اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس انجمن پسته:

ممنوعیت صادرات پسته ضرر غیرقابل جبرانی می‌زند

خبرگزاری فارس: رئیس انجمن پسته با اشاره به اعلام ممنوعیت صادرات پسته گفت: با این تصمیم، صادرات نخستین محصول غیر نفتی کشور در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی را دچار ضایعه غیر قابل جبرانی می‌کنیم.

ممنوعیت صادرات پسته ضرر غیرقابل جبرانی می‌زند

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، ظهر امروز خبری از سوی عضو ستاد تنظیم بازار مبنی بر ممنوعیت صادرات پسته به دستور معاون اول رئیس جمهور منتشر شد که این خبر شوک بزرگی برای بیش از 150 هزار فرد مرتبط با صنعت پسته در ایران بود.

 قاسم نوده‌فراهانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد مصوبات جلسه اخیر ستاد تنظیم بازار که به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار می‌شود، اظهار داشت: در این جلسه یکی از اعضای انجمن پسته‌کاران حضور داشت و این عضو بیان کرد، پسته با قیمت 30 هزار تومان صادر می‌شود و قرار شد تا در انتهای جلسه تفاهم‌نامه‌ای در این زمینه امضا و به قیمت صادرات، پسته در داخل کشور عرضه شود.

اما در پایان جلسه فرد مذکور جلسه را ترک کرد، لذا معاون رئیس‌جمهور دستور داد تا صادرات پسته به مدت شش ماه متوقف شود در همین راستا رئیس انجمن پسته ساعتی پیش در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: نماینده ما تا پایان این جلسه حضور داشته و هیچ ترکِ جلسه‌ای از سوی ما صورت نگرفته حتی این نماینده بعد از تمام شدن جلسه با بعضی از مسئولانی که در جلسه حضور داشته‌اند و در حال خروج بوده‌اند، مذاکره کرده است و تصمیمات خوبی برای پسته شب عید مردم داشتیم.

محسن جلال‌پور تصریح کرد: امروز در خبرها شنیدیم که رحیمی معاون اول رئیس‌جمهور اعلام کردند، صادرات پسته برای مدت شش ماه ممنوع شود.

وی تصریح کرد: از روز چهارشنبه که صبحت‌هایی مبنی بر گران بودن قیمت پسته برای داخل کشور مطرح شد، ما صحبت‌های خوبی را با استاندار کرمان، رئیس سازمان توسعه تجارت و مسئولان ذیربط داشتیم.

جلال‌پور بیان داشت: در این جلسات انجمن پسته اعلام آمادگی کرد که حدود 5 هزار تن پسته‌ای که مورد نیاز شب عید مردم است را با قیمت عمده‌فروشی در اختیار هر مجموعه، شرکت و شرکت تعاونی توزیع کننده‌ای قرار دهد که دولت مشخص کند و پسته به قیمت مناسب و قیمت صادراتی که واقعیت قیمت است، بدون هزینه‌های جانبی که به آن تعلق می‌گیرد به دست مصرف‌کننده برسد.

ممنوعیت صادرات پسته غیر کارشناسی است

نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: در سال 200 هزار تن پسته به طور متوسط برداشت می‌کنیم که بیش از 70 درصد آن صادر می‌شود و کمتر از 30 درصد برای مصرف داخل و ضایعاتی است که طی یک سال مصرف می‌شود.

جلال‌پور گفت: برآورد ما این است که طی یک سال حداکثر 20 هزار تن پسته مصرف داخل است و ما نمی‌توانیم برای 20 هزار تن مصرف داخلی، بازار صادراتی را که بازار بسیار بزرگی است از دست بدهیم و به نظر می‌آید این تصمیم قدری غیر کارشناسی بوده و  راه‌های بهتری هم وجود دارد.

ممنوعیت صادرات پسته ایران را از بازار جهانی خارج می‌کند

وی در مورد ضایعاتی که این تصمیم ناگهانی به کشور وارد می‌کند، ابراز داشت: با این تصمیم، صادرات نخستین محصول غیر نفتی کشور در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی را دچار ضایعه می‌کنیم و این ضایعه نه تنها در حال حاضر ایجاد مشکل می‌کند، بلکه برای سال‌های آینده هم  عدم اعتمادی را در بازار خارج به وجود می‌آورد و برگ برنده‌ای دست رقبای ما می‌شود که به متقاضیان محصولات ما می‌گویند هر لحظه ممکن است دولت ایران صادراتش را ممنوع کند و بنابراین قراردادها را با ایرانی‌ها نه‌بندید.

جلال‌پور ابراز داشت: ما بعد از سال‌ها کار کردن، بازاریابی و بازارسازی دچار شرایط سختی می‌شویم و بازار ما را رقبا می‌گیرند و شاید این تصمیم راه را برای آنها به شدت هموار کند و بهترین تصمیمی بود که دولت می‌توانست برای رقبای ما بگیرد که پسته ایران را از بازارهای جهانی بیرون کند.

وی اذعان داشت: عده‌ زیادی در حال صادرات محصول پسته بودند، قراردادهایی داشتند، تعهداتی دارند که اگر نه‌توانند آنها را اجرا کنند دچار ضرر و زیان جدی می‌شوند و شرایط برایشان سخت می‌شود و شرایطی پیش می‌آید و غیر قابل برگشت است.

جلال‌پور بر این نکته هم تاکید کرد که این تصمیم هیچ نفعی را عاید بازار داخل نمی‌کند، زیرا پسته‌ای که در داخل توزیع می‌شود و یا در حال توزیع است، پسته‌ای است که حدود یک ماه و یا یک ماه و نیم قبل توسط توزیع‌کنندگان خریداری شده و مراحل بسته‌بندی، بو دادن، آماده‌سازی و بوجاری را گذرانده و امروز در فروشگاه‌ها است.

ممنوعیت صادرات پسته به 150 هزار نفر ضرر غیر قابل جبران می‌زند

وی تصریح کرد: پسته‌ای که امروز دولت صادرات آن را ممنوع کند و حتی قیمت آن را به هر دلیلی پایین بیاورد، دست مصرف‌کننده داخلی نمی‌رسد به غیر از اینکه میزان زیادی پسته که صادراتی است و در هیچ شرایطی حتی با قیمت‌های ارزان هم مصرف داخلی ندارد، روی دست باغداران و صادرکنندگان می‌ماند و این نگرانی را به وجود می‌آورد که عده‌ای دچار ضرر و زیان جبران‌ناپذیری شوند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه این میزان پسته در هیچ شرایطی مصرف داخل نمی‌شود، افزود: زمانی که در تمام ایران سالانه حدود 20 هزار تن از 200 هزار تن پسته تولیدی مصرف می‌شود، چگونه می‌خواهیم شش ماه آینده باقیمانده پسته‌ای را که داریم صرف داخل کنیم، مصرف داخلی در شرایط عادی هم این میزان مصرف را نداشته است.

جلال‌پور عنوان کرد: 150 هزار کشاورز، تولیدکننده، فرآوری‌کننده و بازرگان مرتبط با صنعت پسته با ممنوعیت صادرات این محصول دچار یک خسران جدی و ضرر و زیان بسیار زیادی می‌شوند و ما به شدت با این تصمیم مخالف هستیم.

وی خاطرنشان کرد: ما اعلام می‌کنیم که انجمن و اتحادیه پسته و مسئولان استانی آمادگی دارند که پسته شب عید را با قیمت مناسب در اختیار مصرف‌کننده قرار دهند.

نماینده انجمن پسته جلسه ستاد تنظیم بازار را ترک نکرده است

جلال‌پور در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در مورد علت مطرح شده برای این تصمیم‌گیری از سوی معاون اول رئیس جمهور به علت ترک جلسه از سوی نماینده انجمن پسته اذعان داشت: نماینده ما تا پایان جلسه حضور داشته و هیچ ترک جلسه‌ای از سوی ما صورت نگرفته و حتی بعد از تمام شدن جلسه این نماینده با بعضی از مسئولانی که در جلسه حضور داشته‌اند و در حال خروج بوده‌اند، مذاکره کرده است.

وی گفت: نماینده ما در جلسه هم این موضوع را پذیرفته است که پسته به صورت عمده در اختیار توزیع‌کنندگان قرار داده شود و قیمت آن را هم قیمت صادراتی برای داخل کشور حدود 30 هزار تومان تعیین کنیم و اصلا قرار بر ممنوعیت صادرات نبوده است و امروز یک دفعه این قرار ممنوعیت را دولت اعلام کرد.

جلال‌پور باز هم تاکید کرد که اکنون هم اعلام آمادگی می‌کنیم که اتحادیه و انجمن پسته، اتحادیه خشکبار، صادرکنندگان و تولیدکنندگان برای رفاه مردم که مردم خود ما هستند و همیشه این موضوع را در نظر می‌گیریم هر نوع همکاری را برای توزیع پسته با قیمت عادلانه داشته باشیم.

وی ابراز داشت: اگر عده‌ای در بازار در هر شرایط و هر مکانی پسته را به هر دلیل گران فروختند نباید تمام پسته کشور و تولید و صنعت پسته کشور که صنعت بسیار اشتغال‌زا،  ارزآور و خدمت‌دهنده به ایران بوده است را دچار گرفتاری کنیم.

این صادرکننده پسته در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا اعلام ممنوعیت صادرات پسته جزو اختیارات جلسه تنظیم بازار هست یا خیر، گفت: شورای عالی صادرات باید در این زمینه تصمیم بگیرد، اما با توجه به شرایط ویژه‌ای که ایران دارد، شاید این امر را به آقای دکتر رحیمی تفویض اختیار کرده باشند و من از اختیارات اطلاعاتی ندارم.

..................................

گفت‌و‌گو از مهسا حقانیت

..................................

انتهای پیام/80019/ق40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول