اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده سازمان پیوند اعضا در نوشهر و چالوس در گفت‌وگو با فارس:

بافت‌های قلب هم قابلیت پیوند زدن دارند

خبرگزاری فارس: نماینده سازمان پیوند اعضا در نوشهر و چالوس گفت: بیشترین عضوی که معمولاً اهدا می‌شود شامل کلیه‌ها، قلب، کبد، قرنیه چشم و یا بعضاً فقط دریچه‌های قلب است.

بافت‌های قلب هم قابلیت پیوند زدن دارند

زینب قاسمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نوشهر اظهار داشت: از سال 88 به‌ عنوان نماینده سازمان پیوند اعضا در نوشهر و چالوس فعالیتم را با این هدف که بتوان به بیمارانی که نیازمند عضو هستند کمک کرد و زندگی و حیات دوباره به آن‌ها بخشید آغاز کردم.

وی درباره نحوه معرفی این نمایندگی در نوشهر و چالوس اظهار داشت: بروشورهایی را برای معرفی این سازمان و اهدافش تهیه کردم و از رسانه‌ها هم که همیشه ما را یاری کردند می‌خواهم که همچنان در معرفی و شناساندن این امر خیر در کنار ما باشند.

این مسئول عنوان کرد: بسیاری از شهروندانی که تمایل به عضویت و دریافت کارت اهدای عضو دارند در این جا راهنمایی می‌شوند و به سئوالات مختلف آن‌ها درباره اهدای عضو پاسخ داده می‌شود.

نماینده سازمان پیوند اعضا در نوشهر و چالوس اظهار داشت: با توجه به این‌که منطقه ما دارای بافت محلی است بنابراین پذیرش اهدای عضو از سوی برخی اقوام محلی برای اهدای عضو عزیزشان که دچار مرگ مغزی شده است خیلی سخت است و ما با مشاوره و صحبت‌هایی که انجام می‌دهیم آن‌ها را برای شرکت در این کار خداپسندانه و نجات جان بیماران ترغیب می‌کنیم.

وی گفت: خانواده‌هایی که تاکنون اهدای عضو داشتند با همکاری برخی نهادها و ارگان‌ها مانند شهرداری بنرهایی برای تشکر و نیز پیام تسلیت به خانواده‌ای که عمل خیرخواهانه اهدای عضو را انجام دادند، تهیه و نصب می‌شود.

قاسمی اظهار داشت: حتی یک بار از امام جمعه نوشهر خواستم که در یکی از خطبه‌هایشان درباره اهدای عضو صحبت کنند تا مردم بیشتر با این کار نیک آشنا شوند.

وی عنوان کرد: عضوهای زیادی قابلیت اهدا دارد ولی این‌که خانواده فرد متوفی اجازه اهدای کدام عضو را بدهند مهم است ولی بیشترین عضوی که معمولا اهدا می‌شود شامل کلیه‌ها، قلب، کبد، قرنیه چشم و یا بعضاً فقط دریچه‌های قلب است و اگر بخواهیم دقیق‌تر به این موضوع نگاه شود حتی می‌توان به بافت‌ها که قابلیت پیوند زدن به بیماران را دارند هم اشاره کرد.

قاسمی خاطر نشان کرد: بر اساس آخرین یافته‌های پزشکان، فک انسان مرگ مغزی شده هم به یک انسان بیمار قابل پیوند است.

این فعال خیرخواهانه درباره پیوند عضو کودک مرگ مغزی شده به بیمار بزرگسال گفت: عضو کودک مرگ مغزی را می‌توان به بزرگسال پیوند زد اما عمل پیوند شرایط‌‌های خاص خودش مانند قد، وزن، سن، جنسیت و گروه خونی را دارد که در مورد عمل پیوند مورد توجه قرار می‌گیرد.

نماینده سازمان پیوند اعضا در نوشهر و چالوس افزود: شاید بسیار شنیده باشیم که عمل پیوند از فردی به فرد دیگر انجام شد اما در ورای این پیوند، تمام آزمایش‌ها و مسیری که طی می‌شود طولانی است و فردی که نزدیک‌ترین معیار به اهداکننده را داشته باشد، عمل پیوند بر روی وی انجام می‌شود.

وی درباره چگونگی طرح موضوع اهدای عضو با خانواده فرد مرگ مغزی شده در همان دقایق اولیه و شدید عاطفی عنوان کرد: این موضوع خیلی سخت است ولی جالب اینجا است که یک ماه پس از آن‌که نماینده سازمان پیوند اعضای کشور نوشهر و چالوس شدم اولین نفر یک جوان 19 ساله و از اقوام و آشنایان خانوادگی خودم بود و من در آن شرایط خاص و عاطفی خانواده‌اش برای اهدای عضو صحبت کردم و آن‌ها نیز قبول کردند اما این موضوع در این شرایط حقیقتاً سخت است.

قاسمی تصریح کرد: در ماه اول فعالیتم سه مورد اهدای عضو به تهران فرستادم که این موضوع حتی برای همکارانم در تهران جالب توجه بود چون با وجودی که برای نخستین بار وارد این کار شدم و هیچگونه آموزشی هم در این باره ندیدم چگونه توانستم سه مورد اهدای عضو به پایتخت بفرستم.

وی ادامه داد: همیشه سعی می‌کنم خانواده فردی که مرگ مغزی شده است را از لحاظ فرهنگی، اجتماعی و ... درک کنم و از این طریق آن‌ها را برای اهدای عضو ترغیب کنم و البته همواره از خداوند نیز در این راه کمک می‌طلبم و تا الان نیز خداوند کمک زیادی به من کرده است.

قاسمی درباره احساس خانواده اهدا کننده عضو پس از انجام این عمل خداپسندانه اظهار داشت: این افراد احساس رضایتمندی زیادی می‌کنند و حتی زمانی که باخبر می‌شوند که بدن فردگیرنده، عضو را پذیرفت و عمل پیوند با موفقیت انجام شد و جان یک انسان نجات پیدا کرد، حس بسیار خوبی به آن‌ها دست می‌دهد و از این کار خوشحال می‌شوند.

نماینده سازمان پیوند اعضا در نوشهر و چالوس درباره پیوند از یک فرد زنده به فرد دیگر اظهار داشت: در چنین شرایطی فقط از کلیه و یا سلول‌های مغز استخوان می‌توان استفاده کرد وگرنه شرایط دیگری برای پیوند از یک زنده به زنده دیگر وجود ندارد.

قاسمی به فرهنگ‌سازی اهدای عضو در جامعه اشاره کرد و افزود: رسانه‌ها می‌توانند کمک بسیار بزرگی در فرهنگ‌سازی اهدای عضو و گسترش این فرهنگ در جامعه کنند و مردم را به این امر خیرخواهانه و خداپسندانه ترغیب و تشویق کنند و از این طریق جان بیمارانی که نیازمند به عضو پیوندی هستند را نجات دهند.

نماینده سازمان پیوند اعضا در نوشهر و چالوس تصریح کرد: در حال حاضر مکان یا اتاق مستقلی به‌عنوان دفتر نمایندگی سازمان پیوند اعضا در نوشهر و چالوس برای پذیرش خانواده‌ها در اختیار نداریم تا در آنجا درباره اهدای عضو صحبت کنم و در حال حاضر مجبور هستم با خانواده‌ها در دفتر پرستاری یا اتاقکی در همان بیمارستان برای اهدای عضو صحبت کنم.

انتهای‌پیام/86019/م30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول