اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول گروه برنامه CBR در سازمان بهزیستی اعلام کرد

تا دو سال دیگر تمام معلولین در روستاهای کشور شناسایی می‎شوند

خبرگزاری فارس: مسئول گروه برنامه‌ سی‌بی‌آر سازمان بهزیستی گفت: تمام اعتبارات برنامه‌ی سی‌بی‌آر تا پایان سال تخصیص می‌یابد و تا دو سال دیگر بانک اطلاعات معلولین روستایی کامل می‎شود.

تا دو سال دیگر تمام معلولین در روستاهای کشور شناسایی می‎شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد و به نقل از روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان خراسان‎رضوی، محسن ایروانی در حاشیه بازدید از روستاهای شهرستان رشتخوار اظهار داشت: در سه ماه گذشته، به دلیل شرایط خاص کشور، وقفه‌ای در بودجه‌ برنامه‌ سی‌بی‌آر ایجاد شد اما با تثبیت شرایط بودجه‌ای، تمام 6 میلیارد تومان اعتبار برنامه سی‌بی‌آر تامین و علاوه بر آن یک میلیارد تومان از محل اعتبارات توانمندسازی وزارت رفاه نیز به این برنامه اختصاص می‌یابد.

وی افزود: تاکنون 340 هزار معلول در 25 هزار روستای کشور شناسایی شده‌اند که پیش از اجرای این برنامه، هیچگونه خدماتی دریافت نمی‌کردند.

ایروانی با بیان اینکه 10 سال از اجرای این برنامه می‌گذرد گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های بهزیستی، پوشش فعلی روستاهای کشور در این برنامه که 67 درصد است تا پایان سال 1393 به 100 درصد می‌رسد و به عبارت دیگر در دو سال آینده، تمام معلولین در کل روستاهای کشور شناسایی خواهند شد و می‌توانیم یک بانک جامع اطلاعات آماری از معلولین کشور در دست داشته باشیم که دقیق و کارشناسی شده است و به صورت مستمر توسط تسهیل‎گران پایش می‌شود.

مسؤول گروه برنامه‌ سی‌بی‌آر سازمان بهزیستی تصریح کرد: اجرای برنامه در شهرستان‌های دور از مرکز نیز به خوبی جریان دارد، اما یکی از مشکلات شهرستان‌ها و روستاها، عدم همکاری مطلوب بهورزان با شورای سی‌بی‌آر در برخی روستاها است که این مشکل طی تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌های وزارت کشور منعقد گردیده، حل شده است.

وی تأکید کرد: چون وزارت بهداشت و درمان همکاری لازم را در این زمینه ندارد، ما در شهرستان‌ها با فرمانداری‌ها هماهنگ می‌کنیم تا نهادهای تحت پوشش دهیاران در روستاها از جمله بهورزان، همکاری مناسب‌تری با برنامه داشته باشند، زیرا نتایج این طرح، برای کل کشور و مردم ارزشمند است و تمام مردم روستا از آن بهره‌مند می‌شوند.

ایروانی با بیان اینکه برخی مسئولین و کارشناسان در بهزیستی هنوز عمق برنامه‌ سی‌بی‌آر را درک نکرده‌اند، گفت: تمام فعالیت‌ها و امور این برنامه باید به شوراهای سی‌بی‌آر واگذار شود، حتی اگر در برخی موارد خطاهای اجرایی نیز دیده شود، زیرا هدف از اجرای این برنامه، واگذاری کامل کارها به مردم و شوراهای سی‌بی‌آر است.

وی گفت: خیرین، دهیاران، شوراهای اسلامی و مردم روستاها همکاری بسیار خوبی در اجرای این طرح دارند و این همکاری به اندازه‌ای خوب و عالی است که نتایج اجرای این برنامه در کشور، تمام کشورهای منطقه‌ آسیا و اقیانوسیه را شگفت‌زده کرده است.

مسئول گروه برنامه‌ی سی‌بی‌آر سازمان بهزیستی با یادآوری اینکه جایگاه ایران در اجلاس جهانی سی‌بی‌آر 2012 در هندوستان از نظر سهم پذیرش مقالات، مقام پنجم جهان بود گفت: در کنفرانس منطقه‌ای مالزی نیز که سال گذشته برگزار گردید، پیشرفت‌های ایران در زمینه‌ برنامه‌ سی‌بی‌آر، از تمام کشورهای عضو بیشتر بود، به طوری که نماینده‌ ایران پس از ارائه‌ گزارش، حدود یک ساعت در پشت تریبون بود و به سؤالات نمایندگان سایر کشورها که درباره‌ چگونگی اجرای طرح در این سطح گسترده بود، پاسخ می‌داد.

وی گفت: به جز هند که جمعیت بسیار بالایی دارد و با ایران قابل قیاس نیست، سایر کشورها تنها در سطح محدود این برنامه را اجرا می‌کنند و نتوانسته‌اند به شناسایی و ارائه‌ خدمات به معلولین در سطح وسیع بپردازند.

وی افزود: ارائه‌ مدل چند بخشی، وجود شوراهای سی‌بی‌آر در روستاها، عملکرد تسهیلگران و ایجاد کانون‌های نیکوکاری مردمی در مراکز اجرای برنامه، از موارد محل توجه کشورهای دیگر نسبت به ایران در این زمینه است.

مسئول گروه سی‌بی‌آر سازمان بهزیستی در خصوص وضعیت مالی تسهیلگران گفت: در سال جاری به خاطر وضعیت خاص کشور و اجرای اقتصاد مقاومتی، افزایش درآمد تسهیلگران امکان‌پذیر نشد، اما در سال آینده به طور قطع، سرانه‌ پرونده‌های در اختیار آنها را افزایش می‌دهیم.

وی گفت: کارشناسان معاونت راهبردی رئیس جمهور از اجرای برنامه‌ سی‌بی‌آر بازدید کردند و خیلی علاقه‌مند شدند که به این برنامه کمک کنند و در زمینه‌ افزایش سرانه‌ی تسهیلگران نیز مساعدت نمایند.

انتهای پیام/70005/خ/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول