اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

زیرگذر گچساران در گذر فارس

جراحی بزرگ عمرانی، گچساران هنوز بی‌هوش است

خبرگزاری فارس: پروژه زیرگذر گچساران که می‌توان آن‌را جراحی بزرگ عمرانی این شهرستان نامید، امروز به یکی از نگرانی‌های اصلی مردم و مسئولان تبدیل شده است.

جراحی بزرگ عمرانی، گچساران هنوز بی‌هوش است

به گزارش خبرگزاری فارس از گچساران، سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان و دوئل نظرات مخالفان، موافقان و برخی کارشناسان و مسئولان شهری گچساران، پروژه زیرگذر این شهرستان با هدف کاهش حجم ترافیک و تصادفات در مرکز شهر، با اعتباری افزون بر هفتاد میلیارد ریال از محل اعتبارات شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در دی‌ماه 89 کلنگ‌زنی و در فروردین 90 عملیات اجرایی آن به طور رسمی آغاز شد.

پروژه زیرگذر گچساران که می‌توان آن‌را جراحی بزرگ عمرانی این شهرستان نامید، توسط شرکت زیدون‌کوش به مدیرعاملی نصرالله خادمی یکی از بزرگترین پیمانکاران منطقه جنوب کشور و با کارفرمایی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران عملیاتی شد و با وجود تمامی نگرانی‌ها و مخالفت‌ها نوید تحولی بزرگ در عرصه عمرانی به ویژه زیباسازی و مبلمان شهری گچساران را به شهروندان این شهرستان داد.

عملیات اجرایی و جراحی بزرگ عمرانی زیرگذر گچساران که دیروز و امروز مخالفان زیادی را به واکنش واداشته است در میانه راه به مشکلات و موانع پیش‌بینی نشده‌ای از جمله کابل‌های برق، تأسیسات گاز، آب و فیبر نوری مخابرات برخورد کرد که این موانع عملا سبب کندی روند پیشرفت پروژه و اتلاف زمانی نگران‌کننده در ادامه کار شد.

 

عملیات اجرایی زیرگذر گچساران

با کشیده شدن ترمز عملیات اجرایی زیرگذر، عکس‌العمل مسئولان استانی و شهرستانی از جمله اکبر نیکزاد استاندار سابق کهگیلویه و بویراحمد، سید اکبر علیزاده فرماندار وقت گچساران و رؤسای ادارات خدمات‌رسان آغاز شد و این تنش‌ها نیز زمان زیادی را از تکمیل این پروژه گرفت و پیمانکار طرح را در سردرگمی و بلاتکلیفی قرار داد.

تقاضای دریافت اعتبار برای برطرف کردن موانع زیرگذر گچساران از سوی ادارات خدمات‌رسان سبب بروز کنش و واکنش‌های زیادی شد و نیکزاد استاندار وقت را به تشکیل جلسات متعددی با مسئولان و مدیران ادارات خدمات‌رسان گچساران وادار کرد اما روند ناامید کننده جلسات و تقاضای ادارات خدمات‌رسان از جمله مخابرات سبب واکنش تند و غیرکارشناسی نیکزاد در برطرف کردن این مانع مهم شد.

استاندار سابق کهگیلویه و بویراحمد در اقدامی غیرکارشناسی و احساسی از سید اکبر علیزاده خواست تا در صورت برطرف نکردن مشکل فیبرهای نوری توسط مخابرات طی یک هفته، به وسیله بولدوزر فیبرهای نوری را جمع‌آوری کند و مانع اصلی زیرگذر برطرف شود و البته وی بعدها در مراسم تودیع و معارفه فرمانداران سابق و جدید گچساران به تصمیم غیرکارشناسی خود اعتراف کرد، اعترافی که نشان داد موانعی جدی‌تر و فراتر از پیش‌بینی‌های صورت گرفته در میان است.

نیکزاد رفت و گچساران را با زیرگذری نیمه‌کاره، مبلمانی آشفته و نامطلوب به سید حسین صابری استاندار کنونی کهگیلویه و بویراحمد واگذار کرد.

 

عملیات اجرایی زیرگذر گچساران

وضعیت نگران‌کننده زیرگذر گچساران دیگر مسئولان را نیز به واکنش واداشت و در این میان غلامرضا تاج‌گردون نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی از جمله شاخص‌ترین معترضان به روند کند این پروژه بود.

تاج‌گردون پیمانکار پروژه را مورد انتقاد خود قرار داد که اگر قادر به کار کردن نیستید، رسما موضع خود را اعلام کنید.

وی در ادامه از خلعیت و اعلام جانشین برای پیمانکار زیرگذر سخن به میان آورد و اوج نگرانی خود را از روند نامطلوب پیشرفت زیرگذر اعلام کرد.

بالاخره با همکاری تعامل و تلاش مسئولان استانی و شهرستانی موانع پیش‌بینی نشده زیرگذر گچساران در پروسه زمانی زیادی برطرف شد تا روند اجرایی زیرگذر شتابی مجدد بگیرد اما در این میان مردم و شهرستانی که مهم‌ترین و اصلی‌ترین راه ارتباطی و تردد آن با اجرای پروژه‌ای به نام زیرگذر جراحی شده بود، در وضعیت نگران‌کننده و نامناسبی قرار گرفته و با مشکلاتی زیادی روبرو شدند.

حالا دیگر مشکلات ادارات خدمات‌رسان برطرف شده اما انگار خبرهایی جدیدی به گوش می‌رسد و این بار مانعی پیش‌بینی نشده از اعماق زیرگذر فوران کرده است.

سید حسین صابری استاندار کهگیلویه و بویراحمد در آخرین مصاحبه خود با خبرنگار فارس گچساران در این زمینه می‌گوید: موانع ابتدایی زیرگذر و آب‌های زیر ‌سطحی که به سادگی قابل رؤیت و برآورد نبود، سبب کندی در روند اجرای زیرگذر شده و هزینه پروژه را فوق‌العاده بالا برده است.

صابری زیرگذر را یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین پروژه‌های عمرانی می‌داند و از شش بار بازدید خود از این پروژه سخن می‌گوید و ادامه می‌دهد: در راستای تسهیل در تکمیل زیرگذر گچساران از همه تجربه خود و دوستانی که در این راستا دارای تجربه بودند استفاده شده و برای پیگیری و بررسی عملکرد و روند اجرای پروژه، افزون بر شش بار از این پروژه بازدید به عمل آمده است.

وی از تشکیل جلسات متعددی در گچساران و مرکز استان می‌گوید و از به درازا کشیده شدن زیرگذر حرف می‌زند، صابری تصریح می‌کند: بروز برخی مسائل و موانع غیر قابل پیش‌بینی از جمله وجود تأسیسات آب، نفت، گاز، فاضلاب، فیبر نوری مخابرات و آب‌های زیر‌سطحی که به سادگی قابل رؤیت و برآورد نبود، سبب کندی در روند اجرای زیرگذر شده و هزینه پروژه را فوق‌العاده بالا برده است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد موانع پیش روی زیرگذر گچساران را سبب طولانی شدن مدت زمان تکمیل می‌داند و از نگرانی خود در زمینه گلایه‌های مردمی می‌گوید: موانع به جود آمده در زیرگذر سبب بروز گلایه‌های مردمی شده و گلایه‌های مردمی نیز سبب برگزاری جلسات فوق‌العاده در راستای برطرف کردن موانع و سرعت بخشیدن به کار شده است.

وی از تشکیل تازه‌ترین جلسه اضطراری در زمینه رفع موانع و پیشرفت کاری زیرگذر گچساران در محل فرمانداری این شهرستان با حضور فرماندار، شهردار و اعضای شورای اسلامی دوگنبدان، مدیرعامل شرکت نفت گچساران، پیمانکار پروژه و ناظر پروژه خبر می‌دهد و درباره نتایج این جلسه عنوان می‌کند:در ادامه افراد حاضر در این جلسه به ارائه نظرات و پیشنهادات خود پرداخته و با توجه به ابعاد مختلف قضیه مقرر شد که کارفرما و مشاور وی با انجام هماهنگی‌های لازم، با دقت، سرعت و رعایت کیفیت فعلی و آینده مسیر از نظر استحکام، انتقال آب‌های زیر سطحی، تردد تالاب‌های زیر سطحی، تردد ایمن شهروندان در طول مسیر، تردد، عبور و مرور سریع خودروهای که از زیرگذر عبور می‌کنند به جمع‌بندی و نتیجه نهایی دست پیدا کنند.

پیمانکار پروژه زیرگذر گچساران در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در گچساران می‌گوید: چیزی برای پنهان کردن ندارم و همیشه حرفهایم را شفاف زده‌ام.

نصرالله خادمی ادامه می‌دهد: تا 11 ماه دیگر زیرگذر گچساران را تحویل می‌دهم اما در شرایطی که مشکل آب‌های زیر سطحی این پروژه برطرف شود.

 

عملیات اجرایی زیرگذر گچساران

وی در پاسخ به خبرنگار فارس مبنی بر اینکه اگر مشکل آب‌های زیر سطحی برطرف نشود، وضعیت زیرگذر چه می‌شود، تصریح می‌کند: کارشناسان شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در حال بررسی و مهندسی این مشکل هستند و انشاءالله که صد در صد حل می‌شود اما اگر مشکل آب‌های زیر سطحی برطرف نشود وضعیت زیرگذر برای همیشه به همین شکل باقی خواهد ماند.

خادمی مدعی است که تا کنون 65 درصد از کار  به اتمام رسیده است و تأکید می‌کند تا 11 ماه دیگر زیرگذر آماده بهره‌برداری است اما اگر آب‌های زیر سطحی حل نشود تکلیف چیست چه کسی پاسخگوی معضلات و مشکلات پروژه‌ای کارشناسی نشده بام نفتی و قلب نفتی ایران است.

چیزی به فرارسیدن روزهای تعطیلات نوروزی باقی نمانده است و گچساران هنوز در زیر بزرگترین جراحی عمرانی تاریخ این شهرستان بی‌هوش مانده است.

وضعیت فعلی پروژه زیرگذر گچساران به هیچ عنوان مطلوب و پذیرفتنی نیست، پروژه در جایی آغاز و راکد مانده که مهم‌ترین و اصلی‌ترین محل تردد، عبور و مرور مردم، خودروها و در فصل تعطیلات محل عبور و تردد مسافران زیادی از سراسر کشور به شهرهای جنوبی کشور است.

مبلمان و فضای فعلی زیرگذر، گچساران را به شهرستانی معطل و درگیر تبدیل کرده و به نظر می‌رسد چاره کار شعار و وقت‌کشی نباشد.

مهران اکبری یکی از بازاریان گچسارانی با انتقاد از وضعیت کنونی زیرگذر می‌گوید: به نظر من نیازی به احداث زیرگذر نبود و وضعیت قبلی قابل تحمل‌تر از شرایط فعلی است.

وی ادامه می‌دهد: گچساران به شهرهای جنگ‌زده شبیه شده و این وضعیت قابل قبول نیست.

مهوش بارانی خانه‌دار می‌گوید: همان وضعیت قبلی بهتر بود، من نمی‌دانم این تصمیم بر چه اساسی و توسط چه کسانی گرفته شده و فکر نمی‌کنم که تا چند سال دیگر هم این پروژه به اتمام برسد.

وی ادامه می‌دهد: ببینید با گچساران چه کرده‌اند به نظر شما این شرایط زیبنده شهرستانی که آن را قلب نفتی ایران می‌گویند، است.

بارانی تصریح می‌کند: باور کنید آشنایان و اقوام من که به گچساران سفر کرده‌اند از وضعیت کنونی تعجب کرده‌اند و نظرشان این است که گچساران شهری طلسم‌شده است زیرا با این همه منابع عظیم نفت و گذشت 34 سال از پیروزی انقلاب اسلامی وضعیت کنونی قابل درک نیست.

لیلا مهدی‌پور دانشجو معتقد است: گچساران در شرایط کنونی وضعیتی اسفناک دارد و زیرگذر نیز معضلی دیگر افزون بر مشکلات این شهرستان است.

وی از مسئولان و نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی خواست تا در رفع مشکلات شهری از جمله زیرگذر لیاقت گچساران را در نظر بگیرند زیرا لیاقت قلب نفتی ایران وضعیت فعلی نیست.

=============

گزارش از کورش رضائی

=============

انتهای پیام/82014/ی40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول