اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل فنی و حرفه‌ای همدان تاکید کرد

الگوهای آموزشی فنی و حرفه‌ای، توسعه‌بخش آموزش‌ مهارتی

خبرگزاری فارس: مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان همدان گفت: الگوهای آموزشی جدید فنی و حرفه‌ای، توسعه‌بخش آموزش‌ مهارتی در جامعه است.

الگوهای آموزشی فنی و حرفه‌ای، توسعه‌بخش آموزش‌ مهارتی

سید مهدی باقری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به تدوین الگوهای آموزشی جدید در راستای توسعه و بهبود آموزش‌های مهارتی اظهار داشت: دوره‌های تکمیلی بین سطوح تحصیلی، آموزش‌های مجازی و شبیه‌سازی، الگوی آموزش بازارمحور (آموزش، تولید، بازاریابی و فروش)، آموزش به روش استاد ـ شاگردی نوین، مشاغل خانگی، اجرای طرح ملی مهندسان فردا با رویکرد آموزش مسئله‌محور از جمله این الگوهای آموزشی است.

وی با تشریح اهداف دوره‌های تکمیلی بین سطوح تحصیلی گفت: در راستای اجرای نظام آموزش مهارت و فناوری، آموزش‌های تکمیلی بین سطوح تحصیلی از طریق پودمان‌های آموزشی اجرا می‌شود.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان همدان ادامه داد: این آموزش‌ها به منظور همسویی با تحولات جهانی در زمینه آموزش‌های مهارتی و ایجاد بستر ارتقای منابع انسانی در قالب دوره‌های پودمانی اجرا می‌شود که تکمیل این پودمان‌ها منجر به مدرک و مقطع تحصیلی خواهد شد.

وی از رویکرد آموزش‌های مجازی و شبیه‌سازی سازمان فنی و حرفه‌ای خبر داد و ابراز داشت: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با استقرار سامانه آموزش الکترونیکی نسبت به برگزاری دوره‌های آموزش مجازی و شبیه‌سازی و همچنین بهره‌برداری از این سامانه در قالب ابزار کمک آموزشی در خوشه‌های صنعت، کشاورزی و خدمات در آموزش‌های حضوری اقدام می‌کند.

باقری ادامه داد: این آموزش‌ها شامل استانداردهای آموزشی سازمان و همچنین آموزش‌های آزاد است که بیشتر جنبه عمومی دارند.

وی در خصوص الگوی آموزش بازارمحور نیز گفت: در راستای تحقق شعار سال، افزایش اثربخشی و ارتقای بهره‌وری آموزش‌های مهارتی، حل معضل بیکاری، ایجاد اشتغال پایدار، کاهش بیکاری پنهان، حفظ اشتغال روستاییان، توسعه مشاغل خانگی، ارائه آموزش مبتنی بر محیط کار، افزایش انگیزه کارآموزان از طریق کسب درآمد در حین آموزش نیز مدل آموزشی جدیدی با عنوان مدل آموزش بازار محور، آموزش، تولید، بازاریابی و فروش طراحی شده است.

مدیرکل سازمان فنی و حرفه‌ای استان همدان با اشاره به اجرای الگوی آموزش به روش استاد ـ شاگردی نوین تصریح کرد: روش آموزش استاد ـ شاگردی نوین با الهام از فرمایشات رهبری و با رویکرد ایجاد بسترهای لازم برای اشتغال مولد و پایدار مطابق با فناوری‌های روز و همچنین تثبیت مشاغل موجود به ویژه در مشاغل سنتی، صنایع دستی و مشاغل خانگی اجرایی می‌شود.

باقری هدف از این مقوله را کسب تجربه، آماده‌سازی شاگردان برای اشتغال و کارآفرینی، ارتقای توانمندی‌های حرفه‌ای معطوف به نیازهای بازار کار، ارتقای خودباوری کارآموز با مشاهده محیط کار واقعی و هماهنگ کردن آموزش‌های مهارتی دانست.

*حرکت به سمت برقراری عدالت در آموزش مهارتی

وی ابراز داشت: حرکت به سمت برقراری عدالت در آموزش‌های مهارتی در مناطقی که امکان ایجاد مراکز آموزشی مقدور نیست از دیگر اهداف پیش رو به شمار می‌رود.

به گفته مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای همدان حرکت به سمت کاهش تصدی‌گری‌های دولت و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های غیر دولتی در ارائه آموزش های مهارتی از یک سو و تقویت مشاغل سنتی از سوی دیگر نیز از دیگر اهداف موجود است.

وی با بیان اینکه در حوزه مشاغل خانگی نیز فعالیت‌های مناسبی صورت گرفته، شناسایی این مشاغل و تدوین استاندارد آموزشی برای آنها را از اقدامات انجام شده برشمرد.

باقری برگزاری دوره‌های آموزشی در زمینه مشاغل خانگی را از دیگر اقدامات دانست و ابراز داشت: اخذ مجوز برای ایجاد مشاغل خانگی نیز از جمله فعالیت‌های صورت گرفته است.

وی در ارتباط با اجرای طرح ملی مهندسان فردا با رویکرد آموزش مسئله‌محور نیز گفت: این مهم به منظور آموزش مهارت‌های عملی به عنوان پایه و اساسی برای توانمندسازی نیروی انسانی ماهر، ایجاد زمینه‌های اشتغال قبل از ورود به دانشگاه اجرایی می‌شود.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان همدان گفت: این آموزش‌ها برای دانش‌آموزان دوره‌های ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان و همچنین سایر نوجوانان و جوانان جویای مهارت از تابستان امسال آغاز شده است.

وی تأکید کرد: این آموزش‌ها در رشته‌هایی همچون رباتیک، ساخت هواپیماهای مدل، ساخت زیردریایی، رایانه، انیمیشن و متحرک‌سازی، طراحی سایت، بورس و تجارت الکترونیک، تولید قطعات پلاستیک و کامپوزیتی، سازه‌های ماکارونی، گیوه‌بافی، عروسک سازی و ... برگزار می‌شود.

انتهای پیام/89002/ح40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول