اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر گروه بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز خبر داد

کاهش مرگ و میر در اثر گازگرفتگی در فارس

خبرگزاری فارس: مدیر گروه بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در هشت ماهه نخست سال گذشته 21 نفر در این استان بر اثر گازگرفتگی جان خود را از دست دادند که در مدت مشابه سال جاری به 11 نفر کاهش یافته است.

کاهش مرگ و میر در اثر گازگرفتگی در فارس

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، بهمن ناظم‌زادگان بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برای پیشگیری از گازگرفتگی ناشی از احتراق گاز منواکسید کربن در 10 شهر کشور طرح جامعه ایمن اجرا شده که در شش شهر آباده، خرمبید، اقلید، فراشبند، نی ریز و ارسنجان در استان فارس به مرحله اجرا درآمده است.

وی خاطرنشان کرد: برای مقابله با مرگ و میر و آسیب‌های وارده ناشی از استفاده از وسائل گرمایشی غیراستاندارد و استنشاق گاز منواکسید کربن، از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با همکاری دستگاه‌های اجرایی استان فارس آموزش‌های کوتاه و بلندمدت به شهروندان و مراکز آموزشی انجام شده است.

معاون مرکز فوریت‌های پزشکی استان فارس در ادامه این نشست طی سخنانی تصریح کرد: استفاده از وسائل گرمایشی غیراستاندارد و رعایت نکردن نکات امینی در نصب و راه‌اندازی بخاری و شومینه منجر به انتشار گاز سمی و در نتیجه علائم سردرد، سرگیجه، حالت تهوع، خمیازه کشیدن، خواب‌آلودگی، ضعف، سستی، تنگی نفس، کاهش قدرت عضلانی، کبودی انگشتان و کاهش سطح هوشیاری می‌شود.

فرشاد فلاحتی بیان داشت: در راستای کمک به مصدومان و حادثه‌دیدگان ناشی از گاز سمی، تعداد ماموریت‌های اورژانس فوریت‌های پزشکی در شهرستان شیراز در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال جاری از 122 مورد به 123 و درمان در محل از 90 به 91 مورد رسیده است.

وی در ادامه از اجرای طرح «بها» یا «بسیج هماهنگی» در واحد آموزشی مرکز فوریت‌های پزشکی استان فارس خبر داد و افزود: در اجرای این طرح، آموزش‌های لازم در قالب کمک‌های اولیه و راه‌های پیشگیری و مقابله با گاز منواکسید کربن به جامعه هدف ارائه می‌شود.

رئیس اداره ایمنی و آتش‌نشانی شرکت گاز فارس نیز در این نشست اذعان داشت: بیش از 98 درصد شهرستان‌های استان فارس از گاز طبیعی بهره‌مند هستند و تمام سوخت‌های هیدروکربنی در اثر سوخت ناقص گاز منواکسید کربن تولید می‌شود.

محمود زارعی خاطرنشان کرد: برای سلامتی شهروندان استفاده از بخاری در فضاهای بسته مدارس، آموزشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی غیرمجاز اعلام شده است چراکه خطر گازگرفتگی را تشدید می‌کند.

انتهای پیام/2448/ن20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول