اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

متخصص جراحی عمومی

‌‌مصرف هر بار قلیان معادل 70 نخ سیگار است

خبرگزاری فارس: یک متخصص جراحی عمومی گفت: مضررات مصرف هر بار قلیان با مصرف 70 نخ‌ سیگار برابری می‌کند.

‌‌مصرف هر بار قلیان معادل 70 نخ سیگار است

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان علیرضا ستوده‌نژاد ظهر امروز در همایش کلیدهای طلایی پیشگیری و درمان سرطان در کرمان با اشاره به اینکه کار رسیدگی به سرطان کار شخصی نیست، اظهار داشت: ابتلا به سرطان پایان زندگی نیست‌، اگر ‌بتوانیم این مطلب را در جامعه تفهیم کنیم و به موقع سرطان را تشخیص دهیم، مشکل سرطان رفع می‌شود. 

وی با بیان اینکه دلیل به وجود آمدن سرطان هنوز شناخته نشده است، افزود: در مواردی هم مواد غذایی عامل بروز سرطان ‌هستند.

ستوده‌نژاد بیان کرد: مصرف سیگار‌، قلیان، پیپ، چپق و ... ‌موجب بروز 30 نوع سرطان در انسان می‌شود و هر بار مصرف قلیان معادل کشیدن 70 نخ سیگار است.

وی عنوان کرد: ‌تریاک می‌تواند عامل سرطان‌زا باشد‌ در تحقیقی که صورت گرفته از 64 مرد که مبتلا به سرطان مثانه بودند، 63 نفر آنها شیره تریاک مصرف می‌کردند، علاوه بر این تریاک در سرطان ریه و حنجره نقش دارد.

متخصص جراحی عمومی تصریح کرد: سرطان‌ بلای علاج‌ناپذیر نیست، بلکه با ممارست و پشت کار و صبر درمان‌پذیر است.

ستوده‌نژاد بیان کرد: تغییر طولانی در نظم دفع مدفوع یا ادرار،‌ زخم‌هایی که بعد از 10 روز بهبود نیابد، خونریزی و ترشح غیر‌طبیعی از نوک سینه یا‌ مخاط دهان‌، پیدایش هر نوع توده در بدن به ویژه در خانم‌ها، مشکل در بلع غذا باید جدی گرفته شود.

وی گفت: رژیم غذایی را باید به سمت مصرف مواد غذایی تازه برد و میوه‌های دارای رنگدانه‌ در جلوگیری از سرطان بسیار موثر هستند از خوردن گوشت قرمز باید بپرهیزیم و‌ کمتر از 80 گرم گوشت قرمز در روز مصرف کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مصرف چای سبز، ویتامین c، حبوبات و ورزش کردن از سرطان جلوگیری می‌کند و مصرف چربی و روغن به ویژه روغن‌های حیوانی را محدود کنید، رژیم غذایی پر‌چرب شانس ابتلا به سرطان ریه، روده بزرگ، سینه و پروستات را افزایش می‌دهد.

ستوده‌نژاد افزود: به طور کلی تمام خانم‌های 15 سال به بالا باید ماهانه یک بار معاینه شخصی سینه انجام دهند که کار بسیار موثری در تشخیص زود هنگام سرطان سینه است.

انتهای پیام/80018/غ30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول