اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز بهداشت شهرضا:

ترویج فرهنگ ترک اعتیاد در شهرضا نیازمند حمایت خیران سلامت است

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز بهداشت شهرضا گفت: بسترسازی لازم در راستای ترویج فرهنگ ترک اعتیاد مستلزم وجود امکانات و زیرساخت‌های مناسب است و حمایت خیران سلامت برای تحقق این امر مهم در شهرضا از جایگاه قابل توجهی برخوردار است.

ترویج فرهنگ ترک اعتیاد در شهرضا نیازمند حمایت خیران سلامت است

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرضا، حجت‌الله تنهایی صبح امروز با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مرکز ترک اعتیاد دولتی شهرضا از اواخر سال 1385 فعالیت خود را با محوریت کاهش آسیب‌های ناشی از اعتیاد و تلاش در راستای درمان این بیماری با بکارگیری داروهای جایگزین از قبیل متادون آغاز کرد.

وی ادامه داد: افرادی که به منظور ترک اعتیاد به این مرکز مراجعه می‌کنند پس از انجام مراحل معرفی و آزمایش‌های مورد نیاز از قبیل سلامت کبد و کلیه، وارد چرخه ترک اعتیاد و استفاده از مواد جایگزین می‌شوند که البته در حال حاضر با توجه به کمبود محسوس امکانات و ملزومات مورد نیاز، افراد در لیست انتظار قرار گرفته و سپس مراحل درمانی خود را آغاز می‌کنند.

رئیس مرکز بهداشت شهرضا با اشاره به اینکه موفقیت در مراحل درمان بیماری اعتیاد ارتباط مستقیمی با حمایت خانواده و اطرافیان معتاد دارد، افزود: از ابتدای فعالیت این مرکز در شهرضا تاکنون 63 نفر از بیماران به شکل کامل موفق به ترک دارو و مواد مخدر شده‌اند و در حال حاضر به صورت مداوم با این مرکز درمانی همکاری دارند.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای فعالیت این مرکز تاکنون بیش از 3 هزار مورد مراجعه جهت انجام ترک اعتیاد انجام گرفته است، بیان کرد: در حال حاضر این مرکز به تعداد 270 بیمار خدمت رسانی مداوم دارد.

تنهایی با تشریح سیستم درمانی مرکز دولتی ترک اعتیاد شهرضا، تصریح کرد: پس از ورود بیماران به چرخه درمانی تا دو ماه افراد به شکل روزانه به این مرکز مراجعه کرده و داروی جایگزین مورد نیاز خود را تحت نظارت پزشک مصرف می‌کنند و پس از گذشت زمان مشخص، افراد پس از انجام آزمایش‌های کنترلی لازم، میزان داروی مورد نیاز خودرا برای مدت معین دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه این مرکز درمانی با بکارگیری روش‌های علمی در راستای انجام مراحل ترک اعتیاد فعالیت می‌کند، گفت: از آنجایی که در طول سال‌های اخیر میزان قرص متادون کاهش یافته در حال حاضر از شربت برای طی دوره درمان استفاده می‌کنیم.

رئیس مرکز بهداشت شهرضا با اشاره به اینکه ارائه خدمات تخصصی به بیماران این مرکز جزو اساسی‌ترین برنامه‌های تدوین شده در راستای تحقق اهداف درمانی به شمار می‌رود، اضافه کرد: براساس آمار و اطلاعات موجود تاکنون 380 مورد ارائه خدمات تخصصی و معرفی به پزشکان متخصص جهت انجام مراحل درمانی از سوی این مرکز انجام گرفته است.

وی یادآور شد: برگزاری نشست‌های مشاوره‌ای با خانواده معتادان و ارائه خدمات روانشناسی به این افراد به عنوان یک راهکار علمی برای موفقیت در مراحل درمانی مطرح است و تاکنون حدود 730 مورد مصاحبه انگیزشی با بیماران این مرکز به منظور سیر مرحله درمان انجام گرفته است.

تنهایی با اشاره به اینکه وجود روانشناس بالینی جزو مهم‌ترین ارکان مراکز ترک اعتیاد مطرح است، ادامه داد: از سه ماه گذشته به دلیل  انتقال روانشناس بالینی مرکز ترک اعتیاد دولتی شهرضا، این مجموعه فاقد خدمات روانشناس بالینی بوده و انتظار داریم با توجه به اهمیت این موضوع در آینده نزدیک زمینه جذب یک نیروی جدید در این مرکز مهیا شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح پراکندگی جنسیتی  مراجعه کنندگان به مرکز ترک اعتیاد دولتی شهرضا اضافه کرد: براساس مطالعات انجام گرفته 93درصد از مراجعه کنندگان به این مرکز آقایان و هفت درصد خواهران هستند که البته با ایجاد یک مرکز تخصصی برای خواهران بسیاری از مشکلات کنونی حل می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت شهرضا با اشاره به اینکه سطح تحصیلی افراد ارتباطی با میزان گرایش به اعتیاد ندارد، افزود: میزان پراکندگی افراد با سطح تحصیلی متفاوت در بین مراجعه کنندگان به این مرکز نشان دهنده این است که سطح تحصیلات افراد ارتباطی با میزان گرایش آنها به سمت اعتیاد نداشته است.

وی با اشاره به اینکه با تلاش مرکز ترک اعتیاد دولتی شهرضا و همکاری یکی از مراکز دانشگاهی تحقیقات کارآمدی پیرامون وضعیت شخصیتی، اجتماعی، خانوادگی، اشتغال، مکان سکونت و سایر خصوصیات معتادان مراجعه کننده به این مرکز انجام گرفته است، گفت: از آنجایی که درصد بالایی از مراجعه کنندگان به این مرکز متاهل و به طور میانگین دارای سه فرزند هستند تمامی سیاست گذاری‌ها در راستای ورود فرزندان به عنوان یک عامل تشویقی در سیر مراحل درمانی بوده است و تاکنون نتایج ارزنده‌ای نیز داشته است.

تنهایی با اشاره به اینکه کاهش هزینه‌های مراحل درمانی از مهم‌ترین اهداف مراکز ترک اعتیاد دولتی به شمار می‌رود، بیان کرد: در حال حاضر میزان مبلغ دریافتی برای ارائه خدمات درمانی در سطح مراکز ترک اعتیاد دولتی رقمی در حدود 300 هزار است که البته بسیاری از مددجویان از پرداخت این مبلغ نیز دوری می‌کنند و این موضوع مشکلات زیادی را برای این مجموعه در بر داشته و بدون شک بسترسازی مناسب در این حوزه مستلزم حمایت و تعامل خیرین سلامت است.

وی با اشاره به لزوم آگاه سازی اقشار مختلف جامعه  و به خصوص جوانان با آثار مخرب ناشی از اعتیاد به مواد مخدر مختلف گفت: براساس آمار و اطلاعات موجود، درصد قابل توجهی از معتادان برای نخستین بار از سوی دوستان ناباب با مواد مخدر آشنا شده‌اند که بدون شک باید فرهنگ سازی مناسبی در این حوزه انجام بگیرد.

تنهایی اضافه کرد: ترک با داروی متادون برای بیماران تزریقی و افرادی که سابقه ترک ناموفق داشته‌اند به عنوان یک روش موفق و مناسب به شمار می‌رود و بکارگیری این روش زمینه تحولات گسترده در سطح کیفی زندگی بیماران را ایجاد کرده است.

رئیس مرکز بهداشت شهرضا با اشاره به اینکه مجموعه دستگاه‌های متولی شهرضا در حوزه اعتیاد عملکرد مناسبی در زمینه مبارزه با این معضل بزرگ داشته‌اند، افزود: فرمانداری، اداره بهزیستی و مجموعه شورای فرعی مبارزه با مواد مخدر شهرضا  تاکنون فعالیت‌ها اقدامات مناسبی در راستای ترویج فرهنگ ترک اعتیاد انجام داده‌اند و بدون شک با حمایت بیشتر از مراکز ترک اعتیاد اجتماع مدار می توانیم به تحقق اهداف بزرگ در این بخش امیدوار باشیم.

وی بیان کرد: انجام طرح‌های مطالعاتی پیرامون میزان موفقیت روش های ترک اعتیاد در شهرضا، وضعیت روحی و روانی خانواده بیماران و سنجش شرایط جسمی و روانی معتادان به مواد مختلف به عنوان یک راهکار مثبت در جهت تدوین برنامه‌های مناسب برای مبارزه با معضل اعتیاد مطرح است.

* فعالیت مراکز جدید عرضه قلیان در شهرضا ممنوع است

تنهایی در بخش دیگری از سخنان خود مصرف قلیان را به عنوان عامل مهم  برای افزایش گرایش افراد به سمت معضل اعتیاد دانست و بیان کرد: از آنجایی که عرضه قلیان به نوجوانان و جوانان می‌تواند زمینه گرایش این افراد به اعتیاد را فراهم کند بدون شک عرضه هر گونه قلیان در سطح قهوه خانه‌ها و مراکز عرضه قلیان شهرضا باید با نظارت کافی باشد و البته وضعیت محیطی این اماکن باید به شکلی باشد که امکان مشاهده درون این فضاها از محیط بیرون میسر نباشد.

وی یادآور شد: براساس سیاست گذاری‌های ابلاغ شده، ایجاد هر گونه مرکز عرضه قلیان جدید در شهرها ممنوع است سایر مراکز نیز باید به مرور زمان با تغییر کاربری به ارائه خدمات و امکانات جدید بپردازند.

رئیس مرکز بهداشت شهرضا با تشریح آثار مخرب ناشی از استفاده مواد افزودنی غیرمجاز درمراحل پخت نان تصریح کرد: بر این اساس نظارت و نمونه برداری‌های لازم از سطح واحدهای نانوایی شهرضا انجام گرفته و از ابتدای سال جاری تاکنون طی 78 مورد نمونه‌برداری با  موارد نامطلوب برخورد کافی انجام گرفته است.

انتهای پیام/2301/صا40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول