اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس:

ساخت وسیله نقلیه استاندارد در مجامع دانشگاهی و پژوهشی ضرورت دارد

خبرگزاری فارس: رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: طراحی و ساخت وسیله نقلیه استاندارد در مجامع دانشگاهی و پژوهشی امری ضروری بوده و باید به آن توجه ویژه شود.

ساخت وسیله نقلیه استاندارد در مجامع دانشگاهی و پژوهشی ضرورت دارد

عبدالرضا عزیزی در آستانه برگزاری دومین کنگره بین‌المللی ایمنی جاده‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار کرد: عوامل مؤثر در تصادفات در پنج گروه عامل انسانی، وسیله نقلیه، مسیر، محیط و قوانین قرار می‌گیرد.

وی افزود: موضوع مهم کیفیت این پنج مؤلفه است که به عنوان یک اصل در تعیین سطح ایمنی باید مورد نظر قرار گرفته شود و این امر قواعد و قوانین و نحوه ارتباط بین هر یک از موارد دیگر را تعیین می‌کند.

عزیزی با بیان اینکه عامل انسانی مهم‌ترین عامل تعیین سطح ایمنی است، خاطر نشان کرد: عامل انسانی به عنوان هدایت‌گر وسیله نقلیه و زیرعامل محیطی در تغییر شاخص‌های سطح ایمنی مؤثر است.

وی تصریح کرد: بنابراین آموزش رانندگان به شکلی که رعایت قواعد و مقررات مد نظر باشد باید به عنوان یکی از مهم‌ترین سیاست‌های افزایش ایمنی در نظر گرفته شود.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: آموزش افراد جامعه و افزایش سطح فرهنگ عبور و مرور نیز به عنوان زیر عامل تأثیر‌گذار محیطی در افزایش سطح ایمنی جاده‌ها بسیار مهم و ضروری است.

عزیزی افزود: آموزش باید تمام جنبه‌های دخیل در این فرآیند را مد نظر قرار دهد تا نتیجه آن به افزایش شاخص سطح ایمنی منجر شود، بر این اساس مسیر حرکت نیز به عنوان یکی از حلقه‌های تأثیرگذار در سطح ایمنی محسوب می‌شود؛ البته رعایت قواعد و مقررات در طراحی و ساخت مسیر اهمیت بسزایی دارد و توجه به آموزش برای طراحان و سازندگان اهمیت زیادی دارد.

وی افزود: البته این آموزش از جنس آموزش همگانی نبوده و به صورت تخصصی به کارشناسان و سازندگان مسیر ارائه می‌شود اما پیاده‌سازی این آموزش‌ها نباید مورد کم توجهی قرار گیرد.

عزیزی تاکید کرد: بدون شک درصد بالایی از تصادفات مرتبط با مشکلات مسیر است که در واقع آموزش‌های تخصصی طراحی و ساخت در آن نادیده گرفته شده‌اند.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی آموزش در بحث طراحی و ساخت وسیله نقلیه در مجامع دانشگاهی و پژوهشی را امری ضروری توصیف کرد و ادامه داد: دقت در طراحی و ساخت وسایل نقلیه می‌تواند در افزایش شاخص سطح ایمنی یکی دیگر از مؤلفه‌های مهم ذکر شود البته فرآیند پیچیده‌ای مثل تصادف یا سانحه را بدون آموزش نمی‌توان متوقف یا کند کرد.

عزیزی خاطر نشان کرد: آموزش باید به تغییر رفتار در رانندگی منجر شود و باید رفتارهای غیرمنطقی توسط قوانین و مقررات پیگیری شود؛ همین طور رفتار منطقی نیز توسط مجریان و نظارت‌کنندگان قوانین مقررات رانندگی مورد تشویق قرار گرفته شود.

وی یادآور شد: هر چه قوانین بتوانند کیفیت عوامل مؤثر در فرآیند ایمنی را تحت کنترل بگیرند بدون شک شاخص سطح ایمنی افزایش پیدا می‌کند.

گفتنی است دومین کنگره بین‌المللی ایمنی جاده‌ها 25 و 26 بهمن ماه امسال در بیمارستان فوق تخصصی رضوی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/70003/ت40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول