اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به دنبال حادثه گازگرفتگی 5 زائر اهوازی

اهدای اعضای جوان اهوازی جان 2 بانوی مشهدی و شاهرودی را نجات داد

خبرگزاری فارس: مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: دو کلیه جوان اهوازی زائر امام رضا(ع) به دو بانوی خراسانی و سمنانی، جانی دوباره بخشید.

اهدای اعضای جوان اهوازی جان 2 بانوی مشهدی و شاهرودی را نجات داد

ابراهیم خالقی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: کلیه‌های جوان 24 ساله اهوازی با موفقیت به دو بانوی خراسانی و سمنانی پیوند زده شد.

وی گفت: کلیه‌های مرحوم اصغر فرخی در مرکز دیالیز و پیوند اعضای منتصریه دانشگاه علوم پزشکی مشهد به یک بانوی 43 ساله مشهدی و یک بانوی 32 ساله شاهرودی با موفقیت پیوند زده شد و این دو بیمار را از دیالیز شدن نجات داد.

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه بانوی مشهدی از سال 1386 دیالیز می‌شد، ادامه داد: بانوی شاهرودی نیز از دو سال و نیم پیش دیالیز می‌شد و در انتظار پیوند کلیه بود.

*اعضای دیگر در راه پیوند

وی خاطرنشان کرد: کبد، قرنیه‌ها و پوست این جوان اهوازی برای پیوند به بیمارستان‌های دیگر مشهد و شیراز منتقل شد.

خالقی تصریح کرد: خانواده مرحوم، روز یکشنبه برای پیوند اعضا، رضایت خود را اعلام کرده بودند؛ پس از انجام مراحل قانونی و نهایی تأیید مرگ مغزی و تکمیل پروسه پیوند اعضا این کار انجام شد.

وی تصمیم‌گیری در این شرایط را برای خانواده‌ها خیلی دشوار توصیف کرد و گفت: باید توسط رسانه‌ها، درباره پیوند اعضای افراد مرگ مغزی شده به مردم اطلاع‌رسانی بیشتری شود.

*دقیق‌ترین پروتکول‌های اعلام مرگ مغزی

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه عنوان کرد: هم‌اکنون اهدای عضو در بین مردم به یک امر خداپسندانه تبدیل شده است و بین 50 تا 60 درصد خانواده‌هایی که عزیزانشان مرگ مغزی می‌شوند، جهت اهدا و پیوند اعضا رضایت می‌دهند.

وی یکی از موارد سخت‌گیری خانواده‌ها برای رضایت از اهدای عضو را اطمینان از مرگ مغزی بیمار عنوان کرد و گفت: ایران یکی از دقیق‌ترین پروتکول‌های اعلام مرگ مغزی در جهان را دارد.

خالقی تأیید گروه پزشکان متخصص برای اعلام مرگ مغزی را یکی از شرایط آن عنوان و خاطرنشان کرد: این پزشکان شامل پزشک متخصص مغز و اعصاب، پزشک متخصص جراحی مغز و اعصاب، پزشک متخصص داخلی و پزشک متخصص بیهوشی هستند که در دو نوبت در 24 ساعت بیمار را به صورت جداگانه معاینه و نتایج معاینات خود را در برگه‌های مخصوص درج می‌کنند.

این پزشک مشهدی ابراز داشت: این پزشکان برای تأیید مرگ مغزی افراد از سوی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حکم ویژه دارند.

*تأیید مدیرکل پزشکی قانونی/ کارهای پزشکان جداگانه انجام می شود

وی با بیان پزشکی قانونی بر تمام مراحل معاینات و تأیید مرگ مغزی نظارت دارد، افزود: مدیرکل پزشکی قانونی و یا نماینده وی، آخرین فردی است که فرایند تأیید مرگ مغزی را پس از معاینه شخص به تأیید نهایی می‌رساند.

خالقی ادامه داد: همچنین در مدت 24 ساعت دو بار نوار مغز از فرد مرگ مغزی شده گرفته می‌شود که باید هر دو نوبت خط صاف (ایزوالکتریک) باشد.

*تصادف شایع‌ترین علت مرگ مغزی در ایران

وی علت شایع مرگ مغزی در ایران را تصادفات اعلام کرد و گفت: البته وارد آمدن ضربه شدید به سر، سقوط از ارتفاع، غرق شدن در آب، مسمومیت‌ها، خونریزی‌های داخلی مغز، سکته مغزی و تومورهای مغزی از دیگر عوامل دچار شدن فرد به مرگ مغزی هستند.

مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با درخواست از رسانه‌ها جهت آگاهی‌بخشی در خصوص طی کردن پروسه اعلام مرگ مغزی بیمار در ایران اظهار امیدواری کرد که روزی فرا رسد که تمام بیماران مرگ مغزی با رضایت خانواده‌هایشان به اهدای عضو برسند و هیچ فردی که دچار مرگ مغزی شده، اعضای بدنش دفن نشود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، اصغر فرخی تنها بازمانده حادثه گازگرفتگی پنج زائر اهوازی در مشهد بود که دچار مرگ مغزی شده بود و با رضایت پدر و مادرش اعضای بدنش به شش بیمار اهدا شد.

انتهای پیام/ 72001/ذ40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول