اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون امور زائران استاندار قم:

20 میلیون زائر با 10 هزار تخت اقامت همخوانی ندارد / تقویم مناسبت‌ها تدوین شد

خبرگزاری فارس: معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم مسافرت 20 میلیون زائر را با 10 هزار تخت اقامت متناسب ندانست و تصریح کرد: باید افزایش مدت اقامت زائران با توسعه زیرساخت‌ها مورد توجه قرار گیرد.

20 میلیون زائر با 10 هزار تخت اقامت همخوانی ندارد / تقویم مناسبت‌ها تدوین شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، محسن محرری چهارشنبه شب در جلسه ستاد دائمی تسهیلات زائرین استان که در تالار معصومیه استانداری قم برگزار شد، ضمن تبریک فرا رسیدن ایام دهه مبارک فجر اظهار کرد: این ستاد در گذشته به صورت مناسبتی تشکیل می‌شد و ستاد ویژه ایام نوروز نیز در اسفند ماه شکل می‌گرفت اما اکنون با تشکیل ستاد تسهیلات زائرین، این جلسات دو ماه یک بار برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به تشکیل معاونت هماهنگی امور زائرین گفت: این معاونت برای نخستین بار در قم به استناد ماده 12 قانون برنامه ایجاد شده است.

معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم با تاکید بر اینکه در مرحله ابتدایی تشکیل این معاونت هستیم، تصریح کرد: در این مرحله علاوه بر تجهیز و راه‌اندازی، در حد نیاز به شناسایی ظرفیت‌ها و محدودیت‌ها پرداخته‌ایم.

* تشکیل سه کمیته تخصصی در معاونت هماهنگی امور زائران

محرری با اشاره به اینکه سه کمیته تخصصی فرهنگی، رفاهی و زائران غیر ایرانی تشکیل شده است، اضافه کرد: با 14 نهاد اجرایی ارتباط برقرار کرده و بیش از 80 نشست برای بررسی محدودیت‌ها و مشکلات برگزار شده است.

وی با تاکید بر اینکه تقویم مناسبت‌ها تدوین شده است، تصریح کرد: 18 مناسبت ملی و مذهبی در قم وجود دارد که به این ترتیب حجم زائران درجه‌بندی شده است.

معاون هماهنگی امور زائران استاندار قم با اشاره به اینکه سه مورد بازدید میدانی صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: متناسب با حجم زائران برنامه‌ریزی‌های مختلفی در هر مناسبت انجام خواهد شد.

* تعامل برای جلوگیری از موازی‌کاری 

محرری با تاکید بر اینکه راهکارهای جذب منابع را پیگیری کرده‌ایم، اظهار کرد: ارتباط با دستگاه‌های اجرایی در راستای پیوند و انسجام صورت گرفته است تا از مشکلات به‌وجود آمده در موازی‌کاری جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه اطلاعات و سوابق افراد برای کمک به این معاونت جمع‌آوری شده است، تصریح کرد: مطالعات راهبردی به طور مقدماتی بررسی شده است. 

* اجرای برنامه‌های ویژه در سالروز ورود حضرت معصومه(س)

معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم با اشاره به اینکه ستاد تسهیلات زائران برای ایام پایانی ماه صفر برنامه‌های خوبی را پیش‌بینی کرد افزود: همچنین برنامه‌های این ستاد از سالروز ورود حضرت معصومه(س) به قم تا سالروز رحلت این بانوی بزرگوار به مدت 17 روز هماهنگ شده است.

محرری با تاکید بر اینکه قم ظرفیت ارزشمندی در مورد زیارت دارد اضافه کرد: این استان با توجه به علاقه خاص مردم ایران به دومین قطب زیارتی کشور تبدیل شده است.

* حضور سالانه یک میلیون زائر غیر ایرانی

وی با اشاره به اینکه قم ام‌القرا و خاستگاه انقلاب اسلامی است، تصریح کرد: این عوامل موجب شده است تا سالانه یک میلیون زائر غیرایرانی در قم حضور یابند.

معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم با تاکید بر اینکه 180 امامزاده در استان مرقد دارند که این اماکن کانون توجه و زیارت زائران است اظهار کرد: در خصوص ساماندهی مسائل مربوط به امامزادگان باید برنامه‌هایی پیش‌بینی شود.

محرری با اشاره به اینکه قم پایتخت فکری و علمی جهان تشیع است، تصریح کرد: این استان دومین مرکز چاپ و انتشار کتاب و نخستین مرکز تولید نرم‌افزارهای علوم اسلامی است.

* سفر 40 میلیون نفر به قم در کمتر از چهار ساعت

وی با تاکید بر اینکه 20 میلیون زائر سالانه به قم سفر می‌کنند و می‌توانیم پذیرایی از زائران را به دو برابر برسانیم، خاطرنشان کرد: حدود 40 میلیون نفر از جمعیت ایران در فاصله حداکثر چهار ساعت می‌توانند خود را به قم برسانند و این ویژگی تنها منحصر به این شهر زیارتی است.

معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم با اشاره به اینکه ایجاد شهر فرودگاهی و توسعه زیرساخت‌ها موجب افزایش ظرفیت جذب فعالان اقتصادی و ارتقای خدمات گردشگری می‌شود، تصریح کرد: ناهماهنگی و تداخل وظایف، کمبود آمار و اطلاعات، کمبود نیازسنجی و نظرسنجی از مشکلات استان در این زمینه است.

* مشکلات زائران باید رفع شود

محرری مسافرت 20 میلیون زائر را با 10 هزار تخت اقامت متناسب ندانست و تصریح کرد: باید افزایش مدت اقامت زائران با توسعه زیرساخت‌ها مورد توجه قرار گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود مهم‌ترین مشکلات بخش زائران در استان را عدم ساماندهی استراحتگاه‌های موقت، ترافیک و کمبود پارکینگ، کمبود سرویس‌های بهداشتی، گرمابه، وضوخانه و فروشگاه خدماتی عنوان کرد.

* رشد 27 درصدی حضور مسافران نوروزی در قم

معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم در پایان تصریح کرد: در نوروز سال جاری 2 میلیون و 200 هزار خودرو وارد شهر قم شده‌اند که نسبت به سال گذشته 27 درصد رشد داشته است.

انتهای پیام/78008/غ40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول