اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مشاور علمی برنامه‌های بهداشت روان در چهارمحال و بختیاری:

کمیته دائمی سلامت روان در چهارمحال و بختیاری تشکیل شود

خبرگزاری فارس: مشاور علمی برنامه‌های بهداشت روان در چهارمحال و بختیاری گفت: تشکیل کمیته دائمی سلامت روانی و اجتماعی استان به منظور اجرایی شدن اهداف طرح سند سلامت روان در استان ضروری است.

کمیته دائمی سلامت روان در چهارمحال و بختیاری تشکیل شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، حوری وش قادری بعدازظهر امروز در کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان اظهار کرد: مطابق آخرین مستندات و شواهد موجود شیوع اختلالات روانی در حدود 20 درصد است و بر اساس برآورد سازمان بهداشت جهانی تعداد 151 میلیون نفر مبتلا به افسردگی، 26 میلیون نفر مبتلا به فراموشی، 125 میلیون نفر معتاد به الکل، 40 میلیون نفر مبتلا به صرع و 24 میلیون نفر مبتلا به آلزایمر هستند.

وی با بیان اینکه سالانه 844 هزار نفر بر اثر خودکشی می‌میرند، افزود: تا سال 2030 افسردگی به تنهایی بالاترین بار بیماری‌ها را در جهان به خود اختصاص خواهد داد.

قادری با بیان اینکه شیوع اختلالات روانی از 11.6 درصد در استان یزد تا 39.1 درصد در استان چهارمحال و بختیاری متغیر بوده است، تصریح کرد: مشکلات سلامت روان در مناطقی که دارای معضلات بیکاری، کم سوادی، استانداردهای پایین زندگی از نظر مادی و درآمد، سلامت جسمی ناکافی و رویدادهای نامطلوب زندگی هستند بیشتر از سایر اقشار جامعه است.

مشاور علمی برنامه‌های بهداشت روان در چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: مسئولیت تأمین سلامت روان جامعه فراتر از یک سامانه تخصصی با عنوان وزارت بهداشت و یا دانشگاه‌های زیر مجموعه آن است و این مهم نیاز به هماهنگی و همکاری بین بخشی دارد.

وی ادامه داد: تحلیل وضعیت نظام سلامت روان کشور نشان می‌دهد که در حال حاضر محیط درونی در ضعف و محیط بیرونی در تهدید قرار دارد و بهبود موقعیت فعلی نیازمند ظرفیت‌سازی درونی نظام سلامت روان و توسعه همکاری بین‌بخشی از جمله مشارکت مردم است.

قادری با اشاره به چالش‌های ارتقای سلامت روان در کشور اظهار کرد: حساسیت کم تصمیم‌گیرندگان کشور، کم‌سوادی سلامت روان مردم، برنامه‌های ضعیف و ناکافی سطح یک پیشگیری، هماهنگی درون بخشی و همکاری برون بخشی ضعیف و مشخص نبودن نظام مراقبت سلامت روان در شهرها از جمله این چالش‌‎ها محسوب می‏شود.

وی خواستار تشکیل کمیته دائمی سلامت روانی و اجتماعی استان شد و افزود: تصویب ضرورت تدوین برنامه عملیاتی سالانه برای ارتقای سلامت روان استان، ارسال صورتجلسه کارگروه تخصصی به وزارتخانه، تدوین برنامه عملیاتی سلامت روان به تفکیک معاونت‌ها، شبکه‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان از دیگر ضرورت‌ها محسوب می‎شود.

انتهای پیام/68006/ز20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول