اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی:

سلامت مردان موجب ارتقای سلامت خانواده و نیروی کار جامعه می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی گفت: سلامت مردان مسئله‌ای است که موجبات استحکام و ارتقای سلامت خانواده، سلامت نیروی کار جامعه شده و توسعه کشور را تضمین می‌کند.

سلامت مردان موجب ارتقای سلامت خانواده و نیروی کار جامعه می‌شود

غلامرضا فتح‌آبادی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک به مناسبت هفته ملی سلامت مردان (اول تا هفتم اسفند ماه) اظهار داشت: طی چند سال گذشته (از سال 85) روز ملی سلامت مردان با رویکرد ارتقای سلامت جامعه و تبدیل فرهنگی درمان‌نگر به سلامت‌نگر در نخستین پنج‌شنبه اسفند ماه برگزار شد و در سال جاری هفته اول اسفند ماه به عنوان هفته ملی سلامت مردان در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه سلامت مردان مسئله‌ای است که سبب استحکام و ارتقای سلامت خانواده، سلامت نیروی کار جامعه و موجبات توسعه کشور را در پی خواهد داشت، تصریح کرد: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حمایت از حقوق انسانی اجتماعی و فرهنگی همه افراد اعم از زن و مرد را یک حق اساسی دانسته و تأمین نیازهای سلامت آنها را تکلیف اصلی دولت شمرده است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی با اشاره به اینکه جمعیت مردان استان مرکزی براساس سرشماری سال 1390، حدود 715 هزار و 527 نفر بوده است، خاطر نشان ساخت: در مردان بار ناشی از حوادث ترافیکی پنج برابر زنان، اعتیاد حدود 10 برابر زنان، سقوط حدود سه برابر زنان، حوادث ناشی از نیروهای مکانیکی جاندار و بی‌جان و همچنین قتل و خشونت، بیماری‌های مزمن انسدادی ریه و بیماری قلبی و ریوی، خودکشی، آسم، سوختگی، اسکیزوفرنی، ایدز و HIV مثبت در مردان بیشتر است.

فتح‌آبادی افزود: مردان در مقایسه با زنان کمتر به پزشک مراجعه می‌کنند و معمولا تا بروز مراحل پیشرفته و خطرناک بیماری خود، به مراکز درمانی رجوع نمی‌کنند بسیاری از مشکلات سلامت به دلایل اقتصادی و اجتماعی قابل مداخله است، به طوری که در برخی کشورها طراحی برای کاهش و حتی حذف آنها آغاز شده است.

وی ادامه داد: جامعه مردان همواره با تهدیدهای متعددی در زمینه سلامت روان، آسیب‌های ناشی از شغل، رفتارهای غلط تغذیه‌ای، اعتیاد و رفتارهای پرخطر مواجه هستند، بنابراین اطلاع رسانی و آموزش می‌تواند تأثیر به سزایی در پیشگیری و سلامت آنان داشته باشد.

فتح‌آبادی افزود: هفته ملی سلامت مردان امسال با شعار «با خود مراقبتی، یک برنده باشید» و با هدف حساس سازی و بسیج آموزشی نسبت به اولویت‌های سلامت، پیشگیری اولیه و تشخیص زود هنگام بیماری‌های خطیر و بدون علامت، افزایش دسترسی مردان به اطلاعات سلامتی به ویژه از طریق رسانه‌های ارتباط جمعی و گسترش فرهنگ‌ همکاری درون بخشی و برون بخشی برگزار می‌شود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی با بیان اینکه هفته ملی سلامت مردان طی روزهای 1 تا 7 اسفند ماه است، افزود: نخستین روز از هفته سلامت مردان به عنوان خود مراقبتی و تغذیه پیشگیرانه، دومین روز به عنوان خود مراقبتی و فعالیت بدنی، سومین روز خود مراقبتی و ترک مصرف دخانیات، چهارمین روز خود مراقبتی و پایبندی به روابط خانوادگی، پنجمین روز خود مراقبتی و کنترل عوامل خطر بیماری‌ها، ششمین روز به عنوان خود مراقبتی و رعایت ایمنی در محیط کار و رانندگی و هفتمین روز به عنوان خود مراقبتی و کنترل استرس نامگذاری شده است.

فتح‌آبادی خاطر نشان ساخت: با هماهنگی‌های به عمل آمده با دانشگاه علوم پزشکی، سازمان نظام پزشکی و بسیج جامعه پزشکی مقرر است برنامه‌های این دفتر در سه محور به مردان سطح استان ارائه شود که شامل برنامه‌های تبلیغی و اطلاع ‌رسانی از طریق رسانه‌ها، برنامه‌های مربوط به ارائه خدمات رایگان از سوی پزشکان متخصص کلیه و مراکز درمانی استان و برنامه‌های آموزشی و مشاوره از قبیل مشاوره رایگان روان، مشاوره رایگان تغذیه، مشاوره رایگان ترک سیگار و دخانیات و... می‌شود.

انتهای پیام/87005/ب30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول