اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده سازمان بهداشت جهانی عنوان کرد

کنگره بین‌المللی ایمنی جاده‌ها نشان از تشریک مساعی در ایمنی جاده

خبرگزاری فارس: نماینده سازمان بهداشت جهانی گفت: برگزاری کنگره بین‌المللی ایمنی جاده‌ها به روشنی نشان از تعهد و تشریک مساعی در موضوع مهم ایمنی جاده، نه تنها در سطح ملی بلکه در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی دارد.

کنگره بین‌المللی ایمنی جاده‌ها نشان از  تشریک مساعی در ایمنی جاده

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد این پیام دقایقی پیش توسط دکتر جهان طاویلا نماینده سازمان بهداشت جهانی قرائت شد.

نماینده سازمان بهداشت جهانی گفت: اجازه بفرمایید از طرف آقای دکتر علا الوان، مدیر منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی دفتر منطقه‌ای شرق مدیترانه و خانم دکتر حیفا مادی، مدیر بخش ارتقا و بهبود سلامت دفتر منطقه‌ای شرق مدیترانه سازمان بهداشت جهانی، از بیمارستان رضوی و به ویژه جناب آقای دکتر سعید عبدالحسینی و آقای دکتر علی گرجی برای برگزاری این کنگره مهم برای دومین بار با همکاری سازمان بهداشت جهانی قدردانی کنم.

وی افزود: برگزاری این کنگره مهم به روشنی نشان از تعهد و تشریک مساعی در موضوع مهم ایمنی جاده، نه تنها در سطح ملی بلکه در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی دارد. به راستی امروز در کنار شما بودن موجب مباهات است.

نماینده سازمان بهداشت جهانی خاطر نشان کرد: امروز روشن شده که با پیشرفت‌های انسانی در خصوص مهار موضوعات مرتبط با سلامت دیگر نسل جوانتر، گروه سنی 15 تا 29 سال، با مرگ در اثر بیماری‌های عفونی به عنوان اولین علت مرگ روبه‌رو نیستند و در عوض سوانح جاده‌ای به عنوان اولین علت مرگ برای این گروه به حساب می‌آید.

وی افزود: پیشرفت‌های صنعتی و فناوری که توسط انسان صورت گرفته باعث بهبود تحرک و جابه‌جایی شده و علی‌رغم تسهیل در زندگی روزمره می‌تواند باعث ضرر زیاد به زندگی شود.

نماینده سازمان بهداشت جهانی خاطر نشان کرد: در جهان سالانه 1.2 میلیون نفر در اثر سوانح جاده‌ای جان خود را از دست داده و 50 میلیون نفر مجروح می‌شوند، که این عدد در جمع، جمعیت 5 شهر بزرگ دنیا را تشکیل می‌دهد. 90 درصد این مرگ‌ها در کشورهایی با درآمد کم و متوسط صورت می‌گیرد و پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2020 در صورت ادامه این روند مرگ در اثر سوانح جاده‌ای بالغ بر 1.9 میلیون نفر شود.

وی همچنین اظهار داشت: در دهه‌های اخیر در منطقه مدیترانه شرقی مرگ در اثر سوانح جاده‌ای تدریجاً افزایش پیدا کرده است. یافته‌های گزارش ایمنی جاده در سال 2009 نشان می‌دهد که متأسفانه در این منطقه و به علاوه منطقه آفریقا بالاترین میزان مرگ از سوانح جاده‌ای را در دنیا دارد که قربانیان آن از گروه جوان‌تر و تولیدکننده‌تر می‌باشد. سوانح جاده‌ای اولین علت مرگ را در گروه سنی 15 تا 29 سال دارد و این میزان در حال افزایش است. با توجه به اطلاعات به هنگام شده از گزارش جهانی بار، بیماری در سال 2004 انتظار می‌رود تا سال 2030 در منطقه مدیترانه شرقی مرگ در اثر سوانح جاده‌ای به سومین علت اصلی مرگ تبدیل شود.

طاویلا افزود: علاوه بر از دست دادن نیروی انسانی و هزینه‌های غیر مستقیم آن هزینه‌های مستقیم مرگ‌های جاده‌ای در کشورهای منطقه چشمگیر است. بانک جهانی تخمین می‌زند که هزینه آن در کشورهایی با درآمد کم و درآمد متوسط یک تا 2 درصد سالانه تولید ناخالص ملی آن کشور باشد. این امر فشار بسیار زیادی نه تنها بر خدمات بهداشت عمومی بلکه به طور مستقیم و غیر مستقیم بر هزینه‌های ملی وارد می‌کند.

نماینده سازمان بهداشت جهانی گفت: هنوز هم می‌توان سوانح جاده‌ای را پیشگیری نمود. راه‌حل‌ها و تمهیدات مستدل، مؤید موفقیت در خیلی از کشورهای دنیا شناخته شده و می‌توان به اجرا درآورد. به عنوان مثال استفاده از کمربند ایمنی می‌تواند باعث کاهش خطر مرگ و جراحت جدی و کشنده تا میزان 40 تا 65 درصد شود. همچنین استفاده صحیح از کلاه ایمنی می‌تواند باعث کاهش خطر مرگ به میزان 40 درصد و خطر جدی جراحت تا بیش از 70 درصد شود. این تمهیدات نه تنها پول بلکه زندگی را نجات می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد هزینه کردن یک دلار در صندلی ایمنی کودک و کلاه ایمنی دوچرخه‌سواران باعث ذخیره 29 دلار و هزینه مشابه آن در بهبود ایمنی جاده به افزایش 3 دلار اندوخته کمک می‌کند. ایمنی جاده می‌تواند با کوشش‌های هدفمند و مصممانه بسیاری از بخش‌های مختلف جامعه، اعم از دولتی و غیر دولتی محقق شود.

وی همچنین گفت: در این راستا سازمان بهداشت جهانی و همکارانش بی‌تفاوت ننشسته و در میان سایر اقدامات، قطعنامه‌ای اختصاصی در سال 2009 در کمیته منطقه دفتر مدیترانه شرقی به تصویب رسانده‌‌اند. این موضوع منعکس‌ کننده تعهد مشترک کشورهای عضو منطقه و دفتر منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی است تا با همکاری یکدیگر در عمل جاده‌هایمان را ایمن کنیم.

نماینده سازمان بهداشت جهانی افزود: این تعهدنامه در کنار دهه ایمنی جاده 2011 تا 2020 اهمیت بیشتری پیدا کرده است. برنامه جهانی برای دهه، گام‌های سازمان یافته‌ای را جهت ایمنی جاده به طور جامع مصور کرده است. در صورتی که تمامی کشورها این برنامه را به اجرا درآورند 50 میلیون جراحت و 5 میلیون مرگ در سراسر جهان در طول 10 سال پیشگیری خواهد شد.

وی گفت: سازمان بهداشت جهانی وفادارانه در جهت ارائه حمایت‌های فنی خود ایستاده است. باور ما این است که علی‌رغم اینکه جلب حمایت، تعهد و رهنمون می‌تواند باعث کنترل این موضوع در سطح کشوری و منطقه‌ای گردد، اما تنها در سطح کشوری است که می‌توان اقدامات واقعی را اجرا نمود. «کشورها» هستند که می‌توانند تفاوت‌های واقعی را به منصه ظهور رسانند.

طاویلا گفت: بدیهی است که این امر به تنهایی توسط سازمان جهانی بهداشت امکانپذیر نیست و تنها با مشارکت‌های بعدی با نقش‌آفرینان کلیدی کشوری، منطقه‌ای و جهانی محقق می‌شود. مشارکت با بیمارستان رضوی به عنوان نمونه خوب این موضوع است و امیدواریم در سال‌های آینده این همکاری مستحکم‌تر شود.

نماینده سازمان بهداشت جهانی افزود: همچنان استوار و با توجه به اینکه زندگی‌هایی که می‌تواند نجات یابد، خانواده‌هایی که عزیزانشان را از دست داده‌اند و جوامعی که تلاش در جهت ایمن‌تر کردن زندگی می‌کنند، اجازه بدهیم از این تریبون مهم همگی به طور جمعی پیمان ببندیم که در جهت توقف قاتل جاده‌هایمان تلاش کنیم. اجازه بدهید این جلسه تنها یک رخداد دو روزه نباشد بلکه تعهد در جهت التیام دردی مشترک و خدمت‌گزاری مخلصانه برای آینده‌ای بهتر باشیم.

شایان ذکر است؛ دومین کنگره بین‌المللی ایمنی جاده‌ها 25 تا 26 بهمن‌ ماه در بیمارستان فوق تخصصی رضوی مشهد در حال برگزاری است.

انتهای پیام/2302/ب30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول