اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس علوم پزشکی کاشان مطرح کرد

مصرف قلیان برابر با استعمال 70 نخ سیگار

خبرگزاری فارس: کارشناس بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: مصرف یک قلیان به مدت 45 دقیقه برابر با مصرف 45 با 70 نخ سیگار در طول یک ساعت است.

مصرف قلیان برابر با استعمال 70 نخ سیگار

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان، مهرداد جزایری با اشاره به اینکه مقدار نیکوتین موجود در قلیان چندین برابر نیکوتین سیگار است، اظهار داشت: قلیان به خاطر ذغالی که در سوختن آن به کار می‌رود، حاوی مقدار زیادی از مونو اکسید کربن است.

وی تصریح کرد: مصرف روزانه 20 نخ سیگار خطر سرطان لوزالمعده در مردان را پنج برابر و در زنان را شش برابر افزایش می‌دهد.

این مسئول اذعان داشت: 90 درصد سرطان‌های ریه و 83 درصد مرگ و میر ناشی از سرطان ریه در اثر استعمال دخانیات است.

جزایری ادامه داد: عامل خطر دخانیات در ایجاد حداقل هشت نوع سرطان از جمله دهان، حنجره، ریه، پانکراس، مثانه، کلیه، مری و معده اثبات شده و همچنین به عنوان عامل احتمالی در سرطان‌های روده بزرگ، دهانه رحم، سرطان خون، کبد، غدد فوق کلیوی، کیسه صفرا، حفره بینی و سینوس‌ها شناخته شده است.

وی با بیان اینکه مصرف سیگار یکی از مهم‌ترین عوامل خطر سرطان ریه است، تصریح کرد: مواجهه شدن زودرس با دود سیگار به خصوص در کودکان و نوجوانان خطر سرطان ریه را چندین برابر افزایش می‌دهد.

این کارشناس با اشاره به اینکه افراد سیگاری دو برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری در خطر ابتلا به سرطان پوست قرار دارند، یادآور شد: در مورد مردان سیگاری 70 درصد و زنان سیگاری 40 درصد احتمال بیشتری برای ابتلا به سرطان کلیه و مثانه وجود دارد.

وی با بیان اینکه بیش از چهار هزار ماده شیمیایی در دود سیگار وجود دارد که بیش از 40 نوع آن سرطان‌زا است، متذکر شد: مصرف تنباکو در فرم‌های جویدنی و مصرف پیپ نیز یک عامل خطر مهم برای سرطان‌های دهان، حلق و مری محسوب می‌شود.

انتهای پیام/2406/ب/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول