اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اورژانس مشهد خبر داد

آموزش کمک‏های اولیه و احیا برای 8 هزار نفر

خبرگزاری فارس: رئیس اورژانس مشهد گفت: 8 هزار نفر در 3 ماه پایانی امسال در شهر مشهد از آموزش‎های کمک‎های اولیه و احیا بهره‎مند می‌شوند.

آموزش کمک‏های اولیه و احیا برای 8 هزار نفر

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، رضا وفائی‎نژاد در حاشیه کنگره بین‎المللی ایمنی جاده‎ها در بیمارستان رضوی مشهد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با نگاهی به آمارهای متوفیان تصادفی در سال‎های 1384 تا 1390 در خراسان‎رضوی مشخص می‎شود که تعداد موارد فوت ناشی از تصادفات با کاهش حدود 29 درصد در استان نسبت به سال 1384 همراه بوده است.

وی با بیان اینکه ارتقای وضعیت ایمنی خودروها و وسایل نقلیه و اصلاح فرهنگ ترافیکی باید در رأس برنامه‎های ایمن‎سازی قرار گیرد، خاطر نشان کرد: توسعه سیستم حمل و نقل همگانی، اصلاح ایمنی راه‎ها و معابر شهری، ارتقای نظارت بر رفتار ترافیکی رانندگان، کاهش سفرهای غیر ضروری از طریق راهکارهایی نظیر ارتقای دولت الکترونیک و افزایش بهای سوخت خودروها و مواردی نظیر آن که در برنامه‏های سوم و چهارم توسعه به آن اشاره شده است، می‏تواند در کاهش تصادفات مؤثر باشد.

وی تصریح کرد: مدیریت حوادث و فوریت‎های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان متولی خدمات فوریت‏های پیش‏بیمارستانی اقدام به برگزاری 10 هزار و 300 نفر ساعت آموزش مهارتی 115 و همچنین 26 برنامه آموزش حضوری و هشت برنامه آموزش غیرحضوری در سال‏ 91 برای نیروهای شاغل در اورژانس کرده است.

رئیس اورژانس مشهد با اشاره به برگزاری دوره مقدماتی آموزش‏ کمک‏های اولیه و احیا برای 5 هزار و 549 نفر اضافه کرد: 5 هزار و 549 نفر از گروه‎های هدف شامل دانش‌آموزان، بسیجیان، کارمندان، رانندگان، وزرشکاران،‌ کارگران، زنان خانه‎دار و مراجعه کنندگان به کانون‎های فکری و فرهنگسراها در 9 ماه گذشته از این کلاس‎ها بهره‎مند شده‎اند.

وفائی‌نژاد خاطر نشان کرد: در سه ماه آخر سال 91 نیز آموزش حدود 8 هزار نفر دیگر از گروه‎های هدف در همین حوزه با همکاری چند انجمن، سازمان و اداره انجام می‎شود و در کنار تمام این اقدامات، اخیراً واحد ارتقای اورژانس‏های بیمارستانی نیز در حوزه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با محوریت مدیریت حوادث و فوریت‏های پزشکی مشهد با هدف ارتقای کیفیت خدمات در تمام حلقه‏های زنجیره مراقبتی از لحظه بروز سانحه تا بیمارستان برای کاهش هر چه بیشتر مرگ و میر تصادفات ترافیکی آغاز به کار کرده است.

رئیس اورژانس مشهد فرهنگ‌سازی ایمنی را مشمول موضوع فرهنگ‏سازی، تدوین و پیاده‏سازی مقررات اجتماعی در حوزه سوانح و حوادث در تمامی مراحل قبل از بروز سانحه تا اقدامات توانبخشی مصدومین سوانح توصیف کرد و ادامه داد: مهم‌ترین و مؤثرترین کارکرد فرهنگ‏سازی به پیشگیری از بروز حوادث و سوانح و ارائه‏ اقدامات اولیه حیات‏بخش به مصدومان توسط آحاد جامعه بازمی‎گردد.

وی ادامه داد: در این راستا برنامه‏های آموزشی و فرهنگ‏سازی باید از نخستین سال‏های اجتماعی شدن فرزندان شروع شود و در تمامی سطوح جامعه گسترش یابد.

رئیس اورژانس مشهد یادآور شد: در این راستا تمام دستگاه‎های دولتی و نهادهای اجتماعی در برنامه‏ریزی و نهادینه‏سازی دخیل بوده و در بین آنها صدا و سیما و رسانه‏های همگانی دارای گسترده‏ترین شبکه‏ مخاطب عام در سطح جامعه هستند که پیشنهاد می‎شود مکانیسمی برای اختصاص بخشی از حجم برنامه‏های صدا و سیما به دستگاه‎های متولی ارائه آموزش شامل اورژانس و پلیس به صورت رایگان اختصاص یابد.

وفائی‌نژاد اصلاح ساختار شبکه اورژانس پیش بیمارستانی در جاده‎ها را یکی از مهم‌ترین مؤلفه‎های کاهش تلفات تصادفات خواند و گفت: این امر به لحاظ اصلاح استقرار پایگاه‎های قبلی و مکان‌سنجی مناسب پایگاه‎های جدید با توجه به نقاط حادثه‌خیز در برنامه پنجم می‎تواند بسیار مثمر‌ثمر باشد.

رئیس اورژانس مشهد افزود: بیمارستان رضوی با برگزاری این کنگره گام بزرگی را در راستای تبادل تجربیات در ارتباط با مسائل متعدد و مرتبط با تصادفات ایفا می‎کند و اطلاعات ارائه شده در این کنگره می‎تواند نقطه آغاز بسیاری از برنامه‎ریزی‎ها برای کاهش تصادفات باشد.

انتهای پیام/ز40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول