اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست دبیرخانه کانون‌های مساجد استان یزد:

کانون‌های فرهنگی هنری مساجد ناشناخته مانده‌اند

خبرگزاری فارس: سرپرست دبیرخانه کانون‌های مساجد استان یزد یکی از مهم‌ترین مشکلات کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را ناشناخته ماندن آنها ذکر کرد.

کانون‌های فرهنگی هنری مساجد ناشناخته مانده‌اند

به گزارش خبرگزاری فارس از ابرکوه، محسن رستگاری در جمع مسئولان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد ابرکوه اظهار داشت: بزرگترین مشکل کانون‌ها، ناشناخته بودن آنهاست که برخورد با آنها را سلیقه‌ای کرده و این مشکل به ما به عنوان مسئولان بالادستی برمی‌گردد.

وی خاطرنشان کرد: حضور روحانی و برگزاری نماز جماعت، پیش‌نیاز هر مسجد است که از عهده ما خارج است و آن را به مسئولان مرتبط انعکاس می‌دهیم.

رستگاری افزود: روحانیون مساجد نقش ناظر بر فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را بر عهده دارند و عدم حضور آنان مشکلاتی را به وجود می‌آورد و گاهی برخی از کارهای فرهنگی با نیت خیر را به کارهای ضد فرهنگی تبدیل می‌کند.

رستگاری ادامه داد: بر اساس تقسیم کار شورای عالی انقلاب فرهنگی، ارشاد اسلامی متولی کار فرهنگی، اوقاف مسئول کارهای عمرانی و سازمان تبلیغات اسلامی نیز وظیفه تأمین روحانی مساجد را بر عهده دارد.

این مسئول اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که در امر فعالیت‌های فرهنگی در مساجد بروز می‌کند، بازی ندادن جوانان در اداره مساجد از یک سو و عدم احترام لازم به بزرگترها از سوی جوانان است و باید در این زمینه تعامل لازم برقرار شود.

وی ادامه داد: مسئولان کانون‌ها نیز باید در پی جذب جوانان و سپردن کار به آنها باشند تا جنبه مردمی بودن این فعالیت‌ها نمود بیشتری داشته باشد و انجام دادن کارها توسط یک نفر هنر به حساب نمی‌آید.

رستگاری در بحث مشکلات مادی عنوان شده توسط کانون‌ها ابراز داشت: نخستین هدف تشکیل دبیرخانه کانون‌ها، نظارت بوده است که متأسفانه به سمت حمایت سوق داده شده و ضعفی که در فعالیت‌های مساجد دیده می‌شود، دولتی شدن آنهاست در حالی که از صدر اسلام، مساجد به عنوان مهم‌ترین پایگاه‌های تصمیم‌گیری مردمی اداره شده‌اند.

وی افزود: دیگر موضوع در این حیطه آن است که کمک‌های مردمی به مساجد ساماندهی نمی‌شود در حالی که بیشتر این وجوه صرف ساخت و ساز و یا پخت غذا می‌شود و فعالیت‌های فرهنگی مساجد به عنوان زیرساخت‌های مورد نیاز به حاشیه رانده می‌شود و مدیریت صحیحی بر آن اعمال نمی‌شود.

رستگاری با اشاره به اینکه استان یزد حدود 2هزار مسجد و 500 کانون فرهنگی و هنری مسجد است، اظهار داشت: حمایت دبیرخانه شامل تمام مساجد و نه تنها مساجد دارای کانون است، اما به دلیل آنکه تقسیم بودجه‌های کشور بر اساس تعداد کانون‌هاست، برای افزایش این کانون‌ها تلاش می‌کنیم.

در این جلسه مسئولان کانون‌های مساجد شهرستان ابرکوه نیز به بیان مشکلات و دیدگاه‌های خود پرداختند.

تلاش‌هایی که برای گرفتن مجوز یک نشریه برای یکی از کانون‌ها به نتیجه نرسیده است، لزوم تلاش برای مورد اعتماد قرار گرفتن نزد مردم، مشکل نبود امام جماعت، عدم توجه به کانون‌هایی که پشتوانه مردمی ندارند و عدم توجه به بانوان در برنامه‌های کانون‌ها، برخی از موارد مطرح شده بود.

لزوم استفاده بهینه از سایت دبیرخانه کانون مساجد استان یزد، اعلام همکاری کانون فرهنگی و هنری مسجد امام حسین(ع) ابرکوه برای همکاری با دیگر کانون‌ها و مراکز فرهنگی شهرستان از دیگر مباحث عنوان شده در این جلسه بود.

انتهای پیام/2464/غ30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول