمان نشده و باید بعد از تولد پیگیری شوند.

وفایی تصریح کرد: به عنوان مثال برگشت ادرار به کلیه جنین اگر در حد خفیف باشد نیاز به درمان داخل رحم ندارد و بعد از تولد اقدامات درمانی انجام می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد: بنابر قانون ایران فقط به مواردی اجازه سقط جنین داده می‌شود که پیش از هفته شانزدهم حاملگی تشخیص داده شده و کشنده باشند.

وفایی ابراز داشت: نقصی که نیاز به یک جراحی بعد از تولد دارد، هیچ‌گاه برای سقط مجوز دریافت نمی‌کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه خاطرنشان کرد: یک ناهنجاری کشنده قلبی اجازه سقط جنین پیدا می‌کند اما ناهنجاری قلبی که تنگی دریچه است و بعد از تولد با یک جراحی ترمیم می‌شود، اجازه سقط ندارد.

وفایی گفت: یکی از دیگر مواردی که توسط این تیم بر روی آن کار شده نقص نخاعی باز است و برای این مورد با عمل جراحی درون رحم، لایه‌ای روی نخاع کشیده می‌شود که تماس با مایع رحمی کم شده و عوارض بعدی کاهش یابد.

وی اذعان داشت: عمل جراحی درون رحم برای فتق دیافراگمی و همچنین در مورد دوقلوهای همسان برای ایجاد تعادل خونی، انجام می‌شود.

انتهای پیام/2448/ن30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول